Sida 1 av 1

Braumeister 10 liter

Postat: torsdag 2015-04-02 08:32
av Falkens
Finns nu ute på Humlegården om det är någon som väntat

Braumeister bryggverk 10 liter

Re: Braumeister 10 liter

Postat: tisdag 2015-06-23 16:56
av thompan
hoj,
kör du Braumeister 10? jag var in å kollade på din sida och
såg att du körde "mindre" satser runt 12l.
jag har prexis best. en sådan... så kanske kopierar jag något recept från dej..:-)
:D
Thompan

Re: Braumeister 10 liter

Postat: tisdag 2015-06-23 20:30
av Falkens
Jag kör inte den, jag har ingen BM för tillfället men kommer sikta på en 20 liters i så fall.

Re: Braumeister 10 liter

Postat: onsdag 2015-08-19 14:40
av Falkens
Någon som köpt en 10 liters och vill berätta hur man upplever det... var det ett bra köp eller inte?

Re: Braumeister 10 liter

Postat: fredag 2015-10-09 12:25
av Bonobo
Jag har en 10 liters och jag har bryggt 5 gånger nu.

Jag brukar få ut närmare 11-12 liter normalstark vört om jag maxar med 2,8 kg malt, vilket jag oftast gör.
Den är liten och smidig så tycker den passar bra för mig som bor i lägenhet.
koket är väl lite i underkant men ska tydligen vara tillräckligt, jag kör med liggunderlag.
Hade i 600 gram rumstempererad plommonpure i min senaste bryggd och då sjönk tempen till ca 95 grader.
Det tog ett tag att få upp tempen igen vilket var lite störande.
Så ska man ha i något i koket så bör det vara varmt. Kylspiralen går dock bra om det inte är vatten i den.

Annars tycker jag det funkar bra.

Re: Braumeister 10 liter

Postat: fredag 2015-10-09 13:08
av Falkens
Om du vill slippa liggunderlag och ha ett gediget och en som är gjord just för den.

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... ister-10-l

Re: Braumeister 10 liter

Postat: fredag 2015-10-09 14:38
av Judgecc
Bonobo skrev:Jag har en 10 liters och jag har bryggt 5 gånger nu.

Jag brukar få ut närmare 11-12 liter normalstark vört om jag maxar med 2,8 kg malt, vilket jag oftast gör.
Den är liten och smidig så tycker den passar bra för mig som bor i lägenhet.
koket är väl lite i underkant men ska tydligen vara tillräckligt, jag kör med liggunderlag.
Hade i 600 gram rumstempererad plommonpure i min senaste bryggd och då sjönk tempen till ca 95 grader.
Det tog ett tag att få upp tempen igen vilket var lite störande.
Så ska man ha i något i koket så bör det vara varmt. Kylspiralen går dock bra om det inte är vatten i den.

Annars tycker jag det funkar bra.
Ta som vana att tappa ur nån liter eller två och blanda dina socker givor lr liknande med. . Funkar kanon..

Re: Braumeister 10 liter

Postat: lördag 2015-10-10 00:26
av Christian H
Jag har också en Braumeister 10L och har gjort 5 bryggningar på den, jag är nybörjare så det har varit många lärdomar i varje bryggning. Det jag tycker om med den är att den är perfekt att brygga med och rengöra i köket. Som nybörjare gillar jag också att brygga 10 liter öl åt gången, det gör att jag kan brygga oftare utan att lägenheten översvämmas av ölkartonger. Nu i början siktar jag på att brygga varannan vecka och på så sätt ha tätt mellan bryggningarna så att jag inte glömmer så mycket mellan dem.

Braumeister 10 liter

Postat: tisdag 2017-01-17 06:57
av Knegarn
Funderar på att införskaffa en Bm10 då jag har ont om plats här hemma. Ni som nu bryggt ett tag med era är ni fortfarande nöjda med ert köp?
Såg att dom hade bra pris på Braumeister på Bryggladan. Någon som beställt därifrån och kan dela med sig av erfarenheter?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Braumeister 10 liter

Postat: tisdag 2017-01-17 13:10
av Andreashaggstrom
Jag köpte därifrån. Det står att den finns i lager, men det tvivlar jag på. Jag mailade efter en vecka och då sa de att de höll på braumeistern för att de saknade wi-fimodulen, men skickade den direkt jag bad om det. Jag tror att man ska räkna med något längre leveranstid och att du kanske får maila de en gång. Men om det är ok så kändes det bara bra för min del.

Jag är jättenöjd med val av storlek efter endast tre bryggningar (brygger på diskbänken, bara det!). Det enda jag skulle kunna önska är att kunna rymma mer malt, men det är ju ett problem med bm oavsett storlek.

Re: Braumeister 10 liter

Postat: onsdag 2017-01-18 13:52
av Knegarn
Mailade bryggladan igår angående leveranstid och svaret var ca 3 veckor. Konstigt när det står att den finns på lager. Nåja till det priset kan jag stå ut med att vänta lite. Beställning lagd, ska bli grymt spännande! Kommer passa perfekt i mitt lilla kök.

Re: Braumeister 10 liter

Postat: onsdag 2017-01-18 13:54
av Knegarn
Någon som har en bra Beersmith profil till Bm10 och vill dela med sig?

Re: Braumeister 10 liter

Postat: onsdag 2017-01-18 15:23
av Falkens
Knegarn skrev:Mailade bryggladan igår angående leveranstid och svaret var ca 3 veckor. Konstigt när det står att den finns på lager. Nåja till det priset kan jag stå ut med att vänta lite. Beställning lagd, ska bli grymt spännande! Kommer passa perfekt i mitt lilla kök.
Man vet ju inte vilket lager de plockar i från, de kommer ju från Danmark så de kanske tar från någon annan i EU

Re: Braumeister 10 liter

Postat: tisdag 2017-03-14 19:15
av peterg
Är det max man kan få ut, 12 liter vört med max 2, 8 kg malt?