STC-200?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

STC-200?

Inlägg av Falkens »

Då den styrs av en STC-200 så undrar jag vad det är som skiljer den från en STC-1000
// Jonas
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: STC-200?

Inlägg av bryggapa »

Den har bara ett relä (värme). I övrigt vet inte mycket mer om vad som skiljer, då jag inte har haft chans att undersöka dem själv.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sv: STC-200?

Inlägg av Bee »

Formfaktorn ser ut att vara identisk. Kan inte vara svårt att byta ut mot en stc1000+ eventuellt bygger man bara en egen box med likadana brytare fast ett extra uttag. Eller visst var det pump kontroll på din fw?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Sv: STC-200?

Inlägg av bryggapa »

Bee skrev:Formfaktorn ser ut att vara identisk. Kan inte vara svårt att byta ut mot en stc1000+ eventuellt bygger man bara en egen box med likadana brytare fast ett extra uttag. Eller visst var det pump kontroll på din fw?
Att byta mot en stc-1000+ borde vara tämligen trivialt. Det verkar som att det finns rätt många termostater som har samma eller extremt lika hus. Det kan vara just för att de ska passa som utbytesenheter till befintliga frysar osv.
Ja, min fw har möjlighet till att styra pump, men det är ju helt valfritt att använda, men det behövs lite extra hårdvara. Ev, skulle man väl kunna tänka sig att använda ett relä till pumpstyrning istället. Reläerna är dock inte riktigt dimensionerade för stora laster och för den här tillämpningen borde man nog använda ett solid state relä.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: STC-200?

Inlägg av Bee »

Kan man inte köra pumpen på kylningsrelät?
LAnemyr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 45
Blev medlem: torsdag 2014-03-13 21:30
Kontakt:

Re: STC-200?

Inlägg av LAnemyr »

Använder Mats stc1000 bryggmjukvara till ett hemgjort projekt i en thermogryta och har kört 3 st bryggningar med den som har gått galant. Skruvade igår isär Grainfather för att kolla in stc200 och som den är identiskt i form med stc1000 samt har liknande ut och ingångar. Så jag kommer montera en stc1000 "brew" (eller vad den ska kallas) så fort jag hinner. Kan nog bli ett kanonkomplement till GF. att köra pumpen på det andra relät kan nog fungera rätt bra skulle jag tro.
Linus Anemyr
Storagrytor.se
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: STC-200?

Inlägg av bryggapa »

Hade det funnits en gilla knapp hade jag gillat ovanstående :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: STC-200?

Inlägg av Drake »

Vad är skillnaden på bryggmjukvaran jämfört med en 1000+? Funderar på att skaffa en extern styrning till min Hendi. Kan den mjukvaran vara ett alternativ?
LAnemyr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 45
Blev medlem: torsdag 2014-03-13 21:30
Kontakt:

Re: STC-200?

Inlägg av LAnemyr »

Bild

Monterat en stc1000 brew och testar med lite vatten. Kan nog bli rätt bra detta
Linus Anemyr
Storagrytor.se
LAnemyr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 45
Blev medlem: torsdag 2014-03-13 21:30
Kontakt:

Re: STC-200?

Inlägg av LAnemyr »

Kan även tillägga att jag bryggt min SM brygd med Mats stc1000 brew och går inte jäsningen åt skogen så får ni väl avgöra på SM om den fungerar bra :)
Linus Anemyr
Storagrytor.se
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sv: STC-200?

Inlägg av Bee »

LAnemyr skrev: Monterat en stc1000 brew och testar med lite vatten. Kan nog bli rätt bra detta
Grymt! Väntar med spänning på rapport!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: STC-200?

Inlägg av Falkens »

Någon uppdatering :-) LAnemyr?
// Jonas
LAnemyr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 45
Blev medlem: torsdag 2014-03-13 21:30
Kontakt:

Re: STC-200?

Inlägg av LAnemyr »

Kört 2 bryggningar med den nu och den verkar funka kanon. Det är min inkörning med själva hårdvaran som trilskas lite. Men det är för att jag är en BIAB bryggare i vanliga fall. Själva mjukvaran är en hit och skulle sitta i från början så hade det ökat produktvärdet avsevärt. Annars tycker jag själva GF är ett trevligt bryggverk för den pengen.

Kan inte säga annat än. Toppenjobb Bryggapa! Du är en legend i bryggarvärlden. Denna kommer nog slå minst lika hårt som stc1000+
Linus Anemyr
Storagrytor.se
LAnemyr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 45
Blev medlem: torsdag 2014-03-13 21:30
Kontakt:

Re: STC-200?

Inlägg av LAnemyr »

Det bästa med just denna och GF är att man kan byta ut stc200 rakt av och använda alla befintliga kablar samt temp proben
Linus Anemyr
Storagrytor.se
LAnemyr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 45
Blev medlem: torsdag 2014-03-13 21:30
Kontakt:

Re: STC-200?

Inlägg av LAnemyr »

Bild
Bryggning av ipa med en BIABpåse till humlen.
Linus Anemyr
Storagrytor.se
Skriv svar