Flaskor och brett/bakterier?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Flaskor och brett/bakterier?
Till öl där viljdjäst eller bakterier är icke önskvärda, hur ser ni på att återanvända flaskor som tidigare har innehållit brettade eller sura öl? Behöver man i så fall göra något mer utöver det vanliga (skölja/skaka med varmt vatten efter upphällning och Star San innan flaskning)? Eller är det att utmana ödet, så att man bör hålla isär flaskor som man gör med utrustning?
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Flaskor och brett/bakterier?
Håll isär för att vara säker. Det är inte svårare än att märka en påse eller back med "Brett".
Då får det bli så – tack!
Risken är nog betydligt mindre än för att blanda plasthinkar, eftersom glas är hårt och inte lika repigt.
Jag håller dock i stort sett isär flaskorna, men det har hänt att jag har använt surölsflaskor för "rena öl", utan problem. Det bästa är förstås att hålla isär dem.
Jag håller dock i stort sett isär flaskorna, men det har hänt att jag har använt surölsflaskor för "rena öl", utan problem. Det bästa är förstås att hålla isär dem.
Hur gör ni med förkulturer på brett (om ni gör det)? Kör ni separata e-kolvar? Jag försöker få en lite tydligare bild av hur orolig/försiktig man verkligen behöver vara för oönskad vildjäst/bakterier. Det lutar väl lite åt "försiktig, men inte så försiktig som man tror".
- Weinkeller
- Maltrostare

Kört inte omrörning på brett. Tycker det blir för mycket lösningsmedelsdoft på väl syresatta brettkulturer. Räkna med att få korsinfektioner om du blandar utrustningar särskilt porösa material.
Ah, bra tips. Och absolut, utrustning i plast ser jag inte heller någon anledning att blanda.Weinkeller skrev:Kört inte omrörning på brett. Tycker det blir för mycket lösningsmedelsdoft på väl syresatta brettkulturer. Räkna med att få korsinfektioner om du blandar utrustningar särskilt porösa material.
Enligt "American Sours" går det utmärkt att göra förkultur med magnetomrörare för Brett-öl. Vill man undvika ättiksyra får man dekantera ordentligt.
Det kan vara svårt att odla upp tillräckligt celler, eftersom Brett-rören innehåller färre celler än vanliga rör.
Det kan vara svårt att odla upp tillräckligt celler, eftersom Brett-rören innehåller färre celler än vanliga rör.
Re: Sv: Flaskor och brett/bakterier?
Kokar du vörten i kolven lär inte jäst, lacto eller pedio överleva.st1 skrev:Hur gör ni med förkulturer på brett (om ni gör det)? Kör ni separata e-kolvar? Jag försöker få en lite tydligare bild av hur orolig/försiktig man verkligen behöver vara för oönskad vildjäst/bakterier. Det lutar väl lite åt "försiktig, men inte så försiktig som man tror".
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Kapar denna tråd lite.
Jag håller på att odla upp bottensatsen från en flaska Vielle Ville Saison och denna ska innehålla både saccharomyces och brettanomyces. Jag får ett väldigt tätt skum i ekolven när jäsningen tog fart, inte alls som kreusen brukar se ut när jag gör förkulturer. Är detta något som är typiskt för bretten?
Jag håller på att odla upp bottensatsen från en flaska Vielle Ville Saison och denna ska innehålla både saccharomyces och brettanomyces. Jag får ett väldigt tätt skum i ekolven när jäsningen tog fart, inte alls som kreusen brukar se ut när jag gör förkulturer. Är detta något som är typiskt för bretten?
Hur gick det?Jonas Johnsson skrev:Kapar denna tråd lite.
Har en flarra i kylen som jag funderar på att infektera ett fat med.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Den står faktiskt fortfarnde på better bottle. Livet kom emellan så det har inte blivit av med flaskning än