Sida 1 av 2

Hög OG - metoder och tips

Postat: torsdag 2015-03-26 10:57
av Jonas Johnsson
Jag har kört BIAB nu ca 20 batcher och tycker det är fantastiskt praktiskt. Jag ligger runt 80-83 % effektivitet vid bryggning av öl där OG ligger under 1.075, men så fort jag ska upp till 1.090 sjunker effektiviten drastiskt (ibland till 68%), så därför tänker jag att en sån här tråd kan vara bra för oss BIAB.

Jag ska i helgen brygga en klon av Yeti, där OG ska hamna på just 1.090. De tips jag läst om för att hjälpa vid hög OG BIAB är

- Kompensera med maltextrakt (känns inte så kul tycker jag, men självklart praktiskt)
- Skölja ur malten ordentligt.
- Mäska ur med mer vätska och få en vört med lägre densitet och koka ner vätskan.

Jag tänkte försöka mig på det sistnämnda här. Jag vill få ut 12 L i jäshinken, så frågan är hur mycket mer vätska man ska ta? Och hur länge man kan tänka sig koka ner den?

Finns det några andra bra tips ni BIAB-bryggare har?

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: torsdag 2015-03-26 11:11
av Drake
Jag tror att malningsgraden är en av dom viktigaste faktorerna.

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: torsdag 2015-03-26 11:43
av Bee
Det är naturligt att effektiviteten sjunker vid högre SG.

Lakar du mer kan du köra en partigyle och ta den första vörten till den starka ölen och "second runnings" till en mellis/folkis.
Om du gör en partigyle, så skulle jag själv mäska basmalten och stöpa specialmalterna separat i vatten för att sen blanda till de olika satserna vid respektive kok.

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: torsdag 2015-03-26 12:18
av Weinkeller
Enklast tycker jag det är att mäska som vanligt och dränera påsen. Flytta den till en hink och fylla på med ytterligare vatten. På så sätt hamnar du ungefär på din vanliga effektivitet. Du kan få slå på 0,5 -1h på koket för att träffa rätt volym. Det är heller inte fel att koka länge för sådana öl. Skulle du komma fel så går det utmärkt att komplettera med lite maltextrakt eller i vissa fall socker.

Drake har en poäng med finkrossad malt och enzymmalt kan även hjälpa till något.

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: torsdag 2015-03-26 14:47
av Brewsnail
Ja, effektiviteten ska gå ner, eftersom du använder mindre vatten per kg malt.

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: torsdag 2015-03-26 18:59
av Jonas Johnsson
Vad menas med enzymmalt @weinkeller :shock:

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: torsdag 2015-03-26 20:37
av Weinkeller
Jonas Johnsson skrev:Vad menas med enzymmalt @weinkeller :shock:
En malt som innehåller mer enzymer än vanlig basmalt. Används tex när man har stor andel omältat i mäsken. Men det kan hjälpa något även på öl med mycket specialmalt i också.

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: lördag 2015-03-28 20:05
av Jonas Johnsson
Idag bryggde jag min Yetiklon. Jag mäskade ur med mer vatten än vanligt och dränerade malten i mer vatten efteråt. Koket tog 2,5 timme istället för en timme, men min effektivitet gick i alla fall upp till 82 %, så jag är nöjd :)

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: söndag 2015-03-29 16:32
av Jonas Johnsson
Ska man låta hög OG-öl stå längre på sekundären?

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: söndag 2015-03-29 16:57
av Weinkeller
Jonas Johnsson skrev:Ska man låta hög OG-öl stå längre på sekundären?
Jag använder sällan sekundärt kärl men jag låter ölen jäsa klart precis som vanligt och det brukar ta lite längre tid.

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: söndag 2015-03-29 17:08
av Jonas Johnsson
OK tack weinkeller. Jag har aldrig bryggt impstout förr. :D

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: torsdag 2015-04-02 22:50
av Jonas Johnsson
Jag provmätte densiteten nu någon dag efter att den kraftiga jäsningen stannade. OG var 1.093 och nu ligger den på 1.033 efter fem dagars jäsning. Är det normalt om man räknar med att den ska ner till runt 1.020? Den har jäst i typ 18*C. Bör jag ställa den varmare ett tag?

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: fredag 2015-04-03 00:09
av Brewsnail
Ja, ställ den varmare nu, så att jästen håller igång. Det är viktigast att ha koll på temperaturen de tre första dagarna, när jästen växer, sen spelar det inte lika mycket roll för smaken.

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: onsdag 2015-04-08 16:45
av Jonas Johnsson
Hmm min Yeti verkar inte vilja komma under 1.030, vilket i sig inte är någon större fara.

Men jag har tänkt lite på det här med att göra en större vört och koka ner det. Visst måste det vara så att om OG ökar så ökar ju FG motsvarande? Det finns ju lika mycket ojäsbart socker kvar i vörten men nu fördelat på mindre volym --> FG ökar. Så om jag kokar ner en vört från säg OG 1.080 till 1.090 då måste väl det hypotetiska FG också öka tio pinnar? Så om man ska använda denna metod så måste man i så fall mäska på betydligt lägre temperatur. Eller tänker jag fel?

Re: Hög OG - metoder och tips

Postat: onsdag 2015-04-08 16:56
av ekstedt
Jonas Johnsson skrev:Hmm min Yeti verkar inte vilja komma under 1.030, vilket i sig inte är någon större fara.

Men jag har tänkt lite på det här med att göra en större vört och koka ner det. Visst måste det vara så att om OG ökar så ökar ju FG motsvarande? Det finns ju lika mycket ojäsbart socker kvar i vörten men nu fördelat på mindre volym --> FG ökar. Så om jag kokar ner en vört från säg OG 1.080 till 1.090 då måste väl det hypotetiska FG också öka tio pinnar? Så om man ska använda denna metod så måste man i så fall mäska på betydligt lägre temperatur. Eller tänker jag fel?
Du tänker nästan rätt; FG följer med OG men inte på det additiva sätt du tänker dig utan snarare på ett multiplikativt sätt, d.v.s. att FG ökar procentuellt lika mycket. Detta gäller mellan tummen och pekfingret.

Och jämfört med att få samma OG med ett kortare kok (och mer malt) så kan jag inte se att det skulle påverka sammansättningen på sockerarterna på något uppenbart sätt. D.v.s. du borde landa på samma FG oavsett metod.