Malt-vattenförhållande

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Malt-vattenförhållande

Inlägg av mike85 »

Hej!

En snabb fråga bara om det här med förhållandet melon malt och vatten i mäsken. Jag har för mig att jag läst det någonstans, men kommer inte ihåg. Vad gör det för skillnad om man mässar tex 3-1 mot 2-1?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Malt-vattenförhållande

Inlägg av Brewsnail »

Det blir jobbigare att röra ihop allt ordentligt med mindre vatten.
Sen så finns det en liten påverkan på enzymaktiviteten, det ska bli något högre andel jäsbara socker om man har större mängd vatten. Den skillnaden och dock inte ens i närheten av vad som händer om du skiftar temperaturen en grad. Kör man BIAB så har man ännu högre förhållande mellan vatten och malt och det funkar ju bra =)
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

bra jämförelse Brewsnail. Tack för den. underlättar arbetet och det faktum att jag reducerat bort den frågeställningen i mitt bryggande.
(numer alltid 2,5 l/kg)
//Karl
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mike85 »

Ok! Lite synd då när man är i början av bryggarkarriären och kanske inte vill lägga 1000 spänn på en bra termometer :wink:
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

mike85 skrev:Ok! Lite synd då när man är i början av bryggarkarriären och kanske inte vill lägga 1000 spänn på en bra termometer :wink:
1C hit eller dit på mäsktemp ger obetydlig skillnad i en färdig öl. Jästen har absolut störst påverkan av FG. Vad gäller termometer kör jag på en analog flytande termometer för ca 150kr som har lite längre svarstid än en del digitala. Den fungerar alldeles utmärkt och bjuder aldrig på några tråkiga överraskningar.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Att tillägga där så i min mäskmodell hink-i-hink så efter en timma är knappast mäsktempen homogen. Bryggning är en underlig blandning av att vara exakt och ändå få ut approximativa resultat... =)
Skriv svar