Snabbkopplingar för kolsyra

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

Hej,

Jag funderar på att bygga ihop en "utility line" för kolsyra enligt denna instruktion: http://homebrewacademy.com/co2-utility-line
Detta så att jag enkelt kan switcha mellan corneliuskopplingar, eventuellt både ball lock och bajonett, samt någon form av pistolgrepp för att kunna "purga" (hur översätter man det till svenska?) fat, damejeanner etc. med kolsyra.

I posten ovan nyttjar han självstängande snabbkopplingar från Kent Systems, som bl a går att köpa från More Beer.
Är det någon som funnit liknande, livsmedelsgodkända, kopplingar i Sverige? Helst till lika bra priser, förstås :)
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Snabbkopplingar för kolsyra

Inlägg av niklas_n »

Bara en tanke, det borde väl inte nödvändigtvis vara livmedelsgodkända kopplingar, eftersom det bara är gas som kommer transporteras i slangarna?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Har du mailat frågan till tex. Humle eller MM
// Jonas
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

@niklas_n
Jag vet inte helt säkert, men det jag tänker är att vissa kopplingar kan vara smorda med fett/olja som är mindre lämpligt att få i ölen.

@Falkens Nej, det har jag inte gjort ännu. Jag tänkte höra om det var någon här som hade funnit delar annorstädes först.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Köpte en http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... a-utgangar på humle som jag tänkte slänga på snabbkopplingar för tryckluft för att kunna koppla snabbt.
Problemet verkar vara att det sitter bakventiler i de fyra utgångarna som miskar trycket ut.
Om jag vill till exempel kolsyra 4 fat samtidigt och ställer manometern på 0.5bar så verkar det som att det inte är 0.5bar ut till de 4 kranarna.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

urkelme skrev:Köpte en http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... a-utgangar på humle som jag tänkte slänga på snabbkopplingar för tryckluft för att kunna koppla snabbt.
Problemet verkar vara att det sitter bakventiler i de fyra utgångarna som miskar trycket ut.
Om jag vill till exempel kolsyra 4 fat samtidigt och ställer manometern på 0.5bar så verkar det som att det inte är 0.5bar ut till de 4 kranarna.
Detta var intressant information!

Jag kör med exakt samma fördelare och har bara tagit förgivet att trycket är detsamma i hela systemet. Om det du skriver stämmer innebär det att man har lägre tryck i faten än vad man tror, hur vet man i så fall vad det verkliga trycket är?

MVH
//NJN
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

urkelme skrev:Köpte en http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... a-utgangar på humle som jag tänkte slänga på snabbkopplingar för tryckluft för att kunna koppla snabbt.
Låter ju skumt... vet Humle om detta?
// Jonas
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Snabbkopplingar för tryckluft funkar utmärkt. Om du är orolig för rester av fett så är det ju bara att diska dem. Går till och med att koka om du skulle vilja vara riktigt säker.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Om man inte är priskänslig så är dessa fina

http://www2.tedcomp.se/produkt/serie-18po-18-flode/
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Inte pratat med dem än, ska försöka få tag i en manometer och mäta att det faktiskt är så att trycket inte kommer fullgott igenom. Ska se om jag får lite tid imorgon att skruva isär en däckpåfyllare och ta den manometern och göra en test.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Efter test har jag sett att jag har ett tapp på 0.1bar vid 0.6bars tryck ut från regulatorn.
Om den ändras med trycket eller ligger konstant på 0.1bar vet jag inte för jag hade ett fat inkopplat på regulatorn också
så jag ville inte leka runt med trycket. Ligger det inte på mer differens kan jag köpa det och nästan anta att manometrarna
inte är helt ok kalibrerad.
Då är det bara att gänga på honor för tryckluft på den och hanar på slangarna så går det snabbt och fint att koppla allt :)
Användarens profilbild
ErikT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ErikT »

Vad jag har kunnat läsa om dessa fördelare är att de mycket riktigt har backventiler som även fungerar som flödesbromsventiler, d.v.s. de ger inte fritt flöde ut bakvägen eller fritt flöde ut av säkerhetsskäl.
All Co2 som får flöda fritt ger kyla som till slut blir torr is, och det kan leda till köldskador på organisk vävnad (kroppens hud).
Faten behöver ett serveringstryck och volymökningen av Co2 i faten är inte stor, alltså fungerar de utmärkt i fatölsanläggningar och ger ett skydd mot oavsiktliga köldskador.
/ErikT
Varje dag är början på en ny möjlighet!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Faten behöver ett serveringstryck
Om jag vill kolsyra mina öl med hjälp denna och lägga den på 1,1 bar så går det ju inte om jag tolkar det rätt.
I mina ögon är den då ganska "värdelös" för som sagt en strypning så den ger 0,5 bar funkar ju i så fall bara vid servering i så fall för att skjuta på ölet.
// Jonas
Användarens profilbild
ErikT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av ErikT »

Med serveringstryck menar jag det tryck som behövs vid kranen för att servera, ca 1 psi.
Strypventilen i fördelaren har till uppgift att bromsa upp allt snabbt gasflöde genom fördelaren, inte sänka trycket.
Och vid servering av en ale vid 9 grader Celsius ska du ha ett serveringstryck på 9 psi i fatet och en sytråd på 1.6m för att få ner det till 1 psi vid tappkranen, när du tappar upp ett glas så försvinner ca 0.5 cl öl i ett 19L Corneliusfat.
Det gasflöde som då uppstår är inte så hög, och fördelaren låter det gasflödet ske utan att bromsa upp det p.g.a. dess låga flödeshastighet genom fördelaren.
Varje dag är början på en ny möjlighet!
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

ErikT skrev: Och vid servering av en ale vid 9 grader Celsius ska du ha ett serveringstryck på 9 psi i fatet och en sytråd på 1.6m för att få ner det till 1 psi vid tappkranen, när du tappar upp ett glas så försvinner ca 0.5 cl öl i ett 19L Corneliusfat.
Det låter väldigt exakt och informativt. Har du en bra formel du kan bidra med för att generalisera den uträkningen? Många undrar ju hur mycket sytråd de behöver. ( Jag behöver något lite mer än pv=nrt ) :)
Skriv svar