Polenta istället för majsflingor?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Polenta istället för majsflingor?

Inlägg av dynamitharry »

Hej!

Tänkte försöka mig på en klon av Fullers ESB. I receptet (från brew your own) ingår majsflingor, tyvärr slut på min bryggshop.

Min fråga är därför om jag lika gärna kan ersätta med polenta kokat med vatten i proportion 1:3? Läst en del om folk som använt det vid bryggning och grötkonsistensen verkar ju inte vara ngt problem iom snabb konvertering av stärkelse.

Isåfall; hur mycket polenta motsvaras av 500g majsflingor, utbytet borde rimligtvis vara bättre med polenta?

Tack på förhand

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Polenta istället för majsflingor?

Inlägg av Bee »

Det borde rimligen vara lika mycket oavsett form. 1kg salt är lika mycket oavsett om det är fling- eller kvarnsalt. I torr form då..

Men du kanske inte behöver polentan.
I klonreceptet från "can you brew it" på TBN är det bara Marris Otter malt och Dark crystal malt från Simpsons som ingår. (receptet har dom fått direkt från Fullers huvudbryggare). Dom har däremot ett avancerat jäsningschema.
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Polenta istället för majsflingor?

Inlägg av dynamitharry »

Tack! Tänker inte så mycket på vikten som på tillgänglig yta för enzymerna att verka på (kan tänka helt fel). Ska kolla det receptet

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar