Sekundärjäsa ale (IPA)

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

vestax
Nybryggare
Nybryggare

Sekundärjäsa ale (IPA)

Inlägg av vestax »

Jag har upptäckt ett eventuellt misstag jag gjort i min jäsningsprocess. Efter en veckas primärjäsning i ca 20 C överförde jag ölet till en sekundärjäsningsfat och ställde det i två veckor i ca 7 C. Upptäckte nu att det var lager man skulle köra en svalare jästemp på. :)

Det är svårt att hitta info om vilken temperatur en IPA skall primär och sekundärjäsas i. Är detta OK som alternativ i framtiden?

Primär 7 dagar - 20 C
Sekundär 14 dagar - 20 C (inkl torrhumling 3-4 dagar)
Sekundär 3 dagar 4-5 C (för klarning)
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sekundärjäsa ale (IPA)

Inlägg av Judgecc »

Skippa sekundär.
När d gäller jästemp så är det jästen som bestämmer temp spannet.. Läs på om jästens temp.
Om du kör 20c i en vecka så är jäsningen garanterat avklarad å fine.. Dumpa ner den till 0c för klarning o flaska den.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sekundärjäsa ale (IPA)

Inlägg av Weinkeller »

Först och främst behöver du inte tappa om för sekundärjäsning. Det är en smaksak, jag gör det inte i normalfallet. Jästempen beror på jästen och vilken karaktär du vill få fram. Jästiden beror på hur länge det jäser. När FG legat still i tre dygn kan man med största sannolikhet kallkrascha sin öl om man vill det.
Skriv svar