Felsmak hjälp!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Felsmak hjälp!
Jag bryggde nyligen en amber ale som inte smakar särskilt bra och undrar lite vad som kan ha gått fel. Pitchade rehydrerad torrjäst (fermentis s-04) i ca 20l vört med og 1050, nedkyld till 20 grader. Den jäste sedan i 3 veckor i 18 grader och smakade rätt trevligt strax innan jag flaskade den. Hade nästan funkat att dricka direkt som en cask ale. Kakig maltsmak och lite friska toner från humlen. Nu efter 3 veckor på flaska är allt det trevliga borta och det smakar mest bara alkohol. Som man hällt en 6.a dålig hembränt i en Falcon bayerskt ungefär. Bryggde en bitter i höstas som hade samma problem men det kan ha berott på att jag pitchade ett smack pack i en stark vört utan förkultur.
Antar att det är jäsningen som gått snett men borde man inte känt det efter 3 veckor i hinken?
Antar att det är jäsningen som gått snett men borde man inte känt det efter 3 veckor i hinken?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Felsmak hjälp!
Kan inte hjälpa dig speciellt mycket men hur mycket jäste det ut, vad hade du för FG när du flaskade? Vilken malt använde du och hur såg mäskschemat ut?
4 kg pale malt
0.5 kg munich
0.25 kg crystal 60
0.15 kg amber malt
0.05 roasted barley
Mäskade 68 grader i 70 min
Jäste ut till 1016, bara en pinne över det beräknade 1015.
0.5 kg munich
0.25 kg crystal 60
0.15 kg amber malt
0.05 roasted barley
Mäskade 68 grader i 70 min
Jäste ut till 1016, bara en pinne över det beräknade 1015.
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Det är omöjligt att hjälpa dig utan att provsmaka men du kan skicka en flaska till någon öldomare (t.e.x. mig) så får du en bedömning av den av flera domare.
Jag vill också påpeka att ett smack-pack till en bitter på ca 20 L är helt normalt och ger inga felsmaker. Att man måste göra förkultur verkar vara en internetmyt.
Jag vill också påpeka att ett smack-pack till en bitter på ca 20 L är helt normalt och ger inga felsmaker. Att man måste göra förkultur verkar vara en internetmyt.
Hällregn skrev:Jag bryggde nyligen en amber ale som inte smakar särskilt bra och undrar lite vad som kan ha gått fel. Pitchade rehydrerad torrjäst (fermentis s-04) i ca 20l vört med og 1050, nedkyld till 20 grader. Den jäste sedan i 3 veckor i 18 grader och smakade rätt trevligt strax innan jag flaskade den. Hade nästan funkat att dricka direkt som en cask ale. Kakig maltsmak och lite friska toner från humlen. Nu efter 3 veckor på flaska är allt det trevliga borta och det smakar mest bara alkohol. Som man hällt en 6.a dålig hembränt i en Falcon bayerskt ungefär. Bryggde en bitter i höstas som hade samma problem men det kan ha berott på att jag pitchade ett smack pack i en stark vört utan förkultur.
Ja det gör jag gärna. Skickar gärna även en pale ale som är drickbar. Har bryggt tre PA som alla varit drickbara men inte riktigt så bra som jag kanske hade önskat. Kan du PM a din address el ska jag kontakta dig via mailen på din hemsida?
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Rick - Hojta till när det är klart så kan jag förhoppningsvis vara med samt gå ut med detta till GBG-domarna så vi blir ett par stycken.rick.lindqvist skrev:Jag har mailat dig.
Grymt, då skickar jag några flarror i veckan.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Tänk även på att skicka med ett bryggprotokoll så detaljerat som möjligt, allt för att vi ska kunna ge så mycket korrekt feedback som möjliga felkällor och även förbättringsförslag som det går.Hällregn skrev:Grymt, då skickar jag några flarror i veckan.
Protokoll kan man hitta här:
http://www.shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel