Om man har surfat runt på www och you-tube så ser man en uppsjö av ombyggda "Sanke - kegs ". Det är inte så svårt att lockas av alla dessa byggen och tänka sig ett eget projekt i samma stil..
Eftersom dessa fat är av god kvalitet rostfritt stål, och med tanke på priser för motsvarande rostfria grytor (ex. patina) tänkte jag således att jag skulle se om det fanns dylika fat att finna i svedala. Det visar sig att de större faten inte går att få tag på (kan vara någon annan har bättre lycka
I resterande Europa finns det flertalet handlare av begagnade fat, och specifikt i Tyskland hittade jag (efter en hel del cirkulära turer via annonssiter) MyKegs.de. In på sidan, lite letande, och där finns ju mycket riktigt precis vad jag var ute efter:
http://www.mykegs.de/en/used-products/kegs.html
och specifikt 50l EURO verkade prismässigt intressant.
När jag sedan skall testa en beställning, först för att se vad det kostar att skicka ett fat till Sverige, verkar utcheckningen inte fungera. Tyckte det verkar skumt, men ringer upp dem och får mer information (min tyska är något begränsad): 28€ för frakten, vilket ger ett pris på ca 96€/fat (före jul var Euro billigare..).
Tyckte det lät som ett ok pris och slog till, och nu står jag med två glänsande ölfat och undrar om jag verkligen skall såga upp dem eller fylla det m 50l öl.. Faten är i bra tysk kvalitet, med lite smårepor och annat som väntat. Dock är jag nöjd med äventyret.
(ps Har inget med mykegs att göra och vet inte om det uppskattar småordrar från privatpersoner, men för mig gick det bra
Edit: 50l EURO skall det vara förstås
/H