Spara förkultur?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Spara förkultur?
Blev ingen bryggning som tänkt igår. Kvar är förkulturen. Ska jag låta den jäsa ut och sedan spara jästen till en ny förkultur?
Re: Spara förkultur?
Kyl, dekantera och spara.
- Weinkeller
- Maltrostare

Brygger du inom två veckor kan du ha kulturen i kylen så länge.
Jag tänkte ställa den i jordkällaren och prova i april igen. Kan det vara ok?Weinkeller skrev:Brygger du inom två veckor kan du ha kulturen i kylen så länge.
- Weinkeller
- Maltrostare

Njae, syretätt kärl och en förkultur igen då.
Spara förkultur?
Hur länge håller jästen om man kör dubbel förkultur och sen petar halva i syretät burk och sparar i kyl?
Så tänkte jag det. Steril flaska med dekanterad förkultur och ner i jordkällaren.Weinkeller skrev:Njae, syretätt kärl och en förkultur igen då.
Väldigt bra fråga. Jag har sparat skördad jäst i ca. 6 månader utan problem. Odlar man upp den ordentligt innan den tillsätts så "borde" det inte vara några bekymmer.Robbix skrev:Hur länge håller jästen om man kör dubbel förkultur och sen petar halva i syretät burk och sparar i kyl?