Oväntat dålig mäskeffektivitet

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av ecmik »

Skulle behöva lite hjälp med analys här om någon vänlig själ vill förbarma sig..? :)

Avslutade just en bryggdagen med en liten besvikelse nämligen. Gjorde ett recept för andra gången men hamnade 9-10 punkter under beräknat OG (förra gången fick jag också dålig effektivitet just med detta receptet). Problemet verkar vara under mäskning/lakning då det är där jag tappat större delen av OG:t. Hamnade 7-8 punkter lägre än Est Preboil Gravity enligt Beersmith.

Det jag undrar är vad som gör att jag tappar detta då jag tycker att mäskningen ändå är relativt "lätt", missförstå mig rätt.. Men nåt fel gör jag ju :)

Receptet innehåller:

62 % vetemalt (0.95 kg)
29 % Pilsnermalt (0.45 kg)
9% Carapils (0.15 kg)

Vatten/malt-ratio: 2.690L/kg
Mäsktemp: 69 grader i 60 min (är den höga temperaturen boven?)

Mäskar så här:

- Sänker pH till 5.2 med mjölksyra.
- Vattenbehandlar med kalciumsulfat, magnesiumsulfat och lite salt.
- Håller temperaturen +- 0,5 grader i kastrull i ugn (denna gång i 60 min). Temp-kollar och rör om var 15:e minut.

Satslakar i kylbox med bazookascreen: 1st runnings: 1.040, 2nd runnings: 1.013. Lakvattentemp 77-78 grader.
Preboilgravity: 1.025... Var beräknat till 1.032.

Är det något uppenbart galet här? Vetemalten? Skit bakom spakarna? :)

Tacksam för minsta tips!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av Weinkeller »

Höjer du tempen till ca 75C innan du lakar ur? Kan vara svårt att få ut maltsockret annars. Effektivitet för att få OG enligt receptet? Din är troligen lägre i nuläget men kan kanske bli bättre med högre utmäskningstemperatur.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av ecmik »

Tack för svar! Ja, jag försökte nå mash out och landade på just 75 i 8-10 min. Lät det sitta i 2-3 minuter i MLT:n och lakade sedan ur. Samma förfarande på andra satsen.

Jag har satt min totala effektivitet på 71% och detta funkar oftast helt ok! Ibland får jag till och med mer. Men nu sjönk det oväntat ganska mycket, därav mitt inlägg..

Antingen hinner inte sockret lösa sig i tunnan innan jag lakar ur (nja... Det ska väl redan va "löst"?)

Eller så är inte mäskningen så effektiv.. Tänkte fixa ett jodtest till nästa gång, så vet man att mäskningen i alla fall har funkat.

Kan det va krossningen som misslyckats bara just denna gången? Får malten färdigkrossad från butik och brygger alltid senast ca någon vecka senare.
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 132
Blev medlem: onsdag 2013-09-25 20:14

Re: Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av Jonel »

Kolla att vågen visar rätt vikt! (hände mig…)
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 132
Blev medlem: onsdag 2013-09-25 20:14

Re: Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av Jonel »

Kolla att vågen visar rätt vikt! (hände mig…)
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av ecmik »

Jag hade samma tanke innan, så jag vägde faktiskt malten. Har tänkt att butiken ju faktiskt kan väga fel om man har otur, men det va rätt mängd malt igår.
OvGr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 30
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 09:41

Re: Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av OvGr »

Kolla vad din hydromeder visar i 20 gradigt vatten. Vet inte hur troligt det är att de visar fel/kalibrerar ur sig, men det är det enda jag kan komma på. Tycker du verkar göra rätt i övrigt.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av ecmik »

Bra tips! Kollade dock detta också, plus att jag dubbelkollade med refraktometern.. Jag gissar på nåt med mäskningen eller lakningen - att någonstans stannar sockret kvar..
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av ecmik »

Om man kör satslakning - kan man tappa mycket socker kvar i malten om man inte låter lakvatten och mäsken blanda sig tillräckligt länge? I How To Brew skriver JP att man ska låta det sätta sig i 15 min för att sockret ska lösa sig. Jag körde detta bara i 2-3 min kanske. Kan det göra nån större skillnad..?

Malten smakade inte vidare sött efter de två satserna.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av Glugg »

Ett mysterium, vad spännande... Om mäsken inte smakade sött är det ju helt klart mysko. Som du sa jodtest hade gett en ledtråd eventuellt.

Ovanligt mycket vete. Säkert att det var vetemalt och inte omältat?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av ecmik »

Litet mysterium känns det som ja.. Det borde ha varit rätt malt tycker jag.. Jag sa vetemalt, och han vägde upp och krossade. :)

Om mäskningen funkade, finns det något sätt man kan misslyckas få ut sockret i en batch-sparge? Känns ju i princip bullet-proof att bara blanda och tömma.. :)
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av Glugg »

ecmik skrev:Litet mysterium känns det som ja.. Det borde ha varit rätt malt tycker jag.. Jag sa vetemalt, och han vägde upp och krossade. :)

Om mäskningen funkade, finns det något sätt man kan misslyckas få ut sockret i en batch-sparge? Känns ju i princip bullet-proof att bara blanda och tömma.. :)
1. Bad du om malt (mallt) eller malt (som i mala, malde, malt)... [emoji6]

2. Nej man kan väl inte både ha socker och inte få ut det, mer än vad Weinkeller redan sa.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av ecmik »

Har gett problemet lite tanke och har en fundering kring mäskningen:

Jag mäskade ganska högt (69-70 grader) och mäter temperaturen med en sån där billig glastermometer. Anta att termometern till och med visar lite för lågt, skulle då OG:t kunna påverkas och bli lägre pga den höga mäsktemperaturen än om jag hade mäskat samma malt i t.ex. 65 grader?

Alltså: när man då mäter sitt OG - ger inte hydrometern utslag för den ökade halten av icke förjäsbara sockerarter (typ dextriner)?

En väl kalibrerad termometer skulle i så fall vara A&O för att träffa sitt planerade OG..?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av Weinkeller »

Du får i princip samma OG så länge du håller dig inom enzymernas arbetsintervall. Kommer du för långt över kan dock utbytet snabbt bli sämre. pH och tiden är mer avgörande än 65C eller 70C. Alla sockerarter som är lösta i vörten ger utslag. Maltos som maltotrios eller dextriner. Mäsktempen kan dock påverka ditt FG efter färdig jäsning i hög grad.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Oväntat dålig mäskeffektivitet

Inlägg av ecmik »

Tack! Då slutar jag fundera på detta och utgår ifrån att det va nåt konstigt med malten eller nåt.. :)
Skriv svar