Fixa till svag och besk öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
androiders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Fixa till svag och besk öl

Inlägg av androiders »

Hej!

Lyckades misslyckas med min senaste bryggning. Resultat blev ett beskt och svagt ingefärsöl. Det ligger nu på primärjäsning och jag funderar febrilt på hur jag kan göra det här ölet drickbart.
Jag tänker mig att man kan hälla i något sött både för att få upp alkohalten och få till bättre smak. Min första tanke är honung. Risken är väl dock att allt socker jäser bort?
Läste någonstans att jästen inte klarar av att jäsa kristalliserat socker, typ candisocker(?). Någon som kan bekräfta detta och/eller har erfarenhet av det?

Alla andra tips mottages tacksamt :)

Mvh
--Anders
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Fixa till svag och besk öl

Inlägg av niklas_n »

Kandisocker är väl mer eller mindre kutym i belgisk öl och den äter jästen upp, till största delen ialla fall.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Beskt som i att den kokta vörten med humle smakade beskt? Det brukar den göra innan jäsning.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
androiders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av androiders »

Ja precis, den kokta vörten med humle var besk. Okej, jag ska tappa över till sekundär nu i dagarna, så jag får smaka igen då och mäta gravity.

--Anders Folkesson
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Smakar inte vörten så att tungan krullar sig så är det kanske läge för RDWHAHB och se till att jäsa det så det blir öl först. [emoji4]

Är det verkligen sant att det är för svag vört (och du har rätt i att högre styrka kan ibland balansera beskan) så löser man väl det som nybörjare lättast med tillsats av lite maltextrakt istället för andra påhitt?
androiders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av androiders »

Kan man ha i maltextrakt även när man har jäst ett tag?
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Det är inte normalt, men visst kan du i princip tillsätta mer socker för jästen att äta och då sätter det igång igen. Det du tillsätter ska vara bakteriefritt förstås så behöver normalt kokas upp (och kylas) o.s.v. I ditt fall troligen bäst att låta det jäsa färdigt och lära till nästa gång.
Skriv svar