Hej,
Tänkte köra en mellandagsbryggning och ett försök på en black IPA. Hopplock på rester i skåpen. Då detta är mitt första försök på mörk öl överhuvud taget är jag tacksam för åsikter på receptet
20l BIAB
OG 1.057, FG 1.015
IBU 69.6, 48 EBC
4,5 kg pale alemalt
0,35 kg chocolate malt
0,2 kg crystal malt (60l)
Mäsk 60 min 65 grader. Kallmäsk chocolate?
Kok 75 min:
35 gr amarillo (snabela) 60 min
20 gr amarillo & 20g nelson (snabela) 15 min
20 gr nelson & 20 g Amarillo (snabela) 0 min
60 g nelson Dry hop efter 4 dagar jäsning
Jäst BRY-97
Tack på förhand, J
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Black ipa amarillo & nelson?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Black ipa amarillo & nelson?
Senast jag gjort Black Ipa hade jag i chokladmalten efter jag mäklat. Jag kör maxi-biab och la i chokladmalten samtidigt som jag tillförde mer vatten. För mig har det fungerat bra!
Jag skulle även tipsa om att ha lite mer IBU för att väga upp för den smaken chokladmalten till för.
Lycka till
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag skulle även tipsa om att ha lite mer IBU för att väga upp för den smaken chokladmalten till för.
Lycka till
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Tack för tipset. Menar du i samband med sparge? Tänker, bättre att mäska chokladmalten varmt (75 gr)?
Hmm så kanske det heter. Jag har även gjort så att jag tillsatt chokladmalten vid utmäskningen, så den ligger med i 10min i 78C. Men jag tyckte att den gav för mycket smak då.
Så sist prova jag att tillsätta den ännu senare och jag tyckte det blev bättre. Dock ska jag minska mängden chokladmalt till nästa gång.
Så sist prova jag att tillsätta den ännu senare och jag tyckte det blev bättre. Dock ska jag minska mängden chokladmalt till nästa gång.
Maltschemat ser bra ut, du behöver inte kallmäska egentligen.
Men du behöver minst dubbla mängden humle i de sena givorna.
Men du behöver minst dubbla mängden humle i de sena givorna.
Håller med Ekstedt. Jag gjorde en 18L batch svartipa med lite drygt dubbelt så mycket humle i smak- och aromgivor (amarillo & simcoe) och tyckte ändå det var för ohumligt.
Det gäller att ta ut svängarna ordentligt när man hystar i de sena givorna när man kombinerar med rostad malt, tycker jag.
Det gäller att ta ut svängarna ordentligt när man hystar i de sena givorna när man kombinerar med rostad malt, tycker jag.
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Ok, tack. Jag är van med engelska ales och tyckte jag tog i rejält med humlen i detta recept [emoji4]