Minsta mängd per hink?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
klasvegas
Delmäskare
Delmäskare

Minsta mängd per hink?

Inlägg av klasvegas »

Hej!

Jag ska som säkert många andra passa på att göra några bryggningar under den kommande julledigheten.

I utrustningsväg brygger jag med BM20 och har ett större gäng 30l jäshinkar (som på humlegården) - Tidigare har tappat allt i samma hink, eventuellt gjort en omtappning för sekundär. Men nu vill jag börja separera och experimentera mer med diverse torrhumling och smaksättningar. Eventuellt också att ha två olika hinkar vid primärjäsning för att testa olika jäster och dess egenskaper.

Så min fråga är helt enkelt: Går det att ha t.ex endast 10l vört i en 30l hink eller bör jag köpa någon mindre variant? Och hur mycket kan man fylla utan att riskera att det "bubblar över" från jäskärlet?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Minsta mängd per hink?

Inlägg av Radhusgrillen »

Jag har hört de ovetenskapliga siffrorna 30/80.
Alltså att man bör fylla till minst 30% för att inte ha allt för mycket luft i hinken och riskera oxidation.
Samtidigt bör man heller inte fylla mer än 80% för att ha utrymme för jästen. Beror ju givetvis på öl & jäst så det där är väl bara en godtycklig siffra mer lite säkerhetsmarginal.

Som med så många andra "tumregler" är det väldigt mycket "ungefär" och "typ" över uppgifterna..
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Minsta mängd per hink?

Inlägg av Bee »

Man jäser ju i öppna jäskärl på en del bryggerier, och då menar jag inte bara belgiska suröl, så risken för oxidation är nog inte det man ska vara orolig för. Googla "Yorkshire Square".
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Minsta mängd per hink?

Inlägg av Radhusgrillen »

Jag har reflekterat över samma sak så för egen del har jag aldrig oroat mig för någon minsta volym...
Finns det något egentligt skäl, andra än rent praktiska, till att det skulle vara dumt att jäsa säg fem liter öl i en trettioliters jäshink?
Retsticka men ingen taskvört
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Henok på Omnipollo jäser sina testbrygder på 10l i vanliga 30l-hinkar, även med omtappning (där skulle jag dra min gräns).
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Oxidation kommer smygande med tiden. Undvik det i största möjliga mån om du inte konsumerar ölen färsk. Lite öl i stort jäskärl med omtappningar låter huvudlöst tycker jag. Satsa på 15l kärl upp till 12l . 30l kärl upp till 25l osv. Öppna jäskärl är ofta av rostfritt (syretätt) och jästskummet stelnar och lägger sig som en hinna på ölen. Inte mycket luftkontakt efter högkreusen på ölen där.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Weinkeller skrev:Öppna jäskärl är ofta av rostfritt (syretätt) och jästskummet stelnar och lägger sig som en hinna på ölen. Inte mycket luftkontakt efter högkreusen på ölen där.
Att kräusen stelnar/agerar lock borde ju gälla även i en hink då.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Nej, luften torkar ut det på annat sätt. Vid öppen jäsning används äkta överjäst som gärna vill lägga sig på ytan. Hursomhelst är det en ovanlig och inte helt okomplicerad metod att använda sig av.
Kontentan är dock att undvika oxidation för det ger felsmaker, instabila öl, dålig hållbarhet och ökar infektionsrisken. Det finns inga positiva effekter här. En bra jäsning i ett för ändamålet anpassat kärl och vid rätt temperatur tillsammans med god hygien ger alla förutsättningar att lyckas med sin öl. Det är ofta här det brister om man misslyckas med sin öl.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Men vänta. är inte koldioxid tyngre än luft? Så när det bubblar i jäsröret så är det först luft som tar sig ut och så småningom CO2. Ser inte bekymret.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

I en perfekt värld. I verkligheten är det ett kontrollerat kaos. Problemet uppstår främst vid omtappning till sekundär (alltså undvik detta) och stora luftvolymer. Men även tex öppnande av lock, mer luft tar sig in i ett större utrymme. Tid, jäshinken är inte särskilt tät. Jag drar gränsen vid tre veckor, kanske lite väl försiktigt men bättre safe than sorry. Nåväl det här går att diskutera fram och tillbaka. Men om man ska ge ett råd som är bättre än "skitsamma" så anpassa volymen och minimera risker.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Ja, det låter sunt. Jag ger mig. =)
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Verkar vara blandade besked. Jag tycker varför inte ta rätt storlek på kärlen så slipper man fundera. Har nyss börjat med Julahinkar 15L som ju är nästan gratis. Bra för ca 10L sats (Grymt bra tips från annan tråd)
Skriv svar