Vad kan vara fel? Alen jäste mycket kraftigt i 5 dagar sedan avstannade det mkt hastigt.
Kan det jäsa klarade fort?
Alen slutade jäsa efter 5 dagar?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Re: Alen slutade jäsa efter 5 dagar?
Ja, det låter fullt normalt. Det jäser ofta intensivt i 3-5 dagar, sedan blir det betydligt lugnare men jästen arbetar fortfarande, låt hinken stå ytterligare en dryg vecka så jästen hinner städa upp efter sig. "Vanlig" ale brukar jag hälla på flaska efter ca 14 dagar i jäshink. Det där "intensiva bluppandet" brukar bara pågå de första dagarna och sedan blir det glesare. Bluppandet avtar men jästen städar upp ölen så den återgår till att få sin djupa, klara färg efter att under jäsningens intensiva fas varit "grumlig" eller lattemjölkig i färgen...Mälte skrev:Vad kan vara fel? Alen jäste mycket kraftigt i 5 dagar sedan avstannade det mkt hastigt.
Kan det jäsa klarade fort?
Retsticka men ingen taskvört
Det kan faktiskt vara så att den största delen av jäsprocessen är slut inom 24 h, har hänt mig ett par gånger
Har hänt mig två gånger, bägge med torrjäst och en pitch temp på 20-22C.
Detta är exakt samma förhållanden jag har nu.Bee skrev:Har hänt mig två gånger, bägge med torrjäst och en pitch temp på 20-22C.
Räkna med att faktisk jästemperatur blir minst 2c mer än pitch om du inte har tillräcklig kylning.
Min senaste gick upp till 24c efter pitch vid 18 stående på ett betonggolv 24h och sedan ställd på en frigolitskiva.
Min senaste gick upp till 24c efter pitch vid 18 stående på ett betonggolv 24h och sedan ställd på en frigolitskiva.