mäskar bort för mycket vatten

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Mille2014
Satsbryggare
Satsbryggare

mäskar bort för mycket vatten

Inlägg av Mille2014 »

Hej,
Jag är verkligen en nybörjare jag köpte en bok med recept i som heter Brygg ditt eget öl av Greg Hughes.
Det är en väldigt bra bok tycker jag. Men nu till mina frågor.
I boken finns recept som jag gav mig på, jag ville göra en Imperial IPA. sid 134.
OG skulle vara 1083 FG 1018 Vatten 36 liter.
Mäskningen skulle jag ha 21 liter vatten kok tid 1 timme temp.65 grader. Vi kokning av vört så ska jag ha 27 liter.
När jag har mäskat klar så hade jag fått ut 18 liter vört.
vad som hände var att min malt bedd blev för torr tror jag, för jag fyllde på med mellan skillnaden som är 6 liter.
men när jag tog mitt OG så hade jag ett värde på 1075.
Är det ok eller är det dåligt? Kan jag koka upp mer vatten och hälla i vörten sen när jag kokar den? eller förstör jag värdena ?
Malten har jag läst mig till suger upp c:a 1 liter vatten, har han räknat med det i receptet vad tror ni?
Tacksam för svar vill brygga snart igen.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: mäskar bort för mycket vatten

Inlägg av Radhusgrillen »

Mille2014 skrev:Hej,

När jag har mäskat klar så hade jag fått ut 18 liter vört.
vad som hände var att min malt bedd blev för torr tror jag, för jag fyllde på med mellan skillnaden som är 6 liter.
men när jag tog mitt OG så hade jag ett värde på 1075.
Är det ok eller är det dåligt? Kan jag koka upp mer vatten och hälla i vörten sen när jag kokar den? eller förstör jag värdena ?
Malten har jag läst mig till suger upp c:a 1 liter vatten, har han räknat med det i receptet vad tror ni?
Tacksam för svar vill brygga snart igen.
Om ditt OG innan kok är 1075 så räcker det att det kokar bort strax under två liter för att ditt OG skall bli 1083.
I min 23L-kastrull ligger avkoket runt 3L i timmen.
Du kommer alltså lätt komma upp till önskat OG bara genom avkoket.

Om du inte nödvändigtvis måste få ut de däringa sista literna öl så är det bara koka det du har och anpassa humlemängden till den mindre mängden vört vid koket.

Se till att anteckna dina resultat vid varje bryggning så kommer du lära dig vad du har för effektivitet och kan alltså anpassa recepten efter det.
Retsticka men ingen taskvört
Mille2014
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Mille2014 »

ok jag fattar. men det står att jag ska använda 36 liter vatten totalt. ska jag koka upp dessa literna när jag lakar? och hälla de över maltbädden?
så att jag får ut 27 liter vört?
Mille2014
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Mille2014 »

21 liter till mäsken, och kok upp 15 liter på spisen och hälla det över mäsken.
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Tänk på att inte koka ditt lakvatten och hälla över vid koktemperatur. Värm bara upp det till din lakningstemperatur.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Skriv svar