Hjälp med utrustning, bryggmetod och recept!!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hjälp med utrustning, bryggmetod och recept!!

Inlägg av Luddepb »

Hej.
Tänkte brygga min första öl i veckan men skulle behöva lite hjälp på traven. Min plan är att brygga ca 7-8 liter färdig öl(24 flaskor) åt gången då jag bor litet och inte har så mkt space att jobba på.
Fråga 1:
Räcker det med en 10L kastrull eller behöver jag större? Har nämligen en 10L från IKEA. Och har en damejeanne på 10L också, funkar det att jäsa 7-8L i den eller behöver jag större där med?
2:
Vilken metod är att föredra med så små batcher, flödeslakning,satslakning eller biab?
3:
Hur räknar ni om recept? De flesta recepten jag har hittat är på ca 20 liter eller mer,är det bara att halvera, dela i 3 osv eller hur gör man?

Tänkte börja med en veteöl eller ipa, så har ni något härligt recept så får ni gärna dela med er :)

Ludde
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Hjälp med utrustning, bryggmetod och recept!!

Inlägg av Radhusgrillen »

Luddepb skrev:Hej.
Tänkte brygga min första öl i veckan men skulle behöva lite hjälp på traven. Min plan är att brygga ca 7-8 liter färdig öl(24 flaskor) åt gången då jag bor litet och inte har så mkt space att jobba på.
Fråga 1:
Räcker det med en 10L kastrull eller behöver jag större? Har nämligen en 10L från IKEA. Och har en damejeanne på 10L också, funkar det att jäsa 7-8L i den eller behöver jag större där med?
2:
Vilken metod är att föredra med så små batcher, flödeslakning,satslakning eller biab?
3:
Hur räknar ni om recept? De flesta recepten jag har hittat är på ca 20 liter eller mer,är det bara att halvera, dela i 3 osv eller hur gör man?

Tänkte börja med en veteöl eller ipa, så har ni något härligt recept så får ni gärna dela med er :)

Ludde
1. Med en tioliterskastrull kan du få ut 6.5-8 liter i jäshinken beroende på recept. Recept med väldigt mycket humle gör att man får lämna lite mer i kastrullen för att inte sätta igen saftsilen när man silar ner vörten i jäshinken. Du kommer givetvis behöva vara försiktig när du kokar vört i en såpass fylld kastrull. Dessutom får man se till att fylla på med kokande vatten för att kompensera för avkoket.

2. Satslakning kan nog vara det enklaste för dig beroende på vad du tänkt använda som lakkärl. Jag mäskade alltid i min 10L-kastrull för att sedan laka i två livsmedelsgodkända hinkar. (Hink-i-hink).
Nu har jag kompletterad med en ombyggd kylbox som jag kan både mäska och laka i. halva nöjet är ju att få meka lite och efter ett besök på Biltema funkar det finfint. lite flexslang, några kopplingar och en kulventil så funkar det bra..

3. Skall du brygga 10L istället för 20L så halverar du receptet. Rätt enkelt. Det som kan skilja när man har ett mindre kokärl och tvingas fylla på vatten under koket är att IBU kan hamna annorlunda eftersom relationen humle/kokvolym kan spela in. Det är således en viss skillnad på att tillsätta humle i 13L vört som sedan kokar ner till 9L än att tillsätta samma mängd humle i 9L vört som hela tiden fylls på med vatten för att kompensera avkoket... Använder du receptverktyg som t.ex http://www.brewersfriend.com så räknar den ut IBU kopplat till kokvolymen.

Nu har jag inte bryggt veteöl för egen del men jag har förstått det som att det kan bli krångligtheter vid lakning när man skall brygga just veteöl. Någon annan kan säkert förklara mer..
Retsticka men ingen taskvört
Jazz
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jazz »

Varför inte köpa en 25 L gryta från biltema och köra biab?
Så brukar jag köra när jag gör mindre volymer.
Mycket smidigare än så kan det inte bli
Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Luddepb »

Tack för snabbt svar! :D

Jag hoppades på att kunna köra Biab och slippa lakningskärl :P men det kanske var lite optimistiskt tänkt..
Får väl bli hink-i-hink metoden.

Receptet jag har ser ut såhär

Mäsk:
14,5L vatten
3kg vetemalt
2.5kg lagermalt
300g karamellmalt
60 min, 65grader

Koket:
27L vatten
Citra13,8% 17g vid uppkokning
Citra13,8% 26g vid avstängning

Protafloc 1tsk sista 15 min

Tid: 1h och 10 min

Jäsning:
Wyeast 1010 american wheat
18grader

Ska ge 23L färdig öl. ABV: 5,9%. 25 IBU. 9.1 EBC

Hur tusan räknar jag om det så jag får ut ca 7-8L färdig öl? Tänker mest på jästen :S
Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Luddepb »

Jazz skrev:Varför inte köpa en 25 L gryta från biltema och köra biab?
Så brukar jag köra när jag gör mindre volymer.
Mycket smidigare än så kan det inte bli
Har gått i dom tankarna men har som sagt inte så mkt space här hemma :( 10 liters kastrullen passar då perfekt ;P
OvGr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av OvGr »

BIAB är det absolut smidigaste om man bor trångt och inte vill göra så stora satser!

Du bör dock skaffa en lite större kastrull

Eftersom det är din första öl så tycker jag du ska köra så enkelt som möjligt.
Jag hade kört något recept med enbart Pale Ale-malt och lite karamellmalt, sen en humlesort och en enkel torrjäst (typ US-05) för att minimera felkällorna. Du kommer ha massvis av andra grejer att hålla koll på i början ändå och då blir det lätt lite stressigt om man har 5 olika maltsorter, 4 olika humle och en jäst som man försökt odla upp från en köpeflaska :wink:
Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Luddepb »

OvGr skrev:BIAB är det absolut smidigaste om man bor trångt och inte vill göra så stora satser!

Du bör dock skaffa en lite större kastrull

Eftersom det är din första öl så tycker jag du ska köra så enkelt som möjligt.
Jag hade kört något recept med enbart Pale Ale-malt och lite karamellmalt, sen en humlesort och en enkel torrjäst (typ US-05) för att minimera felkällorna. Du kommer ha massvis av andra grejer att hålla koll på i början ändå och då blir det lätt lite stressigt om man har 5 olika maltsorter, 4 olika humle och en jäst som man försökt odla upp från en köpeflaska :wink:
Hur stor kastrull behöver jag då? Typ 12L eller? Vart hittar man billiga sånna? Tänker väl mig runt 250kr.

Jobbar som kock så att ha många bollar i luften är inget nytt för mig ;) kände att receptet var någorlunda lätt då det bara är 3 sorters malt och en sorts humle :)

Men återigen till receptomvandling, finns det några riktlinjer man ska gå efter när det gäller t.ex. Mängden malt/mängd vatten eller mängd jäst/ mängd vört?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Om du vill köra BIAB och inte vill byta kastrull än kanske det kan vara en ide att köra MAXI-BIAB? (har för mig att det kallas så i alla fall)

Gör typ såhär;

* 2 kg Pale ale malt och 0,1 kg karamell i en BIAB påse (sy en egen)
* Värm upp 7 liter vatten i din 10 liters kastrull till 65-67grader
* Sänk försiktigt ned påsen med malten (så det inte rinner över)
* Rör runt så malten inte klumpar sig
* Se till att mäsken håller typ 65 grader i en timme (isolera kastrullen)
* Ta fram en kastrull till värm ca. 3 liter vatten till typ 75 grader
* lyft ur BIAB påsen lag den i ett durkslag eller ett grillgaller ovanför din 10 liters kastrull
* Häll försiktigt 3 liter 75C vatten över BIAB påsen (så det rinner igenom malten ner i din 10 liters kastrull)
* krama ur påsen på den sista vätskan.

Då borde du ha ca. 8,5 liter sötvört.

* Koka upp det hela (var försiktig så det inte kokar över)
* tillsätt humlen ex. 10 gram Amarillo när det börjar koka, när det är 10 minuter kvar kör i 40 gram till och i med det sista när du slår av plattan (efter 1 time)
* Kyl ner vörten till 20grader

Kokar du humlen i påsar kan du lyfta ur dom och bara hälla över allt som är kvar till ditt jäskärl, visst kommer du få med dig lite "skräp" också, men det kommer lägga sig på botten så när du sedan med häjlp av hävert fyller dina flaskor så är de kvar i botten.

Med ovanstående borde du kunna få ut ca. 7 liter öl.

EDIT: ovanstående är ett enkelt APA/IPA recept, men det går naturligtvis att välja något annat också.
EDIT2: JO, mängden humle går naturligtvis att ha synpunkter på.. :)
Senast redigerad av Ceder den måndag 2014-11-24 15:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Luddepb skrev:... Hur stor kastrull behöver jag då? Typ 12L eller? Vart hittar man billiga sånna? Tänker väl mig runt 250kr.

Jobbar som kock så att ha många bollar i luften är inget nytt för mig ;)
Du får väl låna med dig en större kastrull hem från jobbet så är problemet löst :)
Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Luddepb »

Ceder skrev:
Du får väl låna med dig en större kastrull hem från jobbet så är problemet löst :)
Haha försökte men fick inte :(

Tack för tipset med koket, kommer köra på det men ett annat recept. Blir nog en witbier :)
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

Du kan ju addera vatten till jäshinken om du nödvändigtvis måste ha en så liten gryta.
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Luddepb »

wessman skrev:Du kan ju addera vatten till jäshinken om du nödvändigtvis måste ha en så liten gryta.
Måste man inte komplitera med mer malt i början då så man inte får fel fg?
Jazz
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jazz »

Här finns en utmärkt tråd om biab.
Väl värd att läsa.
Du kommer att hitta många bra tips där.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39&t=15166
Användarens profilbild
Luddepb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Luddepb »

Tack för tipset :) kommer lusläsa den genast!
Skriv svar