Ett par nybörjare för dagbok

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Sådär ja.... Första ölen provsmakad.
I det stora hela är jag skitmöjd. :) Dock väldigt lite skum/kolsyra. Skrev ett inlägg på http://randomseed.se

Sjukt nöjd med smak och doft...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Ett par nybörjare för dagbok

Inlägg av Judgecc »

dernebo skrev:Sådär ja.... Första ölen provsmakad.
I det stora hela är jag skitmöjd. :) Dock väldigt lite skum/kolsyra. Skrev ett inlägg på http://randomseed.se

Sjukt nöjd med smak och doft...

Gratulerar.. Hur länge har den stått i rumstemp? Tror kolsyran tar sig, vilket ger bättre skum automatiskt. Dock kan skummet vara lite tricky ibland..
Nåt att tänka på, skum kan enbart bildas 1 gång. Vilket innebär att om man när man syresätter får en jävla massa skum. Då har man dödat den delen skum för alltid..
Du skriver 2.6 volym enheter i kolsyra på bloggen, men med alldeles för lite socker. Vilken temperatur flaskade ni i? Om jag räknar 14liter i 20c på 2.6 co2/v får jag 90g socker..
Edit frågor..
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Det har stått i 12 dagar nu i 21 grader.

Ang skummet, vad menade du med syresätta? Alltså innan jästen tillsattes? Eller övertappningen till flaskningstunnan?

Och jag tror jag skrev fel på bloggen. Räknade med 2,4 om jag minns rätt. Däremot ser jag nu att det är stor skillnad med vilken temperatur jag matar in. Vid flaskningen låg det väl runt 5 grader vilket enligt kalkylatorn skulle vara 55g, men nästan det dubbla vid rumstemp... Jag flaskade alltså väldigt kallt. Skulle jag ha väntat tills ölen kommit upp i rumstemp?

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Ok.. Borde vara hyfsat kolsyrat då.
Japp innan pitch.
Ja det är rejäl skillnad på uträkningarna när temperaturen ändras.. Jag har gjort bägge men sist flaskade jag efter kallkrasch men räknade på jästempen. Blev bra kolsyra.. Oftast har jag kraschat och sen låtit ölet komma upp i 20isc innan flaskning. Då har jag aldrig haft problem nämligen.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Finns en hel del som man lär sig på vägen så det blir lite annorlunda för nästa bryggning...

Förstod inte riktigt det där med syresättningen. Vi kör ju med syrgas. Är det bättre att ha väldigt lågt flöde och syresätta under längre tid för att minska skumbildningen?

Övertappningen från jäskärl till flaskningstunna var helt skumfritt. Slangen låg vid botten.

Helt klart mer socker nästa gång och kanske låta den hamna i rumstemp innan. Funderade även på om det kunde vara för lite jäst kvar för att få igång jäsningen igen. Den stod ju på kallkrasch i ett antal dagar, och flaskan jag öppnade hade ytterst minimalt med bottensats. Ölen var hyfsat klar och genomskinlig. Jag kanske skulle ha tagit med en liten del av bottensatsen i övertappningen?

Frågorna haglar. Nästa bryggning lutar åt en engelsk IPA med dryga 5% ABV. Försöker sätta ihop ett recept av det som vi har kvar från förra bryggningen.

Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

dernebo skrev:Finns en hel del som man lär sig på vägen så det blir lite annorlunda för nästa bryggning...

Förstod inte riktigt det där med syresättningen. Vi kör ju med syrgas. Är det bättre att ha väldigt lågt flöde och syresätta under längre tid för att minska skumbildningen?

Övertappningen från jäskärl till flaskningstunna var helt skumfritt. Slangen låg vid botten.

Helt klart mer socker nästa gång och kanske låta den hamna i rumstemp innan. Funderade även på om det kunde vara för lite jäst kvar för att få igång jäsningen igen. Den stod ju på kallkrasch i ett antal dagar, och flaskan jag öppnade hade ytterst minimalt med bottensats. Ölen var hyfsat klar och genomskinlig. Jag kanske skulle ha tagit med en liten del av bottensatsen i övertappningen?

Frågorna haglar. Nästa bryggning lutar åt en engelsk IPA med dryga 5% ABV. Försöker sätta ihop ett recept av det som vi har kvar från förra bryggningen.

Det finns ju räknare på Hur mycket socker du ska ha per liter. 5-6g/L för en IPA är väl standard för mig.
Jäst borde det finnas kvar även fast du Kallkrashar. Låt den stå lite lägre, du kan alltid testa att vända upp o ner på flaskorna, vilket kan hjälpa att kolsyrejäsningen kan gå lite snabbare, detta skadar iaf inte ölen.
Du behöver inte ta bottensatsen till övertappningen. jäst ligger kvar i "hängning" i ölen ändå.
Hur man syresätter med syrgas har jag inte testat själv. men om man kollar runt på videos så ser man att de syresätter endast några får sekunder. 10-15 sek, beror på vilken du har.
Själv skakar jag kärlet ett par minuter, blir en bra skumkrona. Funkat bra alla gånger.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Jo jag använde ju kalkylator på nätet, men skulle nog inte räknat med 5grader som gav 55g. Ökade till 21 grader och då skulle det vara över 80g tror jag...

Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

dernebo skrev:Jo jag använde ju kalkylator på nätet, men skulle nog inte räknat med 5grader som gav 55g. Ökade till 21 grader och då skulle det vara över 80g tror jag...

Jag tycker att många tycker olika i samband med prima och temperatur på ölen. vet att ölen expanderar osv i varmare temperaturer.
Var inne på att jag skulle reglera detta med kollade med lite olika, har alltid kört samma mängd oberoende av temp och fått samma resultat.

Hoppas att ölen får sig lite kolsyra, den kommer nog försvinna fort i vilket fall :D
Flaskade min Imperial stout igår.. nu är det minst 1 månad kvar innan kolsyra.. Sen några månader till tills den ska smaka bra.. väntan..
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

[quote="dernebo"][/quote]

Det skum som en gång bildas kan inte bildas igen. Inga konstigheter. Har det en gång bildats är det gone baby gone. Med det sagt så skakar jag mitt kärl för syresättning och brukar få en rejäl skumkrona jag med..
Dernebo här har du en vettig länk för syresättning
https://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm

När jag räknar på primning litar jag på
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html

Men jag slår även ut vad det blir för g/l för att vara safe..
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Smancho skrev: (Dernebo): Jo jag använde ju kalkylator på nätet, men skulle nog inte räknat med 5grader som gav 55g. Ökade till 21 grader och då skulle det vara över 80g tror jag...

(Smancho): Jag tycker att många tycker olika i samband med prima och temperatur på ölen. vet att ölen expanderar osv i varmare temperaturer.
Var inne på att jag skulle reglera detta med kollade med lite olika, har alltid kört samma mängd oberoende av temp och fått samma resultat.
Tanken är väl snarare att det finns mer gas redan löst i ölen om den är kall? Därför tar kalkylatorn bort socker i motsvarande mängd så att mängden gas efter ytterligare jäsning på flaska inte blir för hög. Eller snarare blir den mängd CO2 du bad om. [emoji6]

Möjligen finner vi att det inte är lika mycket CO2 i ölen innan flaskning som det "borde vara". Jag kan tänka mig, om fermentering avstannat helt och man sen kallkraschat och agiterat mm - av ngn anledning har CO2 gått ur under tiden så stämmer kanske inte principen som kalkylatorerna använder. Visserligen bör det finnas någon gas löst i en sån öl, om inte co2 så luft [emoji47]
Men luft bidrar på sin höjd till tryck i slutändan men inte till kolsyreupplevelsen.

Hur som helst, om man tex flaskar direkt efter jäsning så finns det helt klart viss co2 redan som tas bort i socker-beräkningen av kalkylatorn, enligt den öl temp som angivits. Så har jag förstått i alla fall.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Låter logiskt. Nytt försök med second brew. Sen blir det fat och kolsyretub. ;)

Jaja, nu har bygget med kontrollpanelen fortsatt lite

Bild

Det går långsamt, men dock framåt.

dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Och om vi återgår till kolsyraproblemet. Jag öppnade en flaska för en vecka sen. Varken skum eller nån kolsyra att prata om. Likaså gäller partyfatet som öppnades förra helgen.
Idag öppnades det andra partyfatet och en till flaska. Flaskan hade fortfarande ingen kolsyra eller skum. Men fatet gav ett sånt här resultat.
Bild
Dock fortfarande ingen kolsyra, men mer än väl tilltaget med skum. Vad kan det bero på?

dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Ingen som har en teori om den plötsliga skumbildningen från fat nr två?

Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Det är ett inte helt ovanligt problem när man använder partyfat. Har självt haft det problemet och det finns ett par trådar om det både här och på humle.se. Till exempel: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5517
Hellre torrhumlare än torr humlare.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Ja det blir att testa lite mer så får vi se. Kolsyran lyser ju ändå med sin frånvaro. Second Brew är planerad till slutet av Januari. ;) Nya tag och nya lärdomar.
Skriv svar