I det stora hela är jag skitmöjd.
Sjukt nöjd med smak och doft...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Gratulerar.. Hur länge har den stått i rumstemp? Tror kolsyran tar sig, vilket ger bättre skum automatiskt. Dock kan skummet vara lite tricky ibland..dernebo skrev:Sådär ja.... Första ölen provsmakad.
I det stora hela är jag skitmöjd.Dock väldigt lite skum/kolsyra. Skrev ett inlägg på http://randomseed.se
Sjukt nöjd med smak och doft...

Det finns ju räknare på Hur mycket socker du ska ha per liter. 5-6g/L för en IPA är väl standard för mig.dernebo skrev:Finns en hel del som man lär sig på vägen så det blir lite annorlunda för nästa bryggning...
Förstod inte riktigt det där med syresättningen. Vi kör ju med syrgas. Är det bättre att ha väldigt lågt flöde och syresätta under längre tid för att minska skumbildningen?
Övertappningen från jäskärl till flaskningstunna var helt skumfritt. Slangen låg vid botten.
Helt klart mer socker nästa gång och kanske låta den hamna i rumstemp innan. Funderade även på om det kunde vara för lite jäst kvar för att få igång jäsningen igen. Den stod ju på kallkrasch i ett antal dagar, och flaskan jag öppnade hade ytterst minimalt med bottensats. Ölen var hyfsat klar och genomskinlig. Jag kanske skulle ha tagit med en liten del av bottensatsen i övertappningen?
Frågorna haglar. Nästa bryggning lutar åt en engelsk IPA med dryga 5% ABV. Försöker sätta ihop ett recept av det som vi har kvar från förra bryggningen.

Jag tycker att många tycker olika i samband med prima och temperatur på ölen. vet att ölen expanderar osv i varmare temperaturer.dernebo skrev:Jo jag använde ju kalkylator på nätet, men skulle nog inte räknat med 5grader som gav 55g. Ökade till 21 grader och då skulle det vara över 80g tror jag...
Tanken är väl snarare att det finns mer gas redan löst i ölen om den är kall? Därför tar kalkylatorn bort socker i motsvarande mängd så att mängden gas efter ytterligare jäsning på flaska inte blir för hög. Eller snarare blir den mängd CO2 du bad om. [emoji6]Smancho skrev: (Dernebo): Jo jag använde ju kalkylator på nätet, men skulle nog inte räknat med 5grader som gav 55g. Ökade till 21 grader och då skulle det vara över 80g tror jag...
(Smancho): Jag tycker att många tycker olika i samband med prima och temperatur på ölen. vet att ölen expanderar osv i varmare temperaturer.
Var inne på att jag skulle reglera detta med kollade med lite olika, har alltid kört samma mängd oberoende av temp och fått samma resultat.