Brewster
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Brewster
Hur har det gått för er med Beersmith och Brewster, Någon ny profil att dela med sig av?
Vilken Mash profil använder ni "temperature Mash"?
Vad stämmer bäst in för att Beersmith ska kunna planera en så korrekt bryggd?
Typ Efficency/Mash profil/ Brewster profil m.m`?
Vilken Mash profil använder ni "temperature Mash"?
Vad stämmer bäst in för att Beersmith ska kunna planera en så korrekt bryggd?
Typ Efficency/Mash profil/ Brewster profil m.m`?
Jag följde en equipment profile som postades i den här tråden några sidor bakåt. Var dock tvungen att höja effektiviteten till 75% efter ett tag när jag fick in rutinerna bättre och allt gick bra. Ett tips är att sätta tempen 2-3 grader högre än receptets mäsktemp så blir medeltempen den rätta och effektiviteten går upp.
Tack för tippset
Hur får du ut så hög effektivitet, gjorde en DIPA och fick endast ut 61% tyvärr
Vilken Mashprofil passar bäst, förslag?
Hur får du ut så hög effektivitet, gjorde en DIPA och fick endast ut 61% tyvärr
Vilken Mashprofil passar bäst, förslag?
Det kan ha med flera olika saker att göra. Jag kör med färdigkrossad malt och där kan det variera ganska kraftigt i kvalitén på krossningen. Ska inte nämna några leverantörer här men sist jag fick hem från en av de större så var många av kornen hela (!!!), vilket drog ned effektiviteten ordentligt.
Annars är jag bara väldigt noggrann och försöker att alltid göra likadant och inte slarva någonstans, vilket ju är rätt lätt har jag märkt!
Jag använder mash-profile: Temperature, 1-step, Full Body. Dock längre mäskningstid än 40min som BS föreslår...
Annars är jag bara väldigt noggrann och försöker att alltid göra likadant och inte slarva någonstans, vilket ju är rätt lätt har jag märkt!
Jag använder mash-profile: Temperature, 1-step, Full Body. Dock längre mäskningstid än 40min som BS föreslår...
Är ni nöjda med brewstern?
Är väldigt nära på att köpa en sådan, men skulle inte någon vänlig bryggare kunna spela in en bryggsession med brewstern? Bra trött på den där dubbade demo-dansken, skulle vara roligt att se en riktig bryggning med lite tips och trix. 
Jag kan rekommendera den varmt, har ca 20 bryggningar i den nu och det blir bra öl. Har som mest tryckt i 8,5 kg malt och det funkade också men då krävs att man har strypning på pumpens trycksida då man inte kan köra fullt flöde riktigt. Går att köpa likadana plastventiler som följer med brewstern på Humlegården. Ett tips är att fästa ett liggunderlag runt då det kortar ned uppvärmningstiden avsevärt. Jag har tyvärr inte riktigt tid att göra en video, men jag har ett flödesschema med alla stegen som är bra och överskådligt. PMa din mail till mig så skickar jag över det.
-
Tempelriddaren
- Helmaltsbryggare

Jag går lite i tankarna att införskaffa en Brewster. Orsaken är att jag vill ha en färdig produkt som fungerar med ett kärl och Braumeistern ligger utanför min prisnivå.
Hur mycket brukar ni kunna få ner i jäskärlet efter en bryggning?
Är det enkelt och smidigt?
Jag har bara kört fem bryggningar med Biab med 29l bielmeier tidigare och jag är såpass lat att jag tycker att det är meckigt.
Finns det några stora nackdelar med Brewstern?
Jag har bara kört fem bryggningar med Biab med 29l bielmeier tidigare och jag är såpass lat att jag tycker att det är meckigt.
Jag är nu uppe i åtta bryggningar med Brewstern och år på det hela taget väldigt nöjd med den. Stod i valet mellan denna och BM 20, men vågade inte satsa på den senare eftersom jag är helt ny på ölbryggning. Visste inte riktigt om jag skulle fastna för det. Det vet jag nu, men jag ångrar ändå inte att jag valde Brewstern.Tempelriddaren skrev:Jag går lite i tankarna att införskaffa en Brewster. Orsaken är att jag vill ha en färdig produkt som fungerar med ett kärl och Braumeistern ligger utanför min prisnivå.
Idag bryggde jag en Hefeweizen och fick ut 24 L så det blir ett partyfat utöver en fylld Cornelius. När jag bryggt lite starkare IPA så blir det runt 19-20 liter, dvs lagom för en Cornelius. Passar mig perfekt.
-
Tempelriddaren
- Helmaltsbryggare

wolth: Tack för inputs.
Hur upplever du den överlag att brygga med? Jag tänker på slabbande, arbetsinsats och rengöring.
Lutar mer och mer åt en Brewster.
Hur upplever du den överlag att brygga med? Jag tänker på slabbande, arbetsinsats och rengöring.
Lutar mer och mer åt en Brewster.
Jag tycker att bryggprocessen är oerhört smidig med Brewstern. Inget slabbande, vilket passade mig perfekt. Jag gör en normal bryggning på fyra timmar och då är det mycket dötid, eftersom den i stora drag sköter det mesta själv. Då kan man ägna sig åt annat, t ex familjen
.
Motströmskylningen fungerar som en dröm. Allt hamnar på runt 20 grader i jäskärlet på ca 25 min. Sen har den kanske inte finishen hos BM, men någon större skillnad i processen bedömer jag inte att det kan vara (har dock inte testat BM). Man bör nog räkna med en längre hållbarhet på BM rent generellt, men för 15 000 kr (inkl kylare) så får man nästan tre Brewster...
Motströmskylningen fungerar som en dröm. Allt hamnar på runt 20 grader i jäskärlet på ca 25 min. Sen har den kanske inte finishen hos BM, men någon större skillnad i processen bedömer jag inte att det kan vara (har dock inte testat BM). Man bör nog räkna med en längre hållbarhet på BM rent generellt, men för 15 000 kr (inkl kylare) så får man nästan tre Brewster...
Glömde:
Rengöringen är väldigt enkel och görs på totalt 20 min. Brukar köra PBW men ca 70-gradigt vatten genom den med pumpen igång, sen skölja. Monterar isär pumpen för rengöring och inspektion varannan bryggning.
Rengöringen är väldigt enkel och görs på totalt 20 min. Brukar köra PBW men ca 70-gradigt vatten genom den med pumpen igång, sen skölja. Monterar isär pumpen för rengöring och inspektion varannan bryggning.
-
Tempelriddaren
- Helmaltsbryggare

Har du upplevt några problem med pumpen på din Brewster? När jag läste på beersweden så verkade det som att pumpen rasar konstant.
Det känns nog som att det blir till att införskaffa en Brewster när man får pengar.
Verkar ju som en dröm med rengöringen.
Det känns nog som att det blir till att införskaffa en Brewster när man får pengar.
Verkar ju som en dröm med rengöringen.
Jag har ju också läst lite om problem med pumpen. För min del har jag varit förskonad. Är alltid noga med att spola igenom den rejält efter varje bryggning. Sen vet jag ju att Humle är väldigt tillmötesgående om något skulle hända. Jag har också läst om BM-ägare som haft problem med pumpen.
Jag har gjort 7 brygg som nybörjare med Brewsten och är över lag nöjd. Men jag fick byta pump redan efter andra brygget. Fick den utbytt mot en som troligtvis var trasig från början, så nu är jag inne på den tredje. Och den har funkat de senaste 4 bryggen. Men det känns ju lite svajigt att man inte kan lite på pumpen. Det är nog viktigt att se till att den inte går torr, vilket händer om det inte flödar tillräckligt snabbt genom malten. Skulle därför fixa en extra liten kran från Humlegården till att strypa flödet. Men då visade det sig att dom bara har JG koppling i storlek 3/8" och Brestern har 10mm. Någon som vet var man hittar 10mm PEX / JG kopplingar enkelt och billigt?
Sen hade jag problem med temperaturen. Den reagerade långsamt och stämde inte. När jag skruvade isär maskinen visade sig att en givare, det finns flera, i botten på grytan inte satt på plats. Nu reagerar den bättre verkar det som. Men den landar ändå väldigt långsamt på rätt temperatur. Så man kan lätt luras att vilja skruva upp temperaturen ett par grader.
Sen hade jag problem med temperaturen. Den reagerade långsamt och stämde inte. När jag skruvade isär maskinen visade sig att en givare, det finns flera, i botten på grytan inte satt på plats. Nu reagerar den bättre verkar det som. Men den landar ändå väldigt långsamt på rätt temperatur. Så man kan lätt luras att vilja skruva upp temperaturen ett par grader.
-
Tempelriddaren
- Helmaltsbryggare

Brewstern är nu beställd och väntar på posten.
Ser med spänning fram emot nästa bryggning som lär äga rum på onsdag eller torsdag när jag odlat upp en förkultur då min jäst passerat bäst före datum.
Då ska det bryggas en ESB clone.
Ser med spänning fram emot nästa bryggning som lär äga rum på onsdag eller torsdag när jag odlat upp en förkultur då min jäst passerat bäst före datum.
Då ska det bryggas en ESB clone.