SM 2013 - Webregistrering av tävlingsöl

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2013 i Eskilstuna

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
angr
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: SM 2013 - Webregistrering av tävingsöl

Inlägg av angr »

Weinkeller skrev:Torrhumling, skriver jag torrhumling samt humletyp i namnfältet på humlematrisen och registrerar antalet timmar det får ligga i i tidsfältet eller ska man göra på något annat sätt?
[/quote]

Denna har jag också undrat över men jag gjorde som så precis nu när jag reggade en öl att jag skrev direkt efter humlenamnet Torr! Ex: "Citra Torr! 12,9% 100g 00:00" Tur i detta fall att man vad gäller humlen får skriva i namnet själv och inte som på malten blir tvingad att välja. Å andra sidan borde jag kanske angett antal timmar som torrhumlingen pågått som du anger Weinkeller....
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jonas skrev:
Jag tycker personligen att det är bra med ungefär lika många öl per klass, vill man tävla i alla klasserna får man se till att lägga sig i ytterkanterna både uppåt och nedåt.
:oops: :?:
Björn Petersson
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

På förekommen anledning - är det inte dags att se till att torrhumling kan registreras på ett självklart sätt och inte på improviserad gissningsbasis.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag har för mig att slutsatsen brukar vara att torrhumling rimligen kan anges som en koktid på noll minuter
och att man sedan nyttjar kommentarsfältet till att berätta detaljerna. Kommentarsfältet kan rent allmänt nyttjas
om det är ngt man vill berätta om sitt öl men som inte går på ngt annat sätt.
My hope is hops
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Fredrik Almgren skrev:Jag har för mig att slutsatsen brukar vara att torrhumling rimligen kan anges som en koktid på noll minuter
och att man sedan nyttjar kommentarsfältet till att berätta detaljerna. Kommentarsfältet kan rent allmänt nyttjas
om det är ngt man vill berätta om sitt öl men som inte går på ngt annat sätt.
Jo, det är väl det svar som brukar lämnas varje år som denna återkommande fråga kommer upp på forumet. Eftersom torrhumling knappast är en udda företeelse borde väl pedagogiken vara inbyggd i registreringssystemet. Då slipper både nytillkomna och glömska veteranbryggare detta huvudbry varje år.

Tittar man i receptdatabasen på de öltyper där torrhumling brukar vara vanligt förekommande är det tunnsått med uppgifter om torrhumling. De finns bara i recept som ligger några år och ännu längre tillbaka, gissningsvis inlagda manuellt när vi inte hade webbregistrering. Att de två dubbel-IPA som finns där inte är torrhumlade är möjligt men ändå förvånande.
Björn Petersson
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

assistredo skrev:
Jo, det är väl det svar som brukar lämnas varje år som denna återkommande fråga kommer upp på forumet. Eftersom torrhumling knappast är en udda företeelse borde väl pedagogiken vara inbyggd i registreringssystemet. Då slipper både nytillkomna och glömska veteranbryggare detta huvudbry varje år.

Tittar man i receptdatabasen på de öltyper där torrhumling brukar vara vanligt förekommande är det tunnsått med uppgifter om torrhumling. De finns bara i recept som ligger några år och ännu längre tillbaka, gissningsvis inlagda manuellt när vi inte hade webbregistrering. Att de två dubbel-IPA som finns där inte är torrhumlade är möjligt men ändå förvånande.
Instämmer till fullo, det är lite märkligt att det ens blir en diskussion kring detta. Naturligtvis borde det finnas ett tydligt och smidigt sätt att lägga in torrhumling.

Om det däremot är så att det inte finns eller har funnits tid att åtgärda detta (då jobbet ändå görs på ideell basis) är det förstås en annan femma. Det kan man ha full förståelse för.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Om någon ytterligare person än de i genomsnitt två per år som faktiskt erbjuder sig att förbättra systemet vill ha koden för registreringssystemet är det bara att säga till. Vi kan lätt lägga upp det som en zip-fil.
My hope is hops
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

assistredo skrev: :oops: :?:
Ligger du lågt i alkoholhalten i ale-klassen och högt i det du vill ha med i special-klassen bör du inte riskera att konkurera med dig själv, om du nu tänker plocka hem alla tre guldmedaljerna i Folkets val. :shock:
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Ja, jag får väl sluta att gnälla på det här om torrhumlingen och komma med ett litet konkret förslag istället (nån zip-fil behöver jag väl inte).

Använd rutan/fältet där man matar in ev. kryddor etc. Ändra i så fall rubriken till denna till något i stil med "Torrhumling (humlesort, mängd, tid), kryddor mm"
Björn Petersson
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jonas skrev: om du nu tänker plocka hem alla tre guldmedaljerna i Folkets val.
Ja, varför inte? :D Kan man inte rent teoretiskt göra det med ett öl? Man får väl anmäla samma öl i flera klasser i domartävlingen. Även om man blir totalt utdömd där :cry: så finns ju möjlighet kvar i Folkets, eller...Givetvis måste man ha placerat in ölet i lämpliga klasser för rätt pridning på inplaceringen :? Får man stå där med en kran men med tre skyltar? :roll: Sen kan man ju göra en jättesnygg etikett till det nyskapande ölet på bara 3,5% :wink: Men man har ju varit med några gånger så där missar man ju en möjlighet :(
Björn Petersson
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

assistredo skrev: Men man har ju varit med några gånger så där missar man ju en möjlighet :(
Äh, du kan väl anmäla ett öl på hustrun... :roll:
Senast redigerad av Jonas den söndag 2013-03-31 22:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

439 öl reggade med knappt två timmar kvar... Kom igen nu!

Ser att hemsidan går på normaltid, så det kanske är knappt tre timmar kvar, eller??
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

55 minuter kvar enligt http://shbf.se/smreg/
My hope is hops
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: SM 2013 - Webregistrering av tävlingsöl

Efter några frågor från eftersläntrare och konsultation med domarkommitten har det beslutats att webbregistreringen
kommer att hålla öppet i ytterligare 22 timmar. Dvs ny stängningstid är kl 14:00 imorgon. Sedan är det finito iom att
man därefter kommer att dela in ölen i dömningsgrupper och lokal inlämning drar igång.

Så om ni har missat att registrera ngn öl - skynda er nu!

Bra att tänka på kan vara att man även efter stängingstidpunkten kan komma in på sin egen brygdöversikt och se till
att alla recept är korrekta etc.
My hope is hops
Mnaq
Nybryggare
Nybryggare

Re: SM 2013 - Webregistrering av tävlingsöl

Inlägg av Mnaq »

Hej,
Varför stänger man egentligen registreringen till Folkets Val och sedan öppnar den igen? Att Domartävlingen stänger kan man kanske förstå, men vore det inte bättre att folk kontinuerligt kunde registrera sig för FV?

När öppnar FV-registreringen igen innan SM (som det står på hemsidan)?
Själv hann jag inte med registreringen för FV nu (bortrest utan dator och osäker på ölen innan dess) och är lite orolig att det blir ont om tid eller att man glömmer bort det sen...

/Icke typriktig men god
Låst