Sida 4 av 8

Re: Premiär med all grain

Postat: lördag 2019-01-26 17:56
av 140cab
Tyckte det smakade lite som när man smakar på just brödjäst. Brukar nöja mig med 10 dagar så det känns långsökt att det skall komma från jästkakan.
1548515875953125.jpg
Tog och tappa upp ett glas ifrån det som skall flaskas imorgon. Möjligt finns det lite spår av smaken här också. Tråkigt att man inte kan få en klar öl någon gång. Men å andra sidan så har det också krånglat vid varje bryggning.

I alla fall så blir nästa körning på en annan jäst nämligen wlp830. Eller så blir det körning på båda sorterna då man la ännu mera korn i blöt i morse. :D

Vid sista beställningen ifrån Humlegården så åkte det faktiskt med 1 kg enzymatisk malt. Köpte det mest för att kunna jämföra smaken. Den malten var mera söt samt rejält sprödare än vad jag producerar.
Vill nog ha lite mera erfarenhet innan jag provat på köpmalt. Just nu så krånglat det för mycket med i stort sett allting.

Re: Premiär med all grain

Postat: lördag 2019-01-26 18:27
av Djonk
Tanken är att enzymerna ska hjälpa till att konvertera stärkelse från din egna, går att blanda med omältat korn också.

Det är bara en tidsfråga då, till slut lär du få klar öl med jästen i botten.

Re: Premiär med all grain

Postat: lördag 2019-01-26 19:21
av Drake
140cab skrev: Vill nog ha lite mera erfarenhet innan jag provat på köpmalt. Just nu så krånglat det för mycket med i stort sett allting.
Kul projekt, men frågan är väl om du inte börjat i fel ände? Varför inte lära sig brygga med riktiga grejer och se till att man kan grunderna först? Då borde det vara mycket enklare att få sin egen malt som man vill.

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 10:47
av 140cab
Djonk skrev:Tanken är att enzymerna ska hjälpa till att konvertera stärkelse från din egna, går att blanda med omältat korn också.
Min maltprocess är fortfarande så ojämn så om jag skulle skjuta till lite extra enzymer så blir utfallet svårt att mäta.
Största problemet just nu är att det bränner fast. Skulle i för sig prova det som ni redan har föreslagit att bara låta det stå och dra. Men det känns lite nja med en Grainfather.
Inväntar i alla fall en kvarn så jag får mera koll på krossningen då det idag är för mycket mjöl.
Drake skrev:
Kul projekt, men frågan är väl om du inte börjat i fel ände? Varför inte lära sig brygga med riktiga grejer och se till att man kan grunderna först? Då borde det vara mycket enklare att få sin egen malt som man vill.
Att direkt gå på egen malt kanske är ett litet stort hopp men va f*n, folk har ju gjort öl innan industrialismen. Men helt klart är det inte lätt och för bra resultat så krävs det mycket automatisering som det ser ut.

Har ett gammalt torkskåp som jag trott skulle funka kanoners med "killningen" men efter karamell malt försöket i spisen med grön malt så kommer det nog kräva att man också kompletterar med någon form av roterande trumma. Det eller mycket mera luftgenomströmmning.

Funderade lite mera på "jäst smaken", den har den här lite metalliska stickande känslan i tungan. Möjligt att det är min egenplockade svenska humlen som är boven. Jäkligt tråkigt i så fall då man gjort i ordning för humle odling till våren.

PS
Håller på och tvättar jästen då jag körde flasktapp igår och efter smak på jästslurryn så tycker jag mig känna samma smak. Det fanns också något som är mycket likt "tvål" . Håller på och bygger en magnetomrörare så denna stam får en chans till.

En liten fundering då man läste lite bland de olika maltsorter att är att de i huvudsak består av 2 radigt korn. Själv har jag bara 6 radigt. Är det någon som har lite erfarenhet och vad man kan förvänta sig av 2 vs 6 radigt korn.
DS

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 13:00
av Djonk
http://brulosophy.com/2018/04/09/grain- ... t-results/

Sexradigt ska innehålla mer enzymer så det borde ju vara positivt i dina försök att mälta själv.

Frågan är om man kan bli så mycket klokare på att smaka slurry :mrgreen:

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 14:26
av Rotsac
Inväntar i alla fall en kvarn så jag får mera koll på krossningen då det idag är för mycket mjöl.
MaltMagnus använder en modifierad foderkross.
Och flera Grainfatheranvändare (mig själv inkluderad) har konstaterat att deras krossade malt innehåller för mycket mjöl för den utrustningen.
Så att byta ut din foderkross mot en maltkross -så att du får kontroll över krossningen- är nog rätt tänkt:-)

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 16:47
av 140cab
Djonk skrev:Frågan är om man kan bli så mycket klokare på att smaka slurry :mrgreen:
DrHans nämde I någon av sina videos att man helst skall bälga i sig av sin pågående jäst sörja.

Hur som haver så efter andra tvätten så finns tvål smaken kvar. Har nu pytsat i lite socker för att se om det rättar till sig.
Rotsac skrev:
MaltMagnus använder en modifierad foderkross.
Och flera Grainfatheranvändare (mig själv inkluderad) har konstaterat att deras krossade malt innehåller för mycket mjöl för den utrustningen.
Så att byta ut din foderkross mot en maltkross -så att du får kontroll över krossningen- är nog rätt tänkt:-)
Inge problem med att elementet löser ut ? Sist var det en träklots under knappen för att komma igenom mäskningen.

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 17:29
av 140cab
1548602699943920.jpg
Har nyligen uppgraderat mitt "morderna" torkeri med Algot trådback ifrån Ikea

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 18:25
av Djonk
140cab skrev: DrHans nämde I någon av sina videos att man helst skall bälga i sig av sin pågående jäst sörja.
Försiktigt dekanterat från en förkultur. Ganska långt från vad jag tänker på som slurry :wink:

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 22:31
av 140cab
Börjar bli klar med omröraren och kastar upp lite foton som inspiration för de som går i samma tankar .
1548620064908475.jpg
Överblick innan lådmontage.
1548620086083297.jpg
Gick igenom mitt elektronik skrot och hittade tillslut en regulator. Tyvärr så var den ytmonterad så det vart lite pilligt med 2.54 delning.
154862006562689.jpg
Har inte provat ännu men försök att hitta någon högre låda än vad jag har valt. Neodyn magneterna påverkar fläkt motorn om de kommer för nära. I mitt fall vart det ynka 6 mm ( den limmade plexiskivan ) så möjligt att motorn kommer bli lite för svag.

Ett annat tips få det gäller fläktar. Om ni har ett gammalt nätagg så har ni i regel en rejäl fläkt till förfogande. I detta fall har jag tagit en processor fläkt från burk ifrån nångång därav den låga profilen.

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 22:55
av Drake
Hur menar du att magneterna påverkar motorn? Jag har byggt ett par varianter och limmat magneterna direkt på motorn utan problem. Tänk på att vända dom rätt också, annars funkar det inget bra.

Vad har du lödit med förresten? En gasbrännare?? :wink:

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 22:57
av 140cab
1548622143551801.jpg
För de som får den konstiga idén att mälta själv så är en gammal torktumlare inte så tokig.
1548622142674807.jpg
Grodden kan då enkelt fås bort genom 1.5 timmes trumling i en tvättpåse. Bilden visar också hur min senaste karamell malt blev. Kornet är stenhårt och har en smak av kaffe.

Re: Premiär med all grain

Postat: söndag 2019-01-27 23:47
av 140cab
För de som vill bygga egna omrörare så lägg era komponentval så ni har noggrannhet i lågvarvsområdet.
1548625301420737.jpg
I stort sett maxspänningen för mig. En annan viktig del är hur plan botten du har på din burk.

Re: Premiär med all grain

Postat: måndag 2019-01-28 00:06
av Djonk
Hoppas att locket är löst så att du får in syre, vanligt att köra med aluminium-folie löst runt annars.

Re: Premiär med all grain

Postat: måndag 2019-01-28 00:09
av 140cab
Ok, tack