Sida 4 av 4

Re: Återanvända jäst

Postat: onsdag 2022-09-28 15:47
av Djonk
1055 -> 1048 lär med andra ord inte göra någon skillnad. Säg att du gick från 1090, så hade det kanske funnits större anledning att vara fundersam. Här ett exempel där de fann viss skillnad i arom och utseende: https://brulosophy.com/2018/05/28/fresh ... t-results/

Re: Återanvända jäst

Postat: onsdag 2022-09-28 16:36
av ekstedt
För att förtydliga mitt inlägg så är det inte sänkningen i ABV/OG som är problemet, utan högt OG/ABV i ölet från vilken man återanvänder jäst. Det är alltså minst lika stort problem att återanvända jäst från ett nioprocentigt öl till ett annat nioprocentigt öl som till ett femprocentigt öl. Det sistnämnda är väl snarare sämre då det är ännu viktigare med pigg jäst när man jäser ett starkt öl.

Belgiska bryggerier återanvänder inte jäst från sina starkaste öl, utan alltid från de svagare.

Re: Återanvända jäst

Postat: torsdag 2022-10-27 17:59
av peterg
Fel fel fel ta bort ta bort ta bort

Re: Återanvända jäst

Postat: torsdag 2022-10-27 20:02
av peterg
20221027_173656.jpg
Jag har slurry andra generation som är 17 dagar gammal. Första jäsningen var med 1 pkt Us05 och 15 liter vört och efter andra jäsningen med 15 liter vört har jag ca 7 dl slurry. Frågan är om detta räcker till att jäsa 2 fat med 15 liter vört i varje fat?

Re: Återanvända jäst

Postat: fredag 2022-10-28 10:22
av ekstedt
Jästen förökar sig med en faktor 4-8 vid en normal jäsning. Samtidigt så brukar man räkna med att man ska ha dubbelt så mycket med slurry som med färsk jäst direkt från paketet. You do the math, men det lär inte vara för lite i alla fall.

Sedan finns det säkert skattningar om hur mycket jäst 1 dl slurry innehåller också.

Re: Återanvända jäst

Postat: söndag 2022-11-13 20:32
av fredrik.stahl
För 30 l vört till ale av normal styrka borde det räcka med 2 dl ren jästsörja om den är fräsch. Du kan också prova nån kalkylator t.ex. www.mrmalty.com. Det är ett grovt verktyg men kan ge dig insikt om vad du behöver tänka på iaf. För att säga mer måste man labba med mikroskop för att räkna jästceller och viabilitet men det är helt onödigt vid hembryggning tycker jag. Ta i lite extra istället och var jättenoga med desinficeringen. Och framför allt, chansa aldrig med gammal jäst, det är ändå rätt billigt att köpa ny jämfört med att lägga tid och utrustning på jästlabbande och ändå riskera att få en dålig öl.