Sida 3 av 3
Re
Postat: tisdag 2014-10-14 19:11
av Zac
Update!
Efter en vecka i jästkärlet är OG nu nere på 1005!!!!!!! Helt sjukt vilken jäst alltså.
En fråga, är det för mycket med 5g socker per 33cl på en Saison? Risk för flasksprängning?
Re: Tips på saison
Postat: tisdag 2014-10-14 19:50
av davgus
Zac skrev:Update!
Efter en vecka i jästkärlet är OG nu nere på 1005!!!!!!! Helt sjukt vilken jäst alltså.
En fråga, är det för mycket med 5g socker per 33cl på en Saison? Risk för flasksprängning?
Det är alldeles för lite skulle jag säga. 7-8g/l är ganska lagom. Jag brukar ha 7,5g
Re: Tips på saison
Postat: tisdag 2014-10-14 19:52
av eric
Zac skrev:Update!
Efter en vecka i jästkärlet är OG nu nere på 1005!!!!!!! Helt sjukt vilken jäst alltså.
En fråga, är det för mycket med 5g socker per 33cl på en Saison? Risk för flasksprängning?
Jag har hört att den jästen kan jäsa ut en strumpa om det är så

Re: Tips på saison
Postat: tisdag 2014-10-14 19:53
av t_m_jansson
En saision ska ha rätt rejäl kolsyra så 5 gram per lite är lågt tycker jag, själv kommer trycka i 9 gram per liter i nästa batch.
/ Micke
Re: Tips på saison
Postat: tisdag 2014-10-14 22:32
av ekstedt
Notera att sign. Zac alltså undrade över 15 g/l, vilket är väl mycket. Jag tycker ungefär häften räcker gott och väl.
Re: Tips på saison
Postat: tisdag 2014-10-14 23:13
av Zac
ekstedt skrev:Notera att sign. Zac alltså undrade över 15 g/l, vilket är väl mycket. Jag tycker ungefär häften räcker gott och väl.
Kanon!
Då låter jag den stå någon vecka till och sedan kör jag ca 7g/L
Re: Tips på saison
Postat: onsdag 2014-10-22 17:23
av Zac
Hej igen!
Den har nu stått och jäst i två veckor. OG nere på 1001! Är det dags att flaska drycken eller behöver den stå sig ett tag?
Tycker det smakar extremt mycket jäst, hällde över i ett glas och lät det stå i kylen ett tag. Mycket beska också, inga fruktiga aromer. kan detta bero på att jag klämde ur humlepåsarna?
Re: Tips på saison
Postat: onsdag 2014-10-22 19:01
av eric
Zac skrev:Hej igen!
Den har nu stått och jäst i två veckor. OG nere på 1001! Är det dags att flaska drycken eller behöver den stå sig ett tag?
Tycker det smakar extremt mycket jäst, hällde över i ett glas och lät det stå i kylen ett tag. Mycket beska också, inga fruktiga aromer. kan detta bero på att jag klämde ur humlepåsarna?
Njae, det har nog inget med humlepåsarna att göra. Hur varmt jäste du?
Re: Tips på saison
Postat: onsdag 2014-10-22 21:26
av Zac
Enligt tunnan så ligger det runt 24C. Så kanske 25-26
Tips på saison
Postat: onsdag 2014-10-22 21:33
av eric
Zac skrev:Enligt tunnan så ligger det runt 24C. Så kanske 25-26
Du kunde säkert kickat upp den några grader till för lite mer estrar. Annars är den nog redo för buteljering. Hur snabbt kylde du efter kok? Om du kylt långsamt är kan det naturligtvis ha blivit lite beskare än beräknat.
Re: Tips på saison
Postat: torsdag 2014-10-23 08:48
av Zac
Det tog ett tag att kyla ner. Dock tog jag ut humlepåsarna innan kylning ( rookie )!
saison flasktappning infektion.
Postat: torsdag 2014-10-23 22:33
av Zac
Hej
Flaskade idag och blev ganska orolig. Doften var riktigt elak, "vass" och smaken drar åt metal.
Efter en back började jag nästa må illa och var tvungen att ta en paus.
Det skumma var att när jag närmade mig den sista slurpen började det dofta fruktigt och ganska trevligt. Misstänker att små jästbitar från toppen av batchen följde med.
När jag sedan tog av locket och skulle tvätta jäshinken så doftade det riktigt härligt.
WHAT? vad har hänt med min Saison? hur kan vätskan lukta så olika i botten vs toppen?
Sjukt orolig för flaskbomber nu, galet mycket kolsyra när jag fyllde flaskorna, hade i ca 3 Kryddmått= 3ml per 33cl.. Ligger jag i farozonen?
Vill samtidigt tacka er för ert engagemang och tips.
Och glöm inte-..... MALT VILL NATURLIGT BLI ÖL

Re: Tips på saison
Postat: torsdag 2014-10-23 23:12
av Brewsnail
Enligt det jag hittat så har strösocker en ungefärlig densitet på 850 g/l => 0,85 g/ml
Så 3 ml ger 2,55 g/flaska => 7,65 g/l, vilket är på övre gränsen av vad flaskor brukar klara, som det ska vara för en Saison. Har du inte rört om ordentligt så kommer du behöva vara riktigt försiktig med flaskorna.
Se till att de förvaras kallt efter kolsyrejäsningen.
Re: Tips på saison
Postat: fredag 2014-10-24 13:18
av Zac
Brewsnail skrev:Enligt det jag hittat så har strösocker en ungefärlig densitet på 850 g/l => 0,85 g/ml
Så 3 ml ger 2,55 g/flaska => 7,65 g/l, vilket är på övre gränsen av vad flaskor brukar klara, som det ska vara för en Saison. Har du inte rört om ordentligt så kommer du behöva vara riktigt försiktig med flaskorna.
Se till att de förvaras kallt efter kolsyrejäsningen.
Tack för tips.
Vad tror du om doften då? är det ens möjligt att ölen blir drickbar?
Re: Tips på saison
Postat: fredag 2014-10-24 14:08
av Brewsnail
Det kanske kan lägga sig, beror på vad det beror på. Har du mycket järn i ditt vatten?