En som är nyfiken på det mesta, du har ingen länk som du kan lägga till (så man kommer rätt direkt)Hr F skrev:Jag kan varmt rekommendera Kärchers ångtvätt. En flaska (utan synliga rester) steriliseras på några sekunder utan kemikalier. Eftersom den är användbar till badrum, kök och annan bryggutrustning så finns fler argument för investeringen. Bygelflaskor kan stängas direkt så de är sterila och klara i god tid före tappning. Flaskor med spänningar i glaset avslöjas också.
Rengöra flaskor
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Rengöra flaskor
// Jonas
http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... vattar.htmFalkens skrev:
En som är nyfiken på det mesta, du har ingen länk som du kan lägga till (så man kommer rätt direkt)
Vilken modell använder du? Funderar på om det räcker med en mindre modell? Blir enklare att pitcha idén här hemma, trots flertalet användningsområden, om man för en gångs skull inte "bara måste ha" värsting modellen...Hr F skrev:http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... vattar.htmFalkens skrev:
En som är nyfiken på det mesta, du har ingen länk som du kan lägga till (så man kommer rätt direkt)
/a
Vet inte. Den köptes för ca fem år sedan och jag vet inte om det är samma modeller som idag. Sannolikt den billigaste. Duger mer än väl till vårt behov.alekks skrev:
Vilken modell använder du? Funderar på om det räcker med en mindre modell? Blir enklare att pitcha idén här hemma, trots flertalet användningsområden, om man för en gångs skull inte "bara måste ha" värsting modellen...
/a
edit: vid närmare studium av bilderna på Kärchers hemsida kan jag konstatera att det är ingen av dem. Vår är mindre och har inte hjul.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Själv har jag en ångtvätt från Biltema som mest stått i garderoben. När jag såg diskussionen började jag tänka att den bör kunna funka för flaskor... In med den förlängda pipen, ånga på osså klart..
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-t ... att-84059/
Det jag undrar är hur länge man måste ånga för att kunna känna sig säger på att det skall bli "soperent som de säger på Göteborska"..??
Retsticka men ingen taskvört
Så länge den redan är ren så borde det inte behövas särskilt lång tid, ånga är extremt bra på att föra över värme.
Den från Biltema står nu på min önskelista =)
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Pratar vi 5, 10, 30 eller 50 sekunder per flaska? Bara så jag har ett humm...Brewsnail skrev:Så länge den redan är ren så borde det inte behövas särskilt lång tid, ånga är extremt bra på att föra över värme.
Då skall jag använda den vid nästa buteljeringstillfälle.
Jag har iofs en sån däringa flasksköljare som man sätter i toppen på flaskträdet och spolar flaskorna med Sani Clean men man kanske skall ånga först och sedan köra ett varv Sani Clean innan man hänger dem på flaskträdet i väntan på sin tur..
Retsticka men ingen taskvört
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Det är nog ingen som har ett exakt svar på hur lång tid som krävs, för det krävs det en rätt så noggrannt designad studie. En autoklav steriliserar helt, dvs tar död på både bakterier och sporer, med hjälp av ånga. Hur lång tid det tar beror på hur hög temperatur (och tryck) autoklaven använder. Från Wikipedia: "2,16 bar och 134 °C i minst 3 minuter, eller 15 minuter i 121 grader". Men i en autoklav stängs föremålen som ska steriliseras in i en tryckkammare och det gäller att alla ytor nås av ångan, t.ex. luftfickor kan göra att en del mikroorganismer klarar sig ändå.
Biltema anger ångans temperatur till 130°. Men den lär inte hålla temperaturen särskilt länge utan det har nog sjunkit betydligt när ångan når botten på flaskan. Riktig vattenånga är så gott som osynlig, det man ser är kondenserade vattendroppar vilket visar att temperaturen är max 100° där.
Å andra sidan borde det inte vara omöjligt att desinficera ytor med ånga. Många använder ju diskmaskinen på högsta temperaturen för att desinficera, och en Googling ger t.ex. denna artikel. Fast det är nog en mer avancerad apparat och man kan ju undra om inte artikelförfattaren har ett egenintresse i firman som tillverkar dem...
Här är också ett foruminlägg på probrewer.com med en fin tabell över steriliseringstider vid olika temperaturer. Efter att ha läst den tråden kanske det kan vara relevant att smaka på kondensatet också så att inget otrevligt följer med från ångtvätten, det borde vara rent vatten men den är ju egentligen inte avsedd för livsmedel.
Biltema anger ångans temperatur till 130°. Men den lär inte hålla temperaturen särskilt länge utan det har nog sjunkit betydligt när ångan når botten på flaskan. Riktig vattenånga är så gott som osynlig, det man ser är kondenserade vattendroppar vilket visar att temperaturen är max 100° där.
Å andra sidan borde det inte vara omöjligt att desinficera ytor med ånga. Många använder ju diskmaskinen på högsta temperaturen för att desinficera, och en Googling ger t.ex. denna artikel. Fast det är nog en mer avancerad apparat och man kan ju undra om inte artikelförfattaren har ett egenintresse i firman som tillverkar dem...
Här är också ett foruminlägg på probrewer.com med en fin tabell över steriliseringstider vid olika temperaturer. Efter att ha läst den tråden kanske det kan vara relevant att smaka på kondensatet också så att inget otrevligt följer med från ångtvätten, det borde vara rent vatten men den är ju egentligen inte avsedd för livsmedel.
Jag tänker bara på tv-shop reklam när jag tänker på ångtvättar. Inte på ett positivt vis... Själv har jag en mindre ångtvätt från jula här hemma. Men med tanke på resultatet av den tvätten på mögel i vårt gamla badrum skulle jag aldrig använda den till mina flaskor.
Diskmedel, borste och starsan skulle jag använda istället. Köp en flasksköljare till kökskranen och en Starsan pump för pengarna istället.
Diskmedel, borste och starsan skulle jag använda istället. Köp en flasksköljare till kökskranen och en Starsan pump för pengarna istället.
Jag brukar spruta ånga ner i flaskan cirka 5 sekunder. Då är flaskan så het att jag inte kan hålla i den utan skydd.
Angående ovanstående kommentarer så pratar jag om att sterilisera flaskor, inte rengöring.
När det gäller små billiga handhållna apparater så undrar jag om de har kapaciteten för 40-talet flaskor. Om man inte har gott om tid.
Angående ovanstående kommentarer så pratar jag om att sterilisera flaskor, inte rengöring.
När det gäller små billiga handhållna apparater så undrar jag om de har kapaciteten för 40-talet flaskor. Om man inte har gott om tid.
Jag blev riktigt sugen på detta också. Men efter att ha läst länkarna om hur lång tid det tar att sterilisera är jag tveksam. Flaskorna är ju garanterat inte sterila efter 5 sekunder iallafall.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Flaskorna spricker inte när man kör dem med vattenånga på det sättet?
När man kör i ugn så rekommenderas ju att de ställs in i kall ugn och låter svalna i ugn tills kalla igen.
När man kör i ugn så rekommenderas ju att de ställs in i kall ugn och låter svalna i ugn tills kalla igen.
Re: Sv: Rengöra flaskor
När jag började brygga så körde jag mina flaskor i ugnen. Men jag plockade alltid ut dom heta och lät som svalna med folie på halsen. På en gång stoppade jag in nästa batch i den heta ugnen, det sprack aldrig flaskor.Karl R skrev:Flaskorna spricker inte när man kör dem med vattenånga på det sättet?
(Jag övergav dock ugnen då det var tidsödande, jag har övergått till diska med flaskborste och desinficering med starsan)
@Bee
Vi började med att köra flaskorna i ugn också. Men vi slutade då, de sprack väl inte av sig själva direkt men, det var nån av oss som råkade välta nån lite lätt och det blev nån kägeleffekt och 9 flaskor gick. det krävdes rätt mkt mindre kraft för att knäcka dem, de borde klarat den smällen annars. Men sån är man ju, man skyller ju inte på sig själv ;)
och, ja, det är ju tidsödande, men man hade ju kunnat köra det på annan dag när man ändå inte gör så mycket annat, med mindre saker att plocka fram.
Vi började med att köra flaskorna i ugn också. Men vi slutade då, de sprack väl inte av sig själva direkt men, det var nån av oss som råkade välta nån lite lätt och det blev nån kägeleffekt och 9 flaskor gick. det krävdes rätt mkt mindre kraft för att knäcka dem, de borde klarat den smällen annars. Men sån är man ju, man skyller ju inte på sig själv ;)
och, ja, det är ju tidsödande, men man hade ju kunnat köra det på annan dag när man ändå inte gör så mycket annat, med mindre saker att plocka fram.
Jag lägger alltid in flaskorna i ugnen, då ramlar de inte omkull.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"