Falskbotten av plast i kastrullen?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Sv: Falskbotten av plast i kastrullen?
Hur kan den inte suga? Jaja, nu vet du iaf att det förkortar livslängden eller förstör den.
Jävligt snyggt gjort iallafall! (Glömde säga det och lät som en sur gubbe istället...)
Jävligt snyggt gjort iallafall! (Glömde säga det och lät som en sur gubbe istället...)
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Jo den suger nog, du tänker rätt. Vad jag menade på ett otydligt sätt var att den måste vara fylld med vätska innan den börjar pumpa, annars står den bara och spinner liksom. Självsugande kanske det heter?Bee skrev:Hur kan den inte suga? Jaja, nu vet du iaf att det förkortar livslängden eller förstör den.
Jag stryper bara när pumpen är avstängd så jag är inte så orolig.
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Det sket sig fullständigt med mitt RIMS-verk. Jag försökte mig dessutom på en stegmäskning igår. Efter en stunds cirkulerande satte sig maltet på botten av hinken med följd att vattnet rann över bredden på hinken. Inte ens med låga flöden rann det igenom tillräckligt fort. Jag fick aldrig riktig kontroll på det hela så mäskstegen blev inte som tänkta. För att kunna cirkulera var jag tvungen att röra om hela tiden med följd att filtret satte igen lite då och då.
Pumpen fungerar perfekt dock.
På slutet hade jag skippat filtret och lät pumpen skicka runt vörten medan jag rörde och det gick bra.
Dessutom cirkulerade jag under kylningen vilket gjorde att jag slapp röra.
Får klura lite på vilken metod jag ska köra med nästa gång.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Pumpen fungerar perfekt dock.
På slutet hade jag skippat filtret och lät pumpen skicka runt vörten medan jag rörde och det gick bra.
Dessutom cirkulerade jag under kylningen vilket gjorde att jag slapp röra.
Får klura lite på vilken metod jag ska köra med nästa gång.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Falskbotten av plast i kastrullen?
Sätter du en ventil på utflödet av pumpen kan du reglera hur mycket du cirkulerar. Det kommer hjälpa dig att inte få stop.
Vad kostade 12v adaptern och var köpte du den? På solar project shop?
Det är just det där spinnande som kan vara dåligt för pumpen. Spolen i motorn kan bli för varm och smälta samman = död motor. Men den kanske har inbyggd kylning.Cederbusch skrev:Jo den suger nog, du tänker rätt. Vad jag menade på ett otydligt sätt var att den måste vara fylld med vätska innan den börjar pumpa, annars står den bara och spinner liksom. Självsugande kanske det heter?
Jag stryper bara när pumpen är avstängd så jag är inte så orolig.
I Brewstern har dom ju både bazooka och maltpipa med falskbotten. Det kanske är det som är ditt problem. Dom har ju konstant ett par liter under malten, du kanske ska prova med det.
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Re: Falskbotten av plast i kastrullen?
rossen skrev:Sätter du en ventil på utflödet av pumpen kan du reglera hur mycket du cirkulerar. Det kommer hjälpa dig att inte få stop.
Jag provade det halvvägs men det blev ingen skillnad. Så fort jag inte rörde i mäsken så dröjde det bara en liten stund innan maltbädden lade sig på botten och förhindrade ett bra flöde. Har en hel påse med gamla adaptrar i källaren, såna där som är "bra att ha".
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Jag vet inte riktigt vad en maltpipa är.Bee skrev:I Brewstern har dom ju både bazooka och maltpipa med falskbotten. Det kanske är det som är ditt problem. Dom har ju konstant ett par liter under malten, du kanske ska prova med det.
Problemet är inte att filter sätter igen. Utan att maltbädden lägger sig på botten av min silhink och blir väl så kompakt att det helt enkelt inte flödar så bra genom den. Ett bazookafilter under hinken känns inte aktuellt. Vad gör jag om det sätter igen? Då är man ordentligt rökt.
Som jag löst det så har jag alltid flera lite under och kring hinken. Det var därför jag kom på idén från början att cirkulera så att all vätska får samma sockerhalt.
Kanske måste göra fler hål i min silhink, eller prova med extremt låg flöde, men då undrar jag nästan vad vitsen med flödet är. Annars får jag väl återgå till födeslakningen som jag gjorde första gången, men tidsbesparingen är ganska stor på att inte flödeslaka.