Falskbotten av plast i kastrullen?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Falskbotten av plast i kastrullen?

Inlägg av Cederbusch »

Ni får ursäkta alla mina nybörjarfrågor, men jag fastnade på detta med mäskfilter. Jag har bryggt en gång och mäskade och lakade direkt i kastrullen (Patina 30 l med kran). Jag gjorde en egen bazooka screen av stålnät. Det funkade ypperligt, men nu har filtret oxiderat och jag är rätt att det kommer avge smak till vörten. Dessutom känns det inte helt klockrent med att vika nätet, för att få ihop det, då det blir veck där malt kan samlas som inte går att få bort.

I fredags beställde jag en perforerad plåt men den är galvaniserad och det ska tydligen kunna fälla ut ämnen också. Suck. Så nu kikar jag på andra lösningar. Många lakar ju i hini-i-hink. Då slog det mig. Det borde ju går att offra en jäshink och göra en falskbotten av till kastrullen. Nu har jag inte mätt, men jag tror hinkens botten har mindre diameter än kastrullen så då tänkte jag att man kan kapa av botten så att den har en "krage". Borra massor små hål i botten, borra ett lite större i sidan och passa in ett rör eller slang som går till kranen. Sedan ställa skapelsen upp och ner, dvs med hinkbotten uppåt i kastrullen.

Vad tror ni om det? Finns det risk att botten lyfter så malt kommer in? Kan det vara ogynnsamt om jag värmer mäsken, dvs kan plasten börja smälta i kastrullen där den ligger mot botten?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Falskbotten av plast i kastrullen?

Inlägg av Weinkeller »

Ett tips som fungerar och håller forever and ever utan någon oro för smält plast etc:
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... itt-360-mm

Själv föredrar jag dock BIAB särskilt om du ska koka i samma gryta.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Falskbotten av plast i kastrullen?

Inlägg av Bee »

En del använder Ikea stekstänkskydd "stabil" i rostfritt stål. Ø 33cm
Man lägger några bestick under som distanser bara.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Bee skrev:En del använder Ikea stekstänkskydd "stabil" i rostfritt stål. Ø 33cm
Man lägger några bestick under som distanser bara.
Jo fast som enda filter kommer det ju inte att fungera ngt vidare eftersom kastrullen är 36 cm i diameter.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

+1 för biab om du ska koka i samma kastrull. Men om du är ute efter en falskbotten, så rekommenderar jag att du köper en falskbotten. Kolla på ebay, på andra sidan pölen är de ganska billiga.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Tack för tipsen. Men jag vill ju flödeslaka så BIAB går bort tillsvidare. Igår kväll så slog det mig att många kör ju hink-i-hink. Varför inte göra samma grej, men hink-i-kastrull! Jag offrade en jäshink och borrade massa 3 mm hål. Satte i två "handtag" för att lätt kunna lyfta ur malten när lakningen är klar.

Jag krånglade till det för mig först och tänkte montera ngn slags distanser och borrade därför 6 st 5mm hål. Sen försökte jag laga dem genom att smälta på en plastbit som blev över men det ville inte fästa. Kommer jag få problem med de här 6 hålen?
Bild

Bild

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag tror du kommer får svårt att lyfta upp hinken med de "handtagen" efteråt. Blöt malt väger en hel del. Som distans i botten så är ikeas kastrullunderlägg "lämplig" lämplig (durrudisssch!). Angående dina hål så tror jag att det löser sig i recirkuleringen, maltskrot kommer fastna i hålen så fort att när du recirkulerat någon liter så har det löst sig självt. Men om vi backar ett steg, hur kommer det sig att du så gärna vill mäska och laka i kastrull? Det är ju inte nödvändigt med utmäskning för att göra bra öl och det går ju utmärkt att göra en mash-out med några liter kokande vatten.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Lindh skrev:Jag tror du kommer får svårt att lyfta upp hinken med de "handtagen" efteråt. Blöt malt väger en hel del. Som distans i botten så är ikeas kastrullunderlägg "lämplig" lämplig (durrudisssch!). Angående dina hål så tror jag att det löser sig i recirkuleringen, maltskrot kommer fastna i hålen så fort att när du recirkulerat någon liter så har det löst sig självt. Men om vi backar ett steg, hur kommer det sig att du så gärna vill mäska och laka i kastrull? Det är ju inte nödvändigt med utmäskning för att göra bra öl och det går ju utmärkt att göra en mash-out med några liter kokande vatten.
Äh jag vet inte riktigt, har liksom fastnat för den idén. Jag är en person som vill göra saker "på riktigt", på ett "äkta sätt". Traditionellt är ett annat ord. Så då tenderar jag att välja metoder, inte efter hur bra/effektive de är eller hur bra slutresultatet blir, utan bara för att så gjorde man förr.... :|

Jag har sett i ngt inlägg att du lyfter ur din påse och häller några liter vatten genom dem över ett annat kärl, är det den metoden du menar? Kanske kan vara något.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Nae nu blandar du nog ihop oss, jag är inte BIAB-bryggare utan jag mäskar och lakar med hink-i-hink.
Det är nog den mest "klassiska metoden" i hembryggar-sverige senaste 10-15 åren tätt följd av kylväska-med-manifold. Det du beskriver brukar kallas maxi-biab och jag tror Weinkeller är kung på det, läs hans klassiker i ämnet: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166

Här är min setup idag:
Bild

Strippad innan jag började isolera kärlet:
Bild
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Lindh skrev:Nae nu blandar du nog ihop oss, jag är inte BIAB-bryggare utan jag mäskar och lakar med hink-i-hink.
Jag insåg det sedan, sorry att jag beskyllde dig för detta! ;)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Nej nej, det är inget fel på BIAB eller mer "äkta" med en eller annan metod. I USA är t.om. extrakt nästan lika ansett som helmaltsmetoder även om vi inte riktigt är där i sverige. Jag tycker BIAB verkar spännande men jag är en sucker för stora volymer och skulle då behöva en ÄNNU större kastrull =)
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Lindh skrev:Nej nej, det är inget fel på BIAB eller mer "äkta" med en eller annan metod. I USA är t.om. extrakt nästan lika ansett som helmaltsmetoder även om vi inte riktigt är där i sverige. Jag tycker BIAB verkar spännande men jag är en sucker för stora volymer och skulle då behöva en ÄNNU större kastrull =)
Ja jag har insett att BIAB inte gör det möjligt att få ut lika mkt färdig vört. Nu kommer jag säkert bli dissad, men jag har funderat på om jag med min ännu oprövade hink-i-kastrull skulle kunna få till en variant på BIAB: BrewInABucket. Jag mäskar med så mkt vatten jag kan få plats med. Sen lyfter jag upp hinken och ställer på ett galler ovan kastrullen. Sen häller jag helt enkelt på den vattenvolym som saknas för uppkoket.

Förutom risken för oxidering, som verkar omtvistad, tror herrskapet att detta kan vara en gångbar metod? Det skulle påminna lite om att brygga med en Brewster: http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... -brewster/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Det tror jag kommer gå bra att mäska liknande biabmetoden men se till att recirkulera några liter vört under din mäskning eftersom du kommer ha flera liter vätska runt din hink som inte är i kontakt med malten vilket kommer leda till ganska dåligt utbyte/effektivitet. Flödeslakning går väl iof med det du beskriver är inte den klassiska flödeslakningen med 2 cm vätska ovanför bädden. Det är även ganska stor volym som din hink med malt kommer ta upp i kastrullen så frågan är hur mycket du klarar att laka genom bädden för att få ihop en bra mängd vört. Tanken är väl att samla vörten direkt i kastrullen eller ska du köra ut den genom en kran till en temporär förvaring och sedan föra tillbaka den till kastrullen för kok?
Det där med HSA är som sagt en fråga som inte är lika vetenskapligt bevisad i hembryggarsammanhang som i kommersiella sammanhang, åtgärda vid behov och oroa dig inte förens du märker av det eventuella problemet.
Roligt att du experimenterar med nya lösningar på bryggning, det ska bli spännande att höra/se hur det går för dig på bryggpremiären!
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Lindh skrev:Det tror jag kommer gå bra att mäska liknande biabmetoden men se till att recirkulera några liter vört under din mäskning eftersom du kommer ha flera liter vätska runt din hink som inte är i kontakt med malten vilket kommer leda till ganska dåligt utbyte/effektivitet. Flödeslakning går väl iof med det du beskriver är inte den klassiska flödeslakningen med 2 cm vätska ovanför bädden. Det är även ganska stor volym som din hink med malt kommer ta upp i kastrullen så frågan är hur mycket du klarar att laka genom bädden för att få ihop en bra mängd vört. Tanken är väl att samla vörten direkt i kastrullen eller ska du köra ut den genom en kran till en temporär förvaring och sedan föra tillbaka den till kastrullen för kok?
Det där med HSA är som sagt en fråga som inte är lika vetenskapligt bevisad i hembryggarsammanhang som i kommersiella sammanhang, åtgärda vid behov och oroa dig inte förens du märker av det eventuella problemet.
Roligt att du experimenterar med nya lösningar på bryggning, det ska bli spännande att höra/se hur det går för dig på bryggpremiären!
Bryggpremiären har ju redan klar. Mätte FG igår (efter en vecka på hink). Visade 20, dvs en förändring på -40. Räknar jag för volymprocent (även om manualen för hydrometern menade att för öl skulle viktprocent gälla, gammal information kanske) så hamnar jag på 5.2 % ca. Kyld smakade den riktigt bra, borde bara bli bättre alltså. Lite bitter möjligen men jag tittade ju inte alls på bittervärdet när jag bestämde recept att göra premiär på.

Det är för brygg nr 2 jag förbereder nu eftersom jag vill effektivisera lite.

Ja det jag funderade på var om jag kunde mäska i hinken och bara lyfta ur som om vore den en påse och då slippa tappa ur, bara att börja koka. Mindre slabb med att rengöra kastrullen, snabbare bryggning.

I min första och enda bryggning så mäskade jag med drygt 15 liter i kastrullen, sen lakade jag med ytterligare drygt 15 liter ner i en hink. Min tanke nu var att mäska med kanske 25 liter, lyfta ur hinken och ställa över kastrullen (eller ngt annat) och sedan hälla över några liter varmt vatten för att få ur det sista och hälla tillbaka i kastrullen. Men jag tänkte inte på volymen som ligger utanför hinken och att den inte kommer blanda sig med maltet utan att jag manuellt recirkulerar. Hur mycket behöver man recirkulera tro?

Om jag nu skrotar BrewInABucket-idén och istället mäskar i hinken med 15 liter vatten och sedan lakar med ytterligare 15 liter varmt vatten, då får jag kanske samma problem med alla de där litrarna som är utanför hinken? Hjälper det att bara recirkulera under mäskningen? Finns det ngn vits med att borra hål på sidorna av hinken också?

Det känns mer och mer som att jag tvingas inse att det är svårt att uppfinna ngt nytt i den här branschen, att "best practice" redan är identifierad! :roll:
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av August »

Vet inte om d hjälper men jag körde BIAB i en 25l kastrull. Sen testade jag med satslakning genom att att anv distansgaller från MM och BIAB-påse som sil. Överförde vörten till en hink via en silikonslang. Lyfte ur påsen o skölde ut kastrullen. Förde tillbaka vörten till kastrullen via samma silikonslang för att undvika oxidering. Låter kanske lite meckigt men de var bättre än att lyfta ur BIAB-påsen o lägga i "lakvatten" som tepåse. Fick trots allt en ok effektivitet på 79%. Kanske lite mer om jag hade utmäskat.
Skriv svar