Sida 3 av 3

Re: Pilsner

Postat: söndag 2020-08-30 09:19
av C-land
Skogstorpsbryggarn skrev:Kör på! Återkom med resultat, alltid intressant.
Will do! [emoji4]

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Re: Pilsner

Postat: tisdag 2020-09-01 19:26
av C-land
Skogstorpsbryggarn skrev:Kör på! Återkom med resultat, alltid intressant.
En fråga bara innan jag beställer något, hur mycket humle är "normalt" för en Kölsch på 10 L? I ett recept jag såg var det typ 5 g bittergiva och 15 g på 15 min, alltså 20 g. Är det en bra mängd?

Re: Pilsner

Postat: tisdag 2020-09-01 23:50
av Hövdingen
Jag är ingen kölschfantast men den gången jag bryggde en hade jag en smak/aromgiva på 1g/l vid 15 minuter. 1,5g/l funkar säkert också prima. Bittergivan är svårare att kommentera. Vad är det för alphasyra på humlen? Min bittergiva gav ca 21 IBU.

Re: Pilsner

Postat: onsdag 2020-09-02 11:10
av Skogstorpsbryggarn
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så hade jag ungefär samma som hövdingen och peterg beskrivit i sina inlägg. Det ska, om du vill gå stiltypiskt, vara en total IBU på nånstans 20-27, varav rätt stor del som bitterhumle. mellan 17-21 hade ju vi tre som bitterhumling i våra recept t ex, och ungefär samma humleschema i övrigt. Du får nog prova dig fram för att se vad du gillar avseende beska, arom mm, men 1,5g/liter aromhumle lär fungera bra det också.

Re: Pilsner

Postat: onsdag 2020-09-02 11:51
av C-land
Skogstorpsbryggarn skrev:Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så hade jag ungefär samma som hövdingen och peterg beskrivit i sina inlägg. Det ska, om du vill gå stiltypiskt, vara en total IBU på nånstans 20-27, varav rätt stor del som bitterhumle. mellan 17-21 hade ju vi tre som bitterhumling i våra recept t ex, och ungefär samma humleschema i övrigt. Du får nog prova dig fram för att se vad du gillar avseende beska, arom mm, men 1,5g/liter aromhumle lär fungera bra det också.
Ok bra, då har jag något att gå på! Tack! [emoji120]

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk