Ang. påsfrågan så har jag förbrukat en del samt har två egensydda av teresiatyg. Terisiatyget är väldigt bra och är du händig och har nära till ett IKEA-varuhus är det absolut ett alternativ. Vet att vissa inte ens syr en påse utan bara lägger en stor bit tyg över grytan.
Själv kör jag med Patinas 20 L, närmare 19L tror jag, och har också ovetande råkat ut för den grovmaskiga påsen från MM. De har ju en mer noggrann beskrivning på påsarna nu som borde underlätta för att undvika felköp. Köpte nyligen den som är 55x76cm och jag upplever den mer finmaskig än teresiatyget. När påsen är blöt kommer så håller den till viss del även tätt för den luft som kommer in i påsen när man lyfter den ut grytan, den ser ut som en ballong. Jag har även testat att sila vörten genom saftdukar innan kok, för att se hur mycket maltrester som blir kvar, och 55x76cm-påsen lämnar nästan inga rester alls. Teresiatyget gjorde också ett mycket bra jobb, dock inte lika bra som 55x76cm-påsen. Dock är 55x76cm-påsen alldeles för stor för min gryta, men det går att leva med.
Jag har också provat några olika varianter men tröttnat på att dom antingen släpper igenom för mycket eller för lite eller spricker i sömmarna så nu är en Brew Bag på väg hem från homebrewshop.be
Hoppas mycket på den men vi får väl se. Här är en länk till en recension av några olika påsar. http://homebrewacademy.com/biab-bag-review/
Senast redigerad av Drake den fredag 2016-09-30 21:56, redigerad totalt 1 gång.
Stod mellan den och en Brew Bag. Valde den senare för att jag inte vill ha dragsnöre utan lyftöglor men har hört bra om båda.
Känns skönt nu när beslutet är taget att satsa helhjärtat på ren biab igen! Cirkulationssystemet är sålt och nu fattas det bara en Mattmill Kompakt och Speidels doppvärmare så ska det bli snurr på grejerna igen. Fast då kommer ju den klassiska frågan som alla prylnördar hela tiden ställer sig: Vad ska jag uppgradera nu???
Kanske ta tag i det där med en elvinsch? Och en motor till kvarnen såklart!!
Jo, jag tappade min påse en gång när jag hade knutit dragsnöret lite slarvigt och det vill man inte göra om. Det finns ju många vägar att gå när man brygger och ska försöka hitta det mest optimala sättet att biaba på med de bästa produkterna (inom rimliga gränser) och jag tror ändå inte att det blir dyrare än att köpa en BM till exempel, även om man gör en del felköp ibland. Vem vet, lyckas jag kanske vi ses på en tävling någon gång, börjar faktiskt bli lite sugen även om alla alster inte riktigt platsar ännu.