Ölen tappar all smak...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Ölen tappar all smak...
Strunta i sekundärjäsning om du inte brygger surt eller öl med hög ABV som ska stå länge och mogna.
Det beror på i vilket stadie av jäsningen du tappar om. Men även om det bildas koldioxid efter omtappning så skyddar detta inte ölet från luftkontakt under själva omtappningen.Chabo skrev:Jag har självklart fyllt från botten väldigt försiktigt med flaskfyllaren.
Dock har jag kommit på ett tillfälle då ölet utsätts för syre, det är när jag tappat på sekundärfatet.
Då ligger ölet 1-2 veckor mot syre.
Osäker på om det bildas egen kolsyra i sekundären ?
Samma sak med flaskfyllning, även om du bottenfyller så får du luftkontakt.
Suröl behöver inte heller omtappning, såvida det finns Brett med i bilden.Jacon skrev:Strunta i sekundärjäsning om du inte brygger surt eller öl med hög ABV som ska stå länge och mogna.
Ang frågan ang om det bildas koldioxid vid sekundär så är jag nyfiken på det.
Jag brukar tappa om efter 1 vecka o lite till...beror på när jag hinner.
Så då brukar det ju ha slutat bubbla.
Tiden ölet är i kontakt med syre är ju då räknar i mindre än 10 minuter.
Så om det är nått så är det väl de efterföljande veckorna som är boven.
Anders
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag brukar tappa om efter 1 vecka o lite till...beror på när jag hinner.
Så då brukar det ju ha slutat bubbla.
Tiden ölet är i kontakt med syre är ju då räknar i mindre än 10 minuter.
Så om det är nått så är det väl de efterföljande veckorna som är boven.
Anders
Det har väl egentligen inte så mycket med hur lång kontakttid ölet är i kontakt med syre (även om det också är en faktor att räkna med) utan mer om hur mycket syre som löser sig i ölen. Det beror ju på flera faktorer och syret finns ju kvar där bundet i ölen när du stänger locket. Har aldrig tappat om till så kallad sekundär och har inte heller haft något problem. Ett tips är att hoppa över det, ölen "sekundärjäser" ändå.
Jo, det känns som att det är själva omtappningen som är problemet. Dessutom frigörs det alltid lite koldioxid vid omtappning.
Istället för att grubbla över detaljerna kring detta tror jag det är bättra att ta fasta på de utmärkta svar som gavs tidigt av ecmik & weinkeller, samt just ovan av drake & jacon. De säger egentligen allt som behöver sägas.
Istället för att grubbla över detaljerna kring detta tror jag det är bättra att ta fasta på de utmärkta svar som gavs tidigt av ecmik & weinkeller, samt just ovan av drake & jacon. De säger egentligen allt som behöver sägas.
Detta har redan tagits in o det blir ej någon sekundär på min Electic Nurse clone....ekstedt skrev:Jo, det känns som att det är själva omtappningen som är problemet. Dessutom frigörs det alltid lite koldioxid vid omtappning.
Även kolsyra skall införskaffas.
Tyvärr kör jag med 5L damechang o med torrhumling o bottensatsen blir det en jäkligt liten "fri" yta i mitten....
Tänker ju då att jag får sila genom silduk....eller är det en ännu sämre idé med tanke på att man då verkligen plaskar med ölet...
Senast fick jag ut 2,5 liter öl av de 5 jag började med.....
Silduk efter jäsning är som att be om problem! Don´t go there!!
Ok, det visste jag inte. Jag har bara gjort pseudolambicar och först jäst med vanlig jäst, tappat om och tillsatt brett och annat.ekstedt skrev:Suröl behöver inte heller omtappning, såvida det finns Brett med i bilden.
Det funkar det med, men jag föredrar att pytsa i allt direkt och sedan låta det vara.Jacon skrev: Ok, det visste jag inte. Jag har bara gjort pseudolambicar och först jäst med vanlig jäst, tappat om och tillsatt brett och annat.
Drake skrev:Silduk efter jäsning är som att be om problem! Don´t go there!!
Jag misstänkte detta...så jag la ner tanken innan jag ens tänkt den....
Nått tips på små batcher att få ut det göttiga i mitten ( alltså mellan taket som är av humlen mm, samt botten som är av gammal död jäst.)
Gäller att hålla hävertinloppet rätt ...kanske nått slags filter ( typ bit nylonstrumpa) över öppningen...
Ideer ?
Torrhumla med pellets istället. Då lägger sig humlen på botten istället efter kallkraschen och du slipper ett "tak" på ölet. Och skaffa en jäshink med tappkran, det är sååååå mycket enklare att tappa om och ta prover då.
Har bara torrhumlat 1 ggr i damechang o det la sig tusan på toppen....Drake skrev:Torrhumla med pellets istället. Då lägger sig humlen på botten istället efter kallkraschen och du slipper ett "tak" på ölet. Och skaffa en jäshink med tappkran, det är sååååå mycket enklare att tappa om och ta prover då.
Kommer inte ihåg om jag kallkrachade den dock.....
Har klurat lite på tappkran.
sugs inte det med massa bottenböös....?
Nope, kranen sitter ju ovanför jäskakan. Bara att vicka lite på hinken för att få ur det sista. Ibland, om jag har en massa bös på ytan så tjongar jag till hinken lite innan kallkraschen, då sjunker allt till botten. Brukar i princip ha helt ren yta de flesta gångerna.