Fråga om infektion
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Fråga om infektion
Vänta några veckor och se helt enkelt. Det brukar sällan lukta särskilt gott direkt i jästhinken, och några veckor på flaska gör underverk. Men gör en ny sats, var ännu lite mer noggrann med desinficeringen och jäs runt 18-20 grader.
Däremot har du helt rätt i att lite för varm jäsning kan ge en del knepiga smaker, framförallt blir ölen ofta väldigt fruktig.
Däremot har du helt rätt i att lite för varm jäsning kan ge en del knepiga smaker, framförallt blir ölen ofta väldigt fruktig.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Ok. Us05 är ingen jäst som normalt hänger kvar på ytan. Annars finns det ju sådana mer utpräglade överjäster.
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Haft i princip samma. Med us05 och ölen blev bra.

Hallå. Har en ale på jäsning. Har tidigare kört med us-05 men bestämde mig för att prova flytande denna gång. Wlp001 fick det bli. När jag skulle torrhumla ölen så ser det ut såhär. Någon som vet om det är normalt?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk
Så där betede sig us05 för mig sist. Inte mkt till torrhumling i den påsen. Ta upp den och lägg i nåt tung desificerat..
Den ölen blev kanon.
Den ölen blev kanon.
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
För mycket protafloc?Njes_22 skrev:
Hallå. Har en ale på jäsning. Har tidigare kört med us-05 men bestämde mig för att prova flytande denna gång. Wlp001 fick det bli. När jag skulle torrhumla ölen så ser det ut såhär. Någon som vet om det är normalt?
Glömde nog att lägga i spelkulorna verkar det som 
Using Tapatalk
Tackar smancho.. Exakt så är det. Tog över normalt sist med us05.. Tackarrrr.. Huvudbry släppt..
Ja du gjorde nog det Njes. Är du färdig annars hade jag gjort det nu...
Kan för mycket klarningsmedel (använde irish moss) lösas med hjälp av en kallkrash innan jag tappar ölen på flaska?
Using Tapatalk
Har nu sänkt påsen.Judgecc skrev:Tackar smancho.. Exakt så är det. Tog över normalt sist med us05.. Tackarrrr.. Huvudbry släppt..
Using Tapatalk
För mig löste det problemet. Allt la sig på botten om jag minns rätt. Kan vara någon ö som flöt omkring efter krasch.. Minns inte riktigt..Njes_22 skrev:Kan för mycket klarningsmedel (använde irish moss) lösas med hjälp av en kallkrash innan jag tappar ölen på flaska?
http://i.imgur.com/RvxbahP.jpg
Så här såg mitt ut i botten efter flaskning
Låter rimligt. Innan jag bryggde min senaste läste jag en tråd på homebrewtalk där många fann att de fick bättre resultat med allt mindre mängder irish moss.
Protafloc-producenten rekommenderar 3g per hektoliter om jag minns/läst rätt. Jag gick på ca 0,5g i ca 20liter sist men misstänker att jag kan sänka ytterligare och ändå få resultat.
Jag har iofs också börjat skumma av under hotbreak, tack vare Lindh s råd.
Protafloc-producenten rekommenderar 3g per hektoliter om jag minns/läst rätt. Jag gick på ca 0,5g i ca 20liter sist men misstänker att jag kan sänka ytterligare och ändå få resultat.
Jag har iofs också börjat skumma av under hotbreak, tack vare Lindh s råd.
Flaskade ölen förra lördagen och provsmakade igår. Klar och fin öl. Ingen infektion. 
Using Tapatalk