Sida 2 av 2
Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: lördag 2014-09-27 14:24
av Fylltratten
Är inte iden med att kallkrascha att härda till bottensatsen?
Ska man inte helst tappa över till flaska eller vad man nu tänkt kolsyrejäsa i innan man låter den återgå till cirka 20 grader?
Har ingen aning därför frågan..
Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: lördag 2014-09-27 18:56
av niklas_n
Fylltratten skrev:Är inte iden med att kallkrascha att härda till bottensatsen?
Ska man inte helst tappa över till flaska eller vad man nu tänkt kolsyrejäsa i innan man låter den återgå till cirka 20 grader?
Har ingen aning därför frågan..
Du kallkraschar i primären, sekundären eller direkt i fatet. Gelatin hjälper till att få det blankt. Du tappar upp ölet på flaska när det är kallt och låter det sedan återgå till rumstemp i någon vecka för att kolsyrejäsa.
Du kan läsa mer här;
http://www.lindhcraftbeer.com/2014/02/k ... d-gelatin/
Re: Sv: "Den där hembryggda aromen"
Postat: lördag 2014-09-27 20:32
av Judgecc
niklas_n skrev:Fylltratten skrev:Är inte iden med att kallkrascha att härda till bottensatsen?
Ska man inte helst tappa över till flaska eller vad man nu tänkt kolsyrejäsa i innan man låter den återgå till cirka 20 grader?
Har ingen aning därför frågan..
Du kallkraschar i primären, sekundären eller direkt i fatet. Gelatin hjälper till att få det blankt. Du tappar upp ölet på flaska när det är kallt och låter det sedan återgå till rumstemp i någon vecka för att kolsyrejäsa.
Du kan läsa mer här;
http://www.lindhcraftbeer.com/2014/02/k ... d-gelatin/
Du ställer in det kallkraschade tills det är rumstemperatur sen tappar du det på flaska skulle jag säga.. Speciellt om du kallkraschat länge och måste tillföra jäst..
Re: Sv:
Postat: lördag 2014-09-27 20:44
av niklas_n
Judgecc skrev:
Du ställer in det kallkraschade tills det är rumstemperatur sen tappar du det på flaska skulle jag säga.. Speciellt om du kallkraschat länge och måste tillföra jäst..
Går det bra med citeringen?
Skall man tillsätta jäst så är det nog smartast att vänta tills rumstemperatur som du skriver. De senaste gångerna har jag tappat från kylskåpstemperatur utan några som helst problem, har inte tillsatt mer jäst.
Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: lördag 2014-09-27 20:47
av Judgecc
Haha nää får inte kläm på hur fint ni citerar..
Men räknar du på jäsningstemp eller 0c när du räknar sockerlagen då?
Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: lördag 2014-09-27 20:53
av niklas_n
Judgecc skrev:Haha nää får inte kläm på hur fint ni citerar..
Men räknar du på jäsningstemp eller 0c när du räknar sockerlagen då?
Du får se till att skriva mellan [ quote ] annars funkar det inte.
Jag är inte hundra på vad du menar med sockerlagen, men jag har övergått till att använda sockerbitar istället. Tycker det lätt blir ojämt om man blandar direkt i jäskärlet utan att tappa om det innan, och jag vill helst undvika mer jobb än nödvändigt

Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: lördag 2014-09-27 21:29
av Jonel
Nja, mängden socker till kolsyrejäsningen ska du beräkna på volymen och inte på temperaturen.
Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: söndag 2014-09-28 00:49
av Judgecc
@Jonel. Det stämmer inte riktigt då kolsyran fastnar lättare under olika grader va? Då jag själv haft problem två ggr med kolsyra började jag kolla upp d där lite.. Tips:
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... 981228#tag
@niklas. Länken där visar på varför jag frågar. Sockerlagen behöver olika mängd socker beroende på vilken jästemp du kört den i.. Jo jag förstår sockerbits principen. Allt man tycker funkar är bra. Själv slår jag alltid i Sockerlagen först och låter omtappningen skapa en långsam virvel för att blanda ut allt ordentligt. Works like ey charm.
Om jag inte tänker fel så skulle jag när ölet är kallkraschat behöva 80g socker vid 0c (20l) 140g vid 22c. För att få 2.7 kolsyreenheter. Sen har jag läst någonstans att räkna med din jästemp, vilket i mitt ale fall är 17-18c, rast 20-23..
Så frågan är. Om det är kallkraschat så funkar inte jästen längre?? Lite kallt. Ska man då räkna sin temp man tänkt kolsyrejäsa i.? Då går man långsamt från 0-20 någonstans. Vad händer på vägen. Intressant.
Re:
Postat: söndag 2014-09-28 09:11
av niklas_n
Judgecc skrev:@Jonel. Det stämmer inte riktigt då kolsyran fastnar lättare under olika grader va? Då jag själv haft problem två ggr med kolsyra började jag kolla upp d där lite.. Tips:
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... 981228#tag
@niklas. Länken där visar på varför jag frågar. Sockerlagen behöver olika mängd socker beroende på vilken jästemp du kört den i.. Jo jag förstår sockerbits principen. Allt man tycker funkar är bra. Själv slår jag alltid i Sockerlagen först och låter omtappningen skapa en långsam virvel för att blanda ut allt ordentligt. Works like ey charm.
Om jag inte tänker fel så skulle jag när ölet är kallkraschat behöva 80g socker vid 0c (20l) 140g vid 22c. För att få 2.7 kolsyreenheter. Sen har jag läst någonstans att räkna med din jästemp, vilket i mitt ale fall är 17-18c, rast 20-23..
Så frågan är. Om det är kallkraschat så funkar inte jästen längre?? Lite kallt. Ska man då räkna sin temp man tänkt kolsyrejäsa i.? Då går man långsamt från 0-20 någonstans. Vad händer på vägen. Intressant.
Kallkraschar man inte så hårt/länge så funkar jästen som den skall, i alla fall för mig. Jag tycker det verkar lite märkligt att man skulle tillföra olika mängd socker beroende på temperatur. Eftersom flaskorna får komma upp till rumstemp efter man primat, vilket inte borde ta mer än någon timme, så borde det inte kunna spela så stor roll?
Det borde vara så att tanken med sidan är i vilken temperatur man tänk att primningen skall jäsa? När jag kör med faten så ställer jag in kolsyremängden efter temperatur, eftersom den ölen aldrig kommer upp i rumsptemp efter kallkrasch.
Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: söndag 2014-09-28 09:23
av Grindcrusher
Om du jäser ölet i 19C kommer en viss mängd av co2n som bildas underjäsningen bindas i ölet. Om du sen sekundärlagrar ölet i 25C så kommer trycket ändras och ölet kommer lösa ut en del av den co2n. Om du däremot sekundärlagrar i 13C så tappar du inte co2, och kanske till och med binder lite av den CO2 som ligger ovanpå ölet.
Generellt och förenklat så ska du räkna med den hösta temperaturen ölet varit under jäsningen/lagringen.
Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: söndag 2014-09-28 10:32
av pezmannen
Hur länge kan man kallkrascha innan man måste börja tillsätta jäst?
Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: söndag 2014-09-28 11:08
av Weinkeller
@pezmannen, det beror helt på vilken jäst du använt och hur stark och humleintensiv din öl är. Generellt sett för en normalstark ale är en vecka runt 0C inget problem. Står det längre, kallare eller med en riktig stark öl så kan du ta upp en tesked jästslurry från kakan eller tillsätta lite ny jäst. Högflockande jäst är väl mest känsliga medans lågflockande sällan är något problem.
Re: "Den där hembryggda aromen"
Postat: söndag 2014-09-28 20:23
av Andersdeo
Jag kallkraschade en Pale Ale kring 8 VOL % med lågflockande jäst (US-05) i ca 5 dagar. Primade och flaskade sedan ölet direkt efter att jag tog ut den från kylen, alltså 0 gradig öl. Jag upplever att kolsyran bildas ungefär i samma takt som vanligt. Jag såg till att lite av det översta lagret (det som sjönk vid kallkrashen) av jästkakan hängde med ner i flaskningshinken. Hade iof inget Gelatin i ölet. Flaskorna ställdes sedan i samma temperatur som för den tidigare jäsningen för att sakta "värmas" upp