Röda vinbärsöl - tankar är välkomna

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Röda vinbärsöl - tankar är välkomna

Inlägg av Lindh »

Litet sidospår: vågar man använda en "Brettat" hink till vanliga öl senare eller ska man dedikera en hink till det?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Saltakatten skrev:Det börjar närma sig tappning. Vad är riktlinjerna för kolsyrejäsningen? Jag använder vanligt strösocker.
Jag skulle rekommendera 5 g/l, men vill du ha kraftig kolsyra så kan du gå ända upp till 10 g/l.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Lindh skrev:Litet sidospår: vågar man använda en "Brettat" hink till vanliga öl senare eller ska man dedikera en hink till det?
Dedikera hinken till brettjäsning och passa på att köpa in en ny fräsch hink till "vanlig" jäsning. Risken är inte försumbar att brettkolonier har etablerat sig i de små repor som alltid bildas i en plasthink med tiden.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Fortsätter på sidospåret. Finns det fortfarande någon icke försumbar risk om man använder en glasdamejeanne?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Saltakatten skrev:Fortsätter på sidospåret. Finns det fortfarande någon icke försumbar risk om man använder en glasdamejeanne?
Den är nog försumbar om du rengör och desinficerar ordentligt.
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sebastian Berg »

Bild
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

Ölen tappades upp idag. Den verkar ha jäst ut fint till 1.006. Provsmaket smakade bra. Om jag skulle ändra något skulle jag använda en jäst med tydligare stallsmak. Nitton procent röda vinbär smakade bra, men kommer inte att vara rädd för att använda mer nästa gång.
Saltakatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Saltakatten »

För att avsluta tråden bjuder jag på ett par bilder. Tack för att ni delade med er av era tankar!
ImageUploadedByTapatalk1387970016.522571.jpg
ImageUploadedByTapatalk1387970239.786250.jpg
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Återupplivar den här tråden med en egen fråga.

Jag har massor röda vinbär i frysen och tänkte använda dem i en saison jag ska brygga. Tänkte köra typ 80 % pilsernamalt, 20 % vetemalt, 20 IBU med OG runt 1050 och jäsa med Wyeast 3711. Vinbären tänkte jag pytsa i när primärjäsningen är färdig. Så, vilket är bästa sättet att att minimera risken för att få med några oönskade mikroorganismer från bären? Jag antar att det inte räcker med att frysa dem? Funkar det att lägga dem i aluminiumfoile i ugnen på 120 grader i typ 10 minuter?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Värm dem till 80 grader och kyl dem sen innan du pytsar i.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Bättre med längre tid och lägre temperatur, en timma i 80 C kanske.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Super, då får det bli så. Tack!
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

st1 skrev:Återupplivar den här tråden med en egen fråga.

Jag har massor röda vinbär i frysen och tänkte använda dem i en saison jag ska brygga. Tänkte köra typ 80 % pilsernamalt, 20 % vetemalt, 20 IBU med OG runt 1050 och jäsa med Wyeast 3711. Vinbären tänkte jag pytsa i när primärjäsningen är färdig. Så, vilket är bästa sättet att att minimera risken för att få med några oönskade mikroorganismer från bären? Jag antar att det inte räcker med att frysa dem? Funkar det att lägga dem i aluminiumfoile i ugnen på 120 grader i typ 10 minuter?
Jag bryggde en saison idag som jag också tänkte låta jäsa med röda vinbär. Jag körde dock med 100% pilsnermalt och WLP566. Tänkte pastörisera vinbären genom att sjuda dem med nån liter vatten i en kittel på spisen i en timme ungefär innan ölen tappas över på dem.

Har du hunnit tappa denna än och hur verkade resultatet bli isåfall? Min grundöl landade på OG 1.052 med ett IBU på ~20 så borde bli tämligen snarlikt. Du nämner inget om mängden vinbär, men jag planerar att tillsätta 5.5 kg vinbär till 23 liter öl vilket kanske blir väldigt surt enligt tidigare inlägg i tråden, men jag älskar sura öl och ser detta som ett experiment så det är OK för min del.

Vore iallafall kul att höra hur din brygd blev så man får lite mer uppfattning om vad man ska förvänta sig.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

J Andersson skrev:Jag bryggde en saison idag som jag också tänkte låta jäsa med röda vinbär. Jag körde dock med 100% pilsnermalt och WLP566. Tänkte pastörisera vinbären genom att sjuda dem med nån liter vatten i en kittel på spisen i en timme ungefär innan ölen tappas över på dem.

Har du hunnit tappa denna än och hur verkade resultatet bli isåfall? Min grundöl landade på OG 1.052 med ett IBU på ~20 så borde bli tämligen snarlikt. Du nämner inget om mängden vinbär, men jag planerar att tillsätta 5.5 kg vinbär till 23 liter öl vilket kanske blir väldigt surt enligt tidigare inlägg i tråden, men jag älskar sura öl och ser detta som ett experiment så det är OK för min del.

Vore iallafall kul att höra hur din brygd blev så man får lite mer uppfattning om vad man ska förvänta sig.
Mitt grundöl har jäst sedan i lördags och jag ska tillsätta vinbären i helgen. Jag har inte bestäm exakt hur mycket bär jag ska använda men jag siktar på runt 130-150 gram per liter. Jag hoppas också på ett ganska syrligt öl med mycket vinbärskaraktär.

Kul med någon som brygger ett liknande öl! Jag lovar att avrapportera när ölet är färdigt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag har flera kilo röda vinbär som jag inte vet vad jag ska göra med och samtidigt har jag en Belgisk wit på jäsning. Kan det funka att hälla i ett par kilo vinbär i den tro? Trots att den redan är försiktigt kryddad med koriander och limecrest. Har svårt att se de smakerna gå ihop men ibland så blir man ju förvånad hur vissa smaker "gifter" sig.

Koriander och röda vinbär??? Njaee, jag är skeptisk. Någon som provat?
Skriv svar