Brewster
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Brewster
Enligt mina mätningar är följande volym(mätt från botten):
cm Liter
10,5 10
15,4 15
20 20
25 25
cm Liter
10,5 10
15,4 15
20 20
25 25
Kan du lägga upp en ny skärmdump över din brewster profil?
Absolut med nöje.
Jag lägger upp både beersmith-filen samt ett screenshot, däremot vill jag understryka att detta inte är någon absolut sanning, hjälp gärna till att korrigera.
Jag lägger upp både beersmith-filen samt ett screenshot, däremot vill jag understryka att detta inte är någon absolut sanning, hjälp gärna till att korrigera.
Upplever även att Brewhouse efficiency varierar väldigt mycket, på dom 10 batcherna jag har gjort stämmer OG bättre vi låg % öl 
Jag labbar med brewhouse efficiencyn, när den är inställd på runt 80% verkar det stämma med min miljö. Men ja, det kanske är från fall till fall, kan tänka mig att hur väl man lakar spelar stor roll.
Det va en fundering efter som din Brewhouse efficiency är instället på 65 enligt bilden...
65 stämde med en mer misslyckad bryggning.
Jag tror att man kommer fram till sig egna efficiency efter några bryggning, kan självklart ha helt fel och att det tvärtom finns en algoritm för detta.
Re: Sv: Brewster
Om du har ett känt system, Brewster, braumeister m fl, så är din mäskningseffektivitet troligtvis väldigt lik andras med samma modell. Det är nog mest krossning och maltsorter i receptet som gör avvikelser på den punkten. Här förutsätter jag att du är invand med processen och systemet du använder.
Annars är det själv brygghuseffektiviteten och den påverkas ju även av hur mycket som du förlorar i humlerester, proteingegga och jäsprocessen.
Jag vågar påstå att du borde ha en brygghuseffektivitet liknande andra med Brewster när du väl är invand. Har du inte det får du nog fundera på dina processteg och klura ut vad du gör skillnad. Du kanske inte vill ha 80% mäskningseffektivitet utan 75% pga smak etc.
Annars är det själv brygghuseffektiviteten och den påverkas ju även av hur mycket som du förlorar i humlerester, proteingegga och jäsprocessen.
Jag vågar påstå att du borde ha en brygghuseffektivitet liknande andra med Brewster när du väl är invand. Har du inte det får du nog fundera på dina processteg och klura ut vad du gör skillnad. Du kanske inte vill ha 80% mäskningseffektivitet utan 75% pga smak etc.
Blev lite svamlande där, men du kanske förstår mitt resonemang?
Jo jag är med på vad du menar, det är relevant att hålla isär mäskning och brygg-effekt
Men det som jag kan tänka mig påverkar bryggeffekten är väl mäskschema, lakmetodik och liknande.
80% mäskeffekt har jag nog inte fått till, det värdet är väl automatiskt beräknad beroende på OG kontra mäskning/maltmängd?
Ja, jag är ute på lite hal is just nu.
Men det som jag kan tänka mig påverkar bryggeffekten är väl mäskschema, lakmetodik och liknande.
80% mäskeffekt har jag nog inte fått till, det värdet är väl automatiskt beräknad beroende på OG kontra mäskning/maltmängd?
Ja, jag är ute på lite hal is just nu.
Ja, det är det utvunna extraktet(OG x
antal liter vört) delat med den teoretisk mängden extrakt i mäsken.
Det finns ju lite olika skolor, men de flesta hembryggare siktar nog på 75% som standard. Själv når jag oftast 80% pga BIAB och finkrossad malt.
antal liter vört) delat med den teoretisk mängden extrakt i mäsken.
Det finns ju lite olika skolor, men de flesta hembryggare siktar nog på 75% som standard. Själv når jag oftast 80% pga BIAB och finkrossad malt.
Vad får ni för Boil off på 20/22L?
Jag mätte på 10l/60min. Bara att göra ett kok på 20 och mäta, osäker om mängden som procentuellt försvinner är konstant.