PGW-produkter ska ha jäsrör i glas men det var ingen bild på hemsidan dock.Runken skrev:Föresten finns det någon stanns man kan få tag i den gammla typen av jäsrör "syftar till den gammla med 2 glasblåsor"
får fan inte mina rena ordentligt efter ett antal användningar "efter kanske 2-3 användningar är dom ofta inte så fräsha längre"
visst dom kostar bara en tia men hade vart roligare att ha och använda sånna i glas, "då kan man ju koka dom utan att dom ser ut som en abstrakt tavla efteråt"
Nybörjare, glömde filtrera bort humlen
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- assistredo
- Maltrostare

Re: Nybörjare, glömde filtrera bort humlen
Björn Petersson
Bottensatsen du beskrev är sannolikt proteiner som fällts ut i koket, dvs varmdruv. Varmdruven brukar klumpa fast sig på humlen. Om du kyler vörten snabbt kan du även få en ansenlig mängd kalldruv som också är proteiner i malten som klumpar ihop sig. Druven ger ingen smak men kan grumla ölen ganska rejält.
Hur hårt vörten jäser ut beror i huvudsak på fördelningen mellan förjäsningsbara respektive icke förjäsningsbara sockerarter du har i vörten vilket i sin tur beror på hur man mäskat. Bryggarsocker består till 100% av förjäsningsbart socker och lämnar ingen restsötma om jästen är pigg. Sedan har olika jäststammar olika effektivitet också. Normalt klarar jästen bara av att jäsa ut 70-75% av det förjäsningsbara sockret.
Min erfarenhet är att spraymalt och extrakt brukar vara dåligt märkta vad avser förjäsningsbarhet. Vill man ha kontroll får man mäska på egen hand.
Om vörten landar in på samma densitet som vatten 1,000 har du förmodligen fått en infektion av bakterier som käkat upp det socker som jästen inte klarade av. Gillar man belgisk suröl så är ju det helt ok...
5 gram socker per flaska låter lite mycket (beroende på hur stora flaskorna är). Ett normalt riktvärde är 3-5g socker per liter och vill man vara på den säkra sidan med flaskjäsningen så är det helt ok att blanda i lite neutral jäst samtidigt som sockret innan man buteljerar (det är betydligt lättare att blanda sockret i grönölen före tappning än att stå och portionera socker i varje flaska).
Lycka till med slutresultatet.
Hur hårt vörten jäser ut beror i huvudsak på fördelningen mellan förjäsningsbara respektive icke förjäsningsbara sockerarter du har i vörten vilket i sin tur beror på hur man mäskat. Bryggarsocker består till 100% av förjäsningsbart socker och lämnar ingen restsötma om jästen är pigg. Sedan har olika jäststammar olika effektivitet också. Normalt klarar jästen bara av att jäsa ut 70-75% av det förjäsningsbara sockret.
Min erfarenhet är att spraymalt och extrakt brukar vara dåligt märkta vad avser förjäsningsbarhet. Vill man ha kontroll får man mäska på egen hand.
Om vörten landar in på samma densitet som vatten 1,000 har du förmodligen fått en infektion av bakterier som käkat upp det socker som jästen inte klarade av. Gillar man belgisk suröl så är ju det helt ok...
5 gram socker per flaska låter lite mycket (beroende på hur stora flaskorna är). Ett normalt riktvärde är 3-5g socker per liter och vill man vara på den säkra sidan med flaskjäsningen så är det helt ok att blanda i lite neutral jäst samtidigt som sockret innan man buteljerar (det är betydligt lättare att blanda sockret i grönölen före tappning än att stå och portionera socker i varje flaska).
Lycka till med slutresultatet.
Peter Nilsson
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Hmm, verkar inte som mitt förra inlägg landade här..
Har provsmakat ölen riktigt nu, för jävla gott blev det
Lite lite kolsyra är väl det enda jag kan klaga på "är ju kolysra i det men gillar lite mer kolsyra"
Men helt klart den bästa ölen jag gjort
Frågan är bara hur jag ska gå vidare nu...
Lite sugen på att göra en öl som är jättelik den jag har men göra den med riktigt malt istället för maltextrakt,
Några tips och ideer om något som blir likt?
Allt jag har använt är ju flytande maltextrakt så man får nog komnpensera det med lite karamellmalt "vet felstavat"
Frågan är bara vilken malt som kan ersätta munich amber maltextrakten och coopers real ale...
Några bra ideer?
Har provsmakat ölen riktigt nu, för jävla gott blev det
Lite lite kolsyra är väl det enda jag kan klaga på "är ju kolysra i det men gillar lite mer kolsyra"
Men helt klart den bästa ölen jag gjort
Frågan är bara hur jag ska gå vidare nu...
Lite sugen på att göra en öl som är jättelik den jag har men göra den med riktigt malt istället för maltextrakt,
Några tips och ideer om något som blir likt?
Allt jag har använt är ju flytande maltextrakt så man får nog komnpensera det med lite karamellmalt "vet felstavat"
Frågan är bara vilken malt som kan ersätta munich amber maltextrakten och coopers real ale...
Några bra ideer?
Life is good for a homebrewer....
Jo det med 5gram socker så menade jag ju 5gram spraymalt "vet inte om det är för mycket"
Serverar ju min öl vid ca 4C "riktigt kalla o goa
" problem att få till en krona på det när man serverar bara...
Sen å andra sidan så är det knappt man får krona på köpeöl heller vid den tempen...
Tyckte det vart låg aktivitet på tråden ett tag, visste att jag besvarat det men såg ju inget nytt, SEN upptäckte jag att det fanns ju en sida till
Föresten försöker få ihop ett recept till nästa öl jag brygger, "kan troligt bli gjort på riktigt malt o inget extrakt"
Frågan är bara det vad ska jag göra???
All min tidigare bryggning har varit extraktbryggning så mitt grundrecept jag har slipat på sens min första bryggd funkar ju inte riktigt nu...
"började med en coopers real ale ölsats o en påse strösocker, smakade som någon hybrid mellan vin och öl, blev bättre efter någon månad i jordkällaren dock"
Nästa så bytte jag ut strösockret mot bryggsocker "bättre men fortfarande inte helt klockrent"
Så dett är öl nr 3, dvs coopers real ale + en dunk munich amber från weynermann och cascade humle
Blev snäppet mörkare än jag förväntat mig, "men svåröverträffad i smak"
Vad jag är ute efter är nått halvmörkt "gärna rött öl, aldrig provat men gillar färgen skarpt"
ska vara mörkt men inte svart
Inte allt för beska, heldre lite sötare "brygger ju starkt så anser att sötman behövs för att det inte ska bli allt för strävt"
Fruktigt typ,
Ska vara väldigt mycket smak i det i allfall...
Hade gärna använt jäst jag har hemma "dvs wyeast american ale II"
Och i allfall lite cascade humle "vet inte hur mycket jag har kvar, tippar på ca 60gram"
Brygger normalt lite mer än 25 liter "typ 27 kanske, brukar försöka justera det så jag får ut 25 liter färdigt öl"
Alkohalt jag har kommit fram till är 7.7% "inte för starkt inte för svagt"
Är det jag själv tycker är optimalt, men säg mellan 6-8% i allfall...
Har inte den blekaste aning om vilka maltsorter jag ska ha, hur mycket malt osv osv
Så behöver egentligen ett grudrecept som kommer nära..
Några shyssta ideer?
Serverar ju min öl vid ca 4C "riktigt kalla o goa
Sen å andra sidan så är det knappt man får krona på köpeöl heller vid den tempen...
Tyckte det vart låg aktivitet på tråden ett tag, visste att jag besvarat det men såg ju inget nytt, SEN upptäckte jag att det fanns ju en sida till
Föresten försöker få ihop ett recept till nästa öl jag brygger, "kan troligt bli gjort på riktigt malt o inget extrakt"
Frågan är bara det vad ska jag göra???
All min tidigare bryggning har varit extraktbryggning så mitt grundrecept jag har slipat på sens min första bryggd funkar ju inte riktigt nu...
"började med en coopers real ale ölsats o en påse strösocker, smakade som någon hybrid mellan vin och öl, blev bättre efter någon månad i jordkällaren dock"
Nästa så bytte jag ut strösockret mot bryggsocker "bättre men fortfarande inte helt klockrent"
Så dett är öl nr 3, dvs coopers real ale + en dunk munich amber från weynermann och cascade humle
Blev snäppet mörkare än jag förväntat mig, "men svåröverträffad i smak"
Vad jag är ute efter är nått halvmörkt "gärna rött öl, aldrig provat men gillar färgen skarpt"
ska vara mörkt men inte svart
Inte allt för beska, heldre lite sötare "brygger ju starkt så anser att sötman behövs för att det inte ska bli allt för strävt"
Fruktigt typ,
Ska vara väldigt mycket smak i det i allfall...
Hade gärna använt jäst jag har hemma "dvs wyeast american ale II"
Och i allfall lite cascade humle "vet inte hur mycket jag har kvar, tippar på ca 60gram"
Brygger normalt lite mer än 25 liter "typ 27 kanske, brukar försöka justera det så jag får ut 25 liter färdigt öl"
Alkohalt jag har kommit fram till är 7.7% "inte för starkt inte för svagt"
Är det jag själv tycker är optimalt, men säg mellan 6-8% i allfall...
Har inte den blekaste aning om vilka maltsorter jag ska ha, hur mycket malt osv osv
Så behöver egentligen ett grudrecept som kommer nära..
Några shyssta ideer?
Life is good for a homebrewer....
- Malt Magnus
- Torrhumlare

- Kontakt:
Sno mitt recept på hemsidan och ta något kg extra malt så du får upp alkoholhalten lite så får du en bärnstensfärgad öl..... vill du ha mer åt det röda hållet byt ut Caraplus 150 mot Crystal 300, och humla med din cascade och använd American ale jästen, tror det skulle bli mummsigt...
Eller så kombinerar du dom flytande maltextrakten i någon form.... om du inte vill brygga helmalt....
/ Magnus
Eller så kombinerar du dom flytande maltextrakten i någon form.... om du inte vill brygga helmalt....
/ Magnus
Malt i många sorter och storlekar... http://www.maltmagnus.se