Sida 2 av 2
Re: Öl till nån som inte tycker om öl?
Postat: fredag 2012-06-29 15:21
av OleFattGuy
beernoob skrev:
Förlåt, men fy fan vad äckligt
Jag upptäckte själv tjusningen med öl ganska sent och tyckte, tväremot andra erfarenheter här, att det var beskan som var det goda. Precis som Karpen nu skriver så var det humlen även jag gillade.
Håller med. Den första Innis&Guinn var en äcklig kolabomb som rekommenderades mig av en (kvinnlig) systembolagsexpedit som hyllade den som den bästa ölen nånsin. När den nyare varianten kom så ville hon pracka på mig även den, med motiveringen att den inte var besk alls. Jag pekade på PunkIPAn i min korg och sade att den var närmare mitt smakideal, varpå hon rös...
Jag undrar om det är så att tjejer i allmänhet (ute på farliga biologistiska djupvatten här, jag vet) inte har förmågan att uppfatta beska som nämndes i tidigare inlägg? Min sambo gillar inte öl, men kan tänka sig att dricka japanska öl typ Kirin på sushirestaurang.
Re: Öl till nån som inte tycker om öl?
Postat: fredag 2012-06-29 16:04
av longjohn
OleFattGuy skrev:
Jag undrar om det är så att tjejer i allmänhet (ute på farliga biologistiska djupvatten här, jag vet) inte har förmågan att uppfatta beska som nämndes i tidigare inlägg? Min sambo gillar inte öl, men kan tänka sig att dricka japanska öl typ Kirin på sushirestaurang.
Det kan säkert finnas olika biologiska förutsättningar, men jag tror (ja, jag spekulerar

) en större förklaring är att tjejer är mindre vana vid öl än killar. I fjortonårsåldern, eller när det nu är man börjar dricka, delar man i princip upp sig i två gäng, där det ena dricker öl och det andra cider/vin, för så ska det vara. Några tycker om det från början och några lär sig att tycka om det. Då är det kanske inte så konstigt om man sedan, när man går upp i prisklass/kvalitet, hittar smaker bättre i en dryck än i en annan. Jag tycker självt att jag är hyfsat bra på att hitta smaker i öl, men är fullkomligt urusel på vin och tycker egentligen inte det är gott, antagligen för att jag tränat så lite på det.
Eller så är det på något helt annat sätt!

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?
Postat: lördag 2012-06-30 10:15
av Jim [skutte]
Tror helt klart det ligger någonting i det du säger!
Men en fundering som växer i mitt huvud är sambandet mellan öl och wisky.
I min bekanskapskrets så dricker alla killar öl, men jag har märkt skillnaden i att de som gillar wisky av bredare karaktär också gillar flera olika typer av öl . Medans de som bara bälgar i sig ljus smaklös oftast inte uppskattar lite kraftigare wisky.
Vet att jag generaliserar kraftigt men jag undrar om det finns någon koppling
Detta utmärker sig typiskt på min mormor som alltid tyckt om wisky, hon vill hemskt gärna att jag ska brygga en stout nästa gång

Re: Öl till nån som inte tycker om öl?
Postat: lördag 2012-06-30 13:17
av Pulsatorius
Beska är onaturligt. I naturen är beska saker är giftiga och ska undvikas. Vi behöver lära oss att uppskatta beska saker.
Troligen fortsätter analogin med öl och whisky även vidare till t.ex. mat. En del provar allt och funderar sedan över vad de tycker är gott. Andra tycker inte om "konstiga" saker och fortsätter med det de är trygga med.
Summasummarum: Preferenser är personliga och beror mycket på personlighet och smakmässig uppfostran. Finns även en ärftlig bit med att många har "luckor" i sitt smaksinne. Den ofta uppmärksammade är att en del inte känner beska.
Re: Öl till nån som inte tycker om öl?
Postat: onsdag 2012-07-04 13:01
av Olsvamlarn
Jag har upptäckt att välhumlad veteöl funkar kalas på många som hävdar att de inte gillar öl. Jag bjöd bl.a. på en flaska Schneider Tap X, som humlats med Nelson på en jobbfest. Den gick som smör i solsken, framförallt hos mina kvinnliga kollegor. Jag har även bra erfarenhet av olika former av belgare. Sen har jag märkt att välhumlad öl brukar tas emot bra, prova med en Mohawk Unfiltered Lager, den är inte så farligt besk men väldigt humlearomatisk.
Re: Öl till nån som inte tycker om öl?
Postat: torsdag 2012-07-05 08:50
av bersabira
Ibland när jag bjuder på belgisk öl får jag kommentaren.
"den är jättegod, smakar inte alls som öl"
Svårt att veta om man ska ta det positivt eller negativt.
/Kjell
Re: Öl till nån som inte tycker om öl?
Postat: torsdag 2012-07-05 14:02
av Jim [skutte]
bersabira skrev:Ibland när jag bjuder på belgisk öl får jag kommentaren.
"den är jättegod, smakar inte alls som öl"
Svårt att veta om man ska ta det positivt eller negativt.
/Kjell
mja.. possetivt tar jag det som då de flesta som inte "gillar" öl bara har dåliga preferenser om hur öl smakar. Ska inte dra några exempel men typisk storsäljare på bolaget något uppvärmd.. det vill inte jag att mina öl ska jämföras med!