Brygga gott öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Brygga gott öl
Planerar du att skicka i 2 kg humle? 
Oops, blev lite fel mått i inköpslistan jag postade.
2 X Simcoe pellets, 500 g. Alfasyra : 11.1%
2 X Spalter Select pellets, 500 g. Alfasyra : 5.2%
Ska köpa 100g påsar och inte 500! Och använda ca 30g av vardera i koket tänkte jag. Alltså ska det stå:
1 X Simcoe pellets, 100 g. Alfasyra : 11.1%
1 X Spalter Select pellets, 100 g. Alfasyra : 5.2%
2 X Simcoe pellets, 500 g. Alfasyra : 11.1%
2 X Spalter Select pellets, 500 g. Alfasyra : 5.2%
Ska köpa 100g påsar och inte 500! Och använda ca 30g av vardera i koket tänkte jag. Alltså ska det stå:
1 X Simcoe pellets, 100 g. Alfasyra : 11.1%
1 X Spalter Select pellets, 100 g. Alfasyra : 5.2%
För Kung och Fostervatten
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Den upplöses inte. Det blir en gojsa som måste filtreras bort innan du häller mäsken i jäshinken. Så det är mycket behändigt med humlepåsar. Mät upp de olika humletillsatserna i humlepåsar i förväg så blir det jättebehändigt att lägga i och plocka ur.Dagon skrev:Om jag förstått det hela rätt när man använder pellets så häller man helt enkelt i dem i koket - dvs inga påsar eller annat behövs?
Behöver man filtrera vörten sen eller upplöses humlen helt i den?
Jag prövade själv vid ett par tillfällen att lägga humlen direkt i koket och filtrera efteråt genom en saftsilduk. Humlen satte igen silduken så att det rann jättelångsamt. Det var med pellets, men det kanske går bättre med kottar.
Nej, sekundärjäsning innebär att låta ölet jäsa ut långsamt i lugn och ro, innan man tappar på flaska eller fat. Primning innebär att jäsa under tryck, så att koldioxiden stannar i ölet och blir kolsyra.Dagon skrev:Har också lite frågor gällande jäsning, närmare bestämt sekundärjäsning. Är det samma sak som priming? Finns det fördelar med att hälla över det primärjästa ölet till en annan hink först eller är det lika bra att hälla grönölet i flaska och låta primingen ske där?
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Tackar för svar. Lite kommentarer och följdfrågor:
Då blir det till att skaffa påsar. Gjorde en sökning på det men hittar ingen site som säljer såna! Har någon tips på var man kan införskaffa humlepåsar?Den upplöses inte. Det blir en gojsa som måste filtreras bort innan du häller mäsken i jäshinken. Så det är mycket behändigt med humlepåsar. Mät upp de olika humletillsatserna i humlepåsar i förväg så blir det jättebehändigt att lägga i och plocka ur.
Aha. Men varför byter man jäskärl till sekundärjäsningen? Jag antar att det inte är ett måste - i den Coopersats jag bryggde skedde all jäsning i ett och samma jäskärl (allt enligt de medföljande instruktionerna). Därefter tappade jag ölet på flaska tillsammans med "sockerpiller" för primning.Nej, sekundärjäsning innebär att låta ölet jäsa ut långsamt i lugn och ro, innan man tappar på flaska eller fat. Primning innebär att jäsa under tryck, så att koldioxiden stannar i ölet och blir kolsyra.
Jag köpte för en vecka sen på humle.seDå blir det till att skaffa påsar. Gjorde en sökning på det men hittar ingen site som säljer såna! Har någon tips på var man kan införskaffa humlepåsar?
http://shop.humle.se/se/art/humlekokpas ... 0-pack.php
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Humlegården har postorder.Dagon skrev:Då blir det till att skaffa påsar. Gjorde en sökning på det men hittar ingen site som säljer såna! Har någon tips på var man kan införskaffa humlepåsar?
PGW har postorder och en butik vid Slussen i Stockholm.
Man måste inte tappa om till sekundär. Man kan bara låta ölet stå länge på primärjäsning.Dagon skrev: Men varför byter man jäskärl till sekundärjäsningen? Jag antar att det inte är ett måste - i den Coopersats jag bryggde skedde all jäsning i ett och samma jäskärl (allt enligt de medföljande instruktionerna). Därefter tappade jag ölet på flaska tillsammans med "sockerpiller" för primning.
tio Pepe
---------------
---------------
Tack återigen för länktips och svar preppen och tio Pepe.
Då tror jag att jag har all info jag behöver för att kunna handla det jag behöver till bryggningen. Kommer säkert att återkomma med ytterligare frågor när det börjar dra ihop sig.
Då tror jag att jag har all info jag behöver för att kunna handla det jag behöver till bryggningen. Kommer säkert att återkomma med ytterligare frågor när det börjar dra ihop sig.
Då hade man satt sin första ale på jäsning - känns väldigt spännande. Jag använde följande ingredienser:
1,5 kg "Bavarian Pilsner" flytande maltextrakt.
1 kg Mellanmörkt torkat maltextrakt (pulver)
ca 45 gram Centennial humlepellets 8.7% för beskan
ca 16 gram Centennial humlepellets 8.7% för arom
11.5 gram Safale S-04 torrjäst
Allt gick nog enligt plan må jag säga gällande koket - inga synbara missöden inträffade. Måtte det nu inte bara vara infekterat.
Jag har sedan hällt i klabbet (ca 17 liter) i jäskärl och hällt över jästen. En kraftig skumkrona har utvecklats men inget bubblande i vattnelåset än (det har nu gått 42 timmar).
Några funderingar/orosmoln:
- Tycker ni att ovan recept är lite klent tilltaget gällande malt? Har inte utgått från nåt direkt recept men doserat ungefär som rekommenderas i John Palmers How to Brew's Cincinnati APA recept.
- I koket använde jag humlepåsar för pellets. När jag sedan hällde i klabbet i jäskärlet tänkte jag inte på att filtrera bort humlen. Bör jag ha gjort det? Kan/bör jag annars göra det sen när jag ska buteljera?
- OG blev 1042 (se bild). Är det ett acceptabelt startvärde?
1,5 kg "Bavarian Pilsner" flytande maltextrakt.
1 kg Mellanmörkt torkat maltextrakt (pulver)
ca 45 gram Centennial humlepellets 8.7% för beskan
ca 16 gram Centennial humlepellets 8.7% för arom
11.5 gram Safale S-04 torrjäst
Allt gick nog enligt plan må jag säga gällande koket - inga synbara missöden inträffade. Måtte det nu inte bara vara infekterat.
Jag har sedan hällt i klabbet (ca 17 liter) i jäskärl och hällt över jästen. En kraftig skumkrona har utvecklats men inget bubblande i vattnelåset än (det har nu gått 42 timmar).
Några funderingar/orosmoln:
- Tycker ni att ovan recept är lite klent tilltaget gällande malt? Har inte utgått från nåt direkt recept men doserat ungefär som rekommenderas i John Palmers How to Brew's Cincinnati APA recept.
- I koket använde jag humlepåsar för pellets. När jag sedan hällde i klabbet i jäskärlet tänkte jag inte på att filtrera bort humlen. Bör jag ha gjort det? Kan/bör jag annars göra det sen när jag ska buteljera?
- OG blev 1042 (se bild). Är det ett acceptabelt startvärde?
Stannade inte humlen i påsarna? Då ska du inte behöva sila. Eller slängde du i påsarna oxå i jästunnan?
OG 1042 är ett acceptabelt startvärde. Det kommer att bli en folköl eller mellanöl. Om du får FG 1010 så får du en alkoholhalt på 4,2 %. OG-FG*0,132=alkoholhalt.
OG 1042 är ett acceptabelt startvärde. Det kommer att bli en folköl eller mellanöl. Om du får FG 1010 så får du en alkoholhalt på 4,2 %. OG-FG*0,132=alkoholhalt.
Tack Tobbe för svar.
Det mesta av humlen stannade i påsarna men i kastrullen låg det ändå en hel del "humleklägg". Det mesta stannade i kastrullens botten när jag hällde över vörten i jäskärlet - men en del följde med såg det ut som. Påsarna fiskade jag upp.
Vi får hoppas att FG blir riktigt lågt så att det blir någon styrka i alen. Är det mängden malt i en viss vattenmängd som avgör alkoholhalten? Mao för att komma upp i sådär 4,7 - 5,2 % borde jag ha slängt i mer malt? Har mängden jäst någon betydelse i detta fall?
Det mesta av humlen stannade i påsarna men i kastrullen låg det ändå en hel del "humleklägg". Det mesta stannade i kastrullens botten när jag hällde över vörten i jäskärlet - men en del följde med såg det ut som. Påsarna fiskade jag upp.
Vi får hoppas att FG blir riktigt lågt så att det blir någon styrka i alen. Är det mängden malt i en viss vattenmängd som avgör alkoholhalten? Mao för att komma upp i sådär 4,7 - 5,2 % borde jag ha slängt i mer malt? Har mängden jäst någon betydelse i detta fall?
Lite humlegegg gör inget direkt. Det sjunker till botten med jästen sen.
Mer malt ger starkare öl. Man ska naturligtvis ha rätt mängd jäst.
Mer malt ger starkare öl. Man ska naturligtvis ha rätt mängd jäst.
Nu har brygden stått i jästunna i en vecka. Har inte sett en enda bubbla i vattelåset vilket vållat stor oro. Gjorde en mätning med hydrometer idag och uppmätte värdet 1012 vilket visar att någonting händer. Eftersom jäsning pågår men ingen aktivitet syns i vattenlåset misstänker jag att tunnan inte är helt tät. Nånstans sipprar det ut kolsyra.
Planen är att låta det stå till nästa helg och då buteljera ölet. Hoppas nu inga illvilliga bakterier tagit sig in i tunnan (det jag tappade ut idag och mätte på luktade iaf helt OK).
Planen är att låta det stå till nästa helg och då buteljera ölet. Hoppas nu inga illvilliga bakterier tagit sig in i tunnan (det jag tappade ut idag och mätte på luktade iaf helt OK).
Det börjar närma sig buteljering. Mätte ölet idag och fick resultatet 1009-10 (se bild 1). Har inte hänt mycket sedan söndagens mätning så jag antar att det är moget för tappning. Smakade också på det och det var hyfsat gott med riktigt rejäl beska i det hela. Inte mig emot.
När jag tappade ut lite öl för mätningen såg jag att det var väldigt grumligt (se bild 2). Vet inte om det fortfarande är så att det simmar omkring en massa jästpartiklar eller om det rördes upp från botten då jag vred på kranen - eller är det möjligen lite av det humleklägg jag nämnde i tidigare inlägg. Man tycker ju att jästen borde ha sjunkit till botten efter nästan två veckors jäsning - eller?
Angående buteljeringen: jag kommer att svära i kyrkan nu, men jag har ett gäng bruna petflaskor på 740ml som jag ämnar tappa ölet i. För primningen - är en tesked socker lagom/flaska? Är vanligt strösocker OK? Behöver sockret "rengöras" på något sätt - kokas till lag eller annat, eller är det bara att hälla i direkt från påsen?
Tar gärna emot tips gällande tappningen, så att inte detta sista moment stjälper projektet.
När jag tappade ut lite öl för mätningen såg jag att det var väldigt grumligt (se bild 2). Vet inte om det fortfarande är så att det simmar omkring en massa jästpartiklar eller om det rördes upp från botten då jag vred på kranen - eller är det möjligen lite av det humleklägg jag nämnde i tidigare inlägg. Man tycker ju att jästen borde ha sjunkit till botten efter nästan två veckors jäsning - eller?
Angående buteljeringen: jag kommer att svära i kyrkan nu, men jag har ett gäng bruna petflaskor på 740ml som jag ämnar tappa ölet i. För primningen - är en tesked socker lagom/flaska? Är vanligt strösocker OK? Behöver sockret "rengöras" på något sätt - kokas till lag eller annat, eller är det bara att hälla i direkt från påsen?
Tar gärna emot tips gällande tappningen, så att inte detta sista moment stjälper projektet.
Det brukar kunna komma med lite jäst när man tappar av från kranen på tunnan. Borde ha lagt sej skapligt iaf på 2 veckor.
Jag brukar koka en sockerlag av vatten och sockret till hela batchen som jag sen häller ner i en annan jästunna och sen tappar över ölen i. Sockret blir ju rent då genom kokningen. Sen är det bara att tappa upp på flaska. Jag har för mej att jag använder 7-8 g socker per liter till ale. Va ett tag sen jag tappa på flaska, kör bara på fat numer.
Man kan använda strösocker direkt från påsen men jag tycker att det är dumt att chansa och riskera att förstöra ölen.
Pet flaskor funkar bra, det körde jag oxå med de första bryggningarna. Bra att det är bruna flaskor, genomskinliga ska man helst inte använda.
Tobbe
Jag brukar koka en sockerlag av vatten och sockret till hela batchen som jag sen häller ner i en annan jästunna och sen tappar över ölen i. Sockret blir ju rent då genom kokningen. Sen är det bara att tappa upp på flaska. Jag har för mej att jag använder 7-8 g socker per liter till ale. Va ett tag sen jag tappa på flaska, kör bara på fat numer.
Man kan använda strösocker direkt från påsen men jag tycker att det är dumt att chansa och riskera att förstöra ölen.
Pet flaskor funkar bra, det körde jag oxå med de första bryggningarna. Bra att det är bruna flaskor, genomskinliga ska man helst inte använda.
Tobbe
Då var ölet tappat på flaska. Hade en del sockerpiller kvar från en tidigare Cooper-sats vilka vi (min sambo är numera involverad i projektet) använde till merparten av flaskorna. Resterande fyllde vi med 2 knappa teskedar socker. Köpte en ny påse socker enkom för detta, som vi öppnade precis innan tappningen för att ha så rent socker som möjligt. Bör vara ca 7-8 gram per flaska nu (tack för ditt tips Tobbe). Flaskorna är visserligen på 740ml så det kan hända att det blir aningen mycket kolsyra i alen men det får vi ta.
FG fick vi till 1008 vilket borde ge ca 4.4-4.5% alkoholhalt. Låter perfa tycker jag. Grumligheten jag visade på ett tidigare foto var som bortblåst - såg jättefint ut nu. Vi smakade också på det och till vår förvåning smakade det verkligen bra!
Vi har stora förhoppningar på att detta blir vår första lyckade bryggning - peppar peppar! Ser verkligen fram emot att provsmaka en flaska framåt nyår!
FG fick vi till 1008 vilket borde ge ca 4.4-4.5% alkoholhalt. Låter perfa tycker jag. Grumligheten jag visade på ett tidigare foto var som bortblåst - såg jättefint ut nu. Vi smakade också på det och till vår förvåning smakade det verkligen bra!