Enligt de rekomendationer jag har hittat så skall man ta ca ett gram till 20 l öl. De gånger jag har klarnat öl med gelatin har jag tagit ett ark (ca 1,2 g) till ett corneliusfat. Jag brukar göra så att jag låter ölet ligga i primärjäsningskärlet ca två veckor. Därefter tappar jag över till corneliusfat och trycksätter det en vecka med det kolsyretryck jag vill ha för kolsyrenivån i ölet. Därefter trycker jag över ölet till ett nytt fat och tillsätter gelatinet som jag har löst upp i en halv kaffekopp kokande vatten. Jag trycksätter fatet, rullar det några gånger fram och tillbaka och kyler det till 0-2 grader i ca 2 veckor. Därefter tappar jag ölet på flaska som nu är absolut kristallklart, som vilket filtrerat öl som helst.
Klarningen bygger på att proteinet i ölet och gelatinet har olika laddningar. Partiklarna bildar tillsammans komplex som efter ett tag blir för tunga och faller till fatets botten.
Gelatin som flocknings/klarningsmedel
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Micke Granath
- Torrhumlare

Vi har gjort ett dussin eller så brygder helt utan klarningsmedel och har bara fått grumlig öl en gång. Det var en rätt liten öl och vi misstänker att hög lakningshastiget och en tunn filterbädd är boven i dramat.
Vi brukar alltid skumma av brygden under uppkoket, kyla den snabbt och sedan tappa över brydgen för sekundärjäsning. Tycker det funkar utmärkt.
Vi brukar alltid skumma av brygden under uppkoket, kyla den snabbt och sedan tappa över brydgen för sekundärjäsning. Tycker det funkar utmärkt.
Det beror på Bloomvärdet av gelantinet, bloom anger hur kraftig förmågan är att gelatisera en vätska. Har om jag inte missminner mig helt även en del att göra med pH i vätskan. Ju lägre pH desto mer måste man häva i för att få samma effekt. Kanske någon av våra kemister kan svara bättre på det... =) Jag är bara hobbykemist, så jag har inte hundra koll.Fredrik Almgren skrev:Varför får man inte trögflytande öl? Hur mycket gelatin skulle det behövas
till det?
För livsmedelsgelantin tror jag att man skulle behöva ungefär 2-3 tsk/liter vätska för att få en ordentlig gele av ölet, men det är en ren höftning kommer inte ihåg hur mycket det var jag hällde i vinbärsgelen tidigare i höst.
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Re: Tack för alla KLAR-läggande svar!
Inga invändningar än..?Raasken skrev: I Jul-Ölen såg jag till att få med upplötst gelatin ner i flaskorna med syftet
att binda jästen rejält mot bottnen och faktiskt, den sitter som limmad
precis där jag vill ha den.
Om ingen kommer med kraftiga invändningar
(vetenskapliga eller empiriska) så provar jag nog med gelatin
på flaskbotten även i den ljusa "Bjud-Ölen" som just nu står i Primären
och bubblar ända upp mot källar taket![]()
Ska snart jäsa med lågflockande wyeast 1056 och vill inte att gästerna ska behöva få jästgivan ner i glaset. Då låter gelatin ner i flaskan som ett alternativ till filtrering, som jag inte har möjlighet till.
Är då det bästa tillfället att tillföra gelatinet vid tappning på flaska, ungefär på samma sätt som man tillsätter sockerlagen? Eller riskerar man då att få trubbel med kolsyran?