Gelatin som flocknings/klarningsmedel
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Har tidigare fuskat en del med vinbryggning och vill nu prova ölfamställning.
Eftersom man även dricker med ögonen så smakar ju kristallklara drycker bäst.
Läste alla inlägg om gelatin här på forumet och blev delvis hjälpt men
även ngt förvirrad av de olika metoder som beskrevs betr
lösning av gelatinet och tillsättning i ölet.
Betr tillsättning (när i bryggprocessen och hur många gånger)
så har jag inte hittat något klockrent svar ännu.
Någon som experimenterat får gärna dela med sig av sina erfarenheter.
Däremot så finns Europas största gelatin-tillverkare i Klippan
och deras hemsida tar troligen upp allt man vill/behöver
veta om gelatin, upplösningsförmåga, temperaturtålighet mm mm.
http://www.gelita.com/DGF-swedish/GRUNDS.HTM
http://www.gelita.com/DGF-swedish/AUFLS.HTM
Raasken
.........primärjäsning, är det bara första brygden??
Eftersom man även dricker med ögonen så smakar ju kristallklara drycker bäst.
Läste alla inlägg om gelatin här på forumet och blev delvis hjälpt men
även ngt förvirrad av de olika metoder som beskrevs betr
lösning av gelatinet och tillsättning i ölet.
Betr tillsättning (när i bryggprocessen och hur många gånger)
så har jag inte hittat något klockrent svar ännu.
Någon som experimenterat får gärna dela med sig av sina erfarenheter.
Däremot så finns Europas största gelatin-tillverkare i Klippan
och deras hemsida tar troligen upp allt man vill/behöver
veta om gelatin, upplösningsförmåga, temperaturtålighet mm mm.
http://www.gelita.com/DGF-swedish/GRUNDS.HTM
http://www.gelita.com/DGF-swedish/AUFLS.HTM
Raasken
.........primärjäsning, är det bara första brygden??
Jag har ibland tillsatt gelatin i slutet av sekundärjäsningen(det är ju då gelatin SKA tillsättas) när ölet inte vill klarna tillräckligt.
Jag har använt mej av flingor som man blötlägger i lite vatten en stund, och sedan kokar upp med ännu lite mer vatten, och när detta har svalnat så häller man försigtigt i det i ölet och rör lite i ytan för att fördela det lite jämnt. Efter ytterligare några dagar så ligger det mesta av grumset på bottnen.
Men om ölet bara är lite oklart så bryr jag mej inte alls om det utan intalar mej att det ska synas att det är hembryggt och då får det va lite dis i ölet.
Jag har använt mej av flingor som man blötlägger i lite vatten en stund, och sedan kokar upp med ännu lite mer vatten, och när detta har svalnat så häller man försigtigt i det i ölet och rör lite i ytan för att fördela det lite jämnt. Efter ytterligare några dagar så ligger det mesta av grumset på bottnen.
Men om ölet bara är lite oklart så bryr jag mej inte alls om det utan intalar mej att det ska synas att det är hembryggt och då får det va lite dis i ölet.
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Jag har aldrig tillsatt annat klarningsmedel än irish moss eller karragenan (samma sak, två namn, protafloc är ett handelsnamn på samma sak). Om jag förstår det hela rätt är det inte bra att tillsätta båda till samma brygd, även om man gör det vid olika tidpunkt. Detta beroende på något med elektrisk laddning...
I alla händelser, det jag ville komma till egentligen, är att det oftast ser ganska grumligt ut i ölet efter sekundärjäsningen, men för det allra mesta blir ölet riktigt klart om man kallagrar det. 4-6 veckor vid en temp mellan 0-2°C brukar få det allra mest grumliga öl klart, även om det inte är hundraprocentigt. Brygger man ofta är det en rätt bra investering att köpa ett extra kylskåp eller att ha tillgång till en bra källare
Bosse Bergenståhl
13 feb 2007 kl. 19.04 skrev Lasse O:
I alla händelser, det jag ville komma till egentligen, är att det oftast ser ganska grumligt ut i ölet efter sekundärjäsningen, men för det allra mesta blir ölet riktigt klart om man kallagrar det. 4-6 veckor vid en temp mellan 0-2°C brukar få det allra mest grumliga öl klart, även om det inte är hundraprocentigt. Brygger man ofta är det en rätt bra investering att köpa ett extra kylskåp eller att ha tillgång till en bra källare
Bosse Bergenståhl
13 feb 2007 kl. 19.04 skrev Lasse O:
Jag har ibland tillsatt gelatin i slutet av sekundärjäsningen(det är ju då gelatin SKA tillsättas) när ölet inte vill klarna tillräckligt.
malt är gott
Re: Gelatin som flocknings/klarningsmedel
Vet inte om jag vill hålla med om det precis. En belgisk wit ska vara lite disig tycker jag, annars ser den inte god ut. Men f.ö kan jag till viss del hålla med.Raasken skrev: Eftersom man även dricker med ögonen så smakar ju kristallklara drycker bäst.
/Anders
- assistredo
- Maltrostare

Re: Gelatin som flocknings/klarningsmedel
Ett förtydliggande om att inte använda båda.Bosse Bergenståhl skrev:Jag har aldrig tillsatt annat klarningsmedel än irish moss eller karragenan (samma sak, två namn, protafloc är ett handelsnamn på samma sak). Om jag förstår det hela rätt är det inte bra att tillsätta båda till samma brygd, även om man gör det vid olika tidpunkt. Detta beroende på något med elektrisk laddning...
Bosse Bergenståhl
Bosse menar inte Irish Moss och Protafloc ihop utan han menar att man helst inte bör använda Gelatin/Isinglass etc. om man använt någon av Irish Moss eller Protafloc tidigare.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Hej!
Vad jag hört så fungerar klarmedlem som så att de drar till sig ämnen med motsatt laddning (elektrisk) och sjunker till botten. Det är olika ämnen man får bort med t.ex. irish moss under koket, och t.ex. isinglass under sekundärjäsningen. Ämnena har helt enkelt olika laddning. Jag har dock aldrig hört att man inte kan använda klarmedel vid båda tillfällena.
Vad jag hört så fungerar klarmedlem som så att de drar till sig ämnen med motsatt laddning (elektrisk) och sjunker till botten. Det är olika ämnen man får bort med t.ex. irish moss under koket, och t.ex. isinglass under sekundärjäsningen. Ämnena har helt enkelt olika laddning. Jag har dock aldrig hört att man inte kan använda klarmedel vid båda tillfällena.
Tack för alla KLAR-läggande svar!
Man tackar för visat engagemang från alla initierade!
Lyckligtvis har varken jag eller de få bryggda extraktölen vetat om alla
problem som kan uppstå.
Så precis som humlan, ändå flyger, har ölen blivit bra
fast de tydligen inte borde.
Har kört med Protaflock sista kvarten i koket, ändå haft i Gelatin
i jässpannen ibland i Primären ibland i Sekundären.
I Jul-Ölen såg jag till att få med upplötst gelatin ner i flaskorna med syftet
att binda jästen rejält mot bottnen och faktiskt, den sitter som limmad
precis där jag vill ha den.
Om ingen kommer med kraftiga invändningar
(vetenskapliga eller empiriska) så provar jag nog med gelatin
på flaskbotten även i den ljusa "Bjud-Ölen" som just nu står i Primären
och bubblar ända upp mot källar taket
Primärjäsning, är det när man brygger sin första öl??
Lyckligtvis har varken jag eller de få bryggda extraktölen vetat om alla
problem som kan uppstå.
Så precis som humlan, ändå flyger, har ölen blivit bra
fast de tydligen inte borde.
Har kört med Protaflock sista kvarten i koket, ändå haft i Gelatin
i jässpannen ibland i Primären ibland i Sekundären.
I Jul-Ölen såg jag till att få med upplötst gelatin ner i flaskorna med syftet
att binda jästen rejält mot bottnen och faktiskt, den sitter som limmad
precis där jag vill ha den.
Om ingen kommer med kraftiga invändningar
(vetenskapliga eller empiriska) så provar jag nog med gelatin
på flaskbotten även i den ljusa "Bjud-Ölen" som just nu står i Primären
och bubblar ända upp mot källar taket
Primärjäsning, är det när man brygger sin första öl??
- assistredo
- Maltrostare

Efter vad jag läst om klarningsmedel så brukar man ofta rekommendera att använda olika klarningsmedel (ex. med olika laddning) i kombination. Dock ska de då inte tillsättas samtidigt utan man vänter ett dygn eller så tills man tillsätter det andra.
En vanlig kombination är gelatin och kiselsol. Det är sånt man använder i slutskedet.
Det finns flytande gelatin och även flytande isingglass bl.a. hos den belgiska nätbutiken Brouwland som har en hel uppsjö klarningsmedel.
En vanlig kombination är gelatin och kiselsol. Det är sånt man använder i slutskedet.
Det finns flytande gelatin och även flytande isingglass bl.a. hos den belgiska nätbutiken Brouwland som har en hel uppsjö klarningsmedel.
Björn Petersson
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Om det blir olika laddning hit och dit kan man väl vid avsmakning få ett batteri i munnen - oral galvanism...
Nä självklart är det som flera påpekat, att man binder olika grumlande ämnen med de olika preparaten, bara man använder dem vid olika tidpunkt.
Dock är jag själv rätt försiktig med vad jag häller i mitt öl. Protafloc och irish moss är samma verksamma ämne, så det är ju onödigt att kombinera, men annars är det säkert fritt fram.
Det viktigaste är nog ändå att de flesta öl klarnar ut mycket bra med några veckors riktigt kall lagring utan några tillsatser, det gäller alltså att hålla huvudet kallt när ölet är precis nybryggt, då är nästan alla öl ganska grumliga fortfarande.
Både ale och lager vinner på att kallagras (0-3°C) under en månad eller två, både smakmässigt och synmässigt. Ibland kan en viss slöja finnas på den kalla ölen, men den försvinner vid temp över 8-10°C och det är ju vid 10-15°C ölen är som godast...
Nä självklart är det som flera påpekat, att man binder olika grumlande ämnen med de olika preparaten, bara man använder dem vid olika tidpunkt.
Dock är jag själv rätt försiktig med vad jag häller i mitt öl. Protafloc och irish moss är samma verksamma ämne, så det är ju onödigt att kombinera, men annars är det säkert fritt fram.
Det viktigaste är nog ändå att de flesta öl klarnar ut mycket bra med några veckors riktigt kall lagring utan några tillsatser, det gäller alltså att hålla huvudet kallt när ölet är precis nybryggt, då är nästan alla öl ganska grumliga fortfarande.
Både ale och lager vinner på att kallagras (0-3°C) under en månad eller två, både smakmässigt och synmässigt. Ibland kan en viss slöja finnas på den kalla ölen, men den försvinner vid temp över 8-10°C och det är ju vid 10-15°C ölen är som godast...
malt är gott
Gelatin-hur mycket?
Om man nu tycker att ett helklart pilsner är läckert och har problem med grumlighet efter primärjäsningen. Har en sats nu på 28 liter.
Hur mycket gelatin skall man då tillsätta och går det bra med gelatinblad som man köper i livsmedelsbutiken?
Nån som har ett råd?
Hur mycket gelatin skall man då tillsätta och går det bra med gelatinblad som man köper i livsmedelsbutiken?
Nån som har ett råd?
Lite mer eller mindre gör varken till eller från, man kan snarare säga tvärtom.
Hej 3g!
Utan att göra anspråk på att min metod är helt korrekt så berättar jag
gärna hur jag gått tillväga hitills.
DrOekter´s gelatinpulver har jag använt (från Nettan´s bakskåp).
Blandningsförhållande: 5ml pulver/ca 1dl vatten. Om man vill testa sig fram.
Men jag tar, numera, 10ml pulver/ca 2dl vatten till 25lit öl. (Billigt pulver)
Metod: koka upp vattnet i det kärl du tänker använda och glöm inte skeden.
Eftersom jag brukar "sanitera" med Jodofor först så har det räckt med ett
kortare uppkok.
Kyl till ca 50° med locket på och utan att fingra på skeden elller på annat
sätt kontaminera kälrlets insida och innehåll.
Utför "god handhygien" under tiden som svalningen pågår.
Rör ner pulvret i vattnet mha skeden. Låt stå några minuter att svälla.
Upprepa omrörningen och svällningen tills alla kornen är helt lösta vilket
kan ta några repetioner i anspråk.
Häll försiktigt ner i bryggspannen och rör/blanda ut försiktigt utan att vispa.
"Sanitera" alltid din bryggpaddel före användning!
Alt 2: Om du omtappar till sekundärkärl så tillför din Gelatinlösning då, så
får du omrörningen på köpet men plaska inte med strålen
Denna metod är en av många tänkbara och ofta finns det flera lösningar på
samma problem.
Betr överdosering så tror jag inte att det är möjligt (inom rimliga gränser)
eftersom Gelatinet mm lägger sig snällt på hinkens botten efter några dagar.
Lycka till och glöm inte att meddela när det är klart..............
Tvättstugans Bryggardräng Raasken
Utan att göra anspråk på att min metod är helt korrekt så berättar jag
gärna hur jag gått tillväga hitills.
DrOekter´s gelatinpulver har jag använt (från Nettan´s bakskåp).
Blandningsförhållande: 5ml pulver/ca 1dl vatten. Om man vill testa sig fram.
Men jag tar, numera, 10ml pulver/ca 2dl vatten till 25lit öl. (Billigt pulver)
Metod: koka upp vattnet i det kärl du tänker använda och glöm inte skeden.
Eftersom jag brukar "sanitera" med Jodofor först så har det räckt med ett
kortare uppkok.
Kyl till ca 50° med locket på och utan att fingra på skeden elller på annat
sätt kontaminera kälrlets insida och innehåll.
Utför "god handhygien" under tiden som svalningen pågår.
Rör ner pulvret i vattnet mha skeden. Låt stå några minuter att svälla.
Upprepa omrörningen och svällningen tills alla kornen är helt lösta vilket
kan ta några repetioner i anspråk.
Häll försiktigt ner i bryggspannen och rör/blanda ut försiktigt utan att vispa.
"Sanitera" alltid din bryggpaddel före användning!
Alt 2: Om du omtappar till sekundärkärl så tillför din Gelatinlösning då, så
får du omrörningen på köpet men plaska inte med strålen
Denna metod är en av många tänkbara och ofta finns det flera lösningar på
samma problem.
Betr överdosering så tror jag inte att det är möjligt (inom rimliga gränser)
eftersom Gelatinet mm lägger sig snällt på hinkens botten efter några dagar.
Lycka till och glöm inte att meddela när det är klart..............
Tvättstugans Bryggardräng Raasken
- Fredrik Almgren
- Maltrostare