Jag har hit tills inte haft någon felsmak i någon flaska.
Har även hört att några här på listan lägger kapsylerna i klorin eller jodofor. Dock har jag själv aldrig gjort detta.
Lasse O.
Tidigare har all vår bryggd tappats på falaskor som primats med antingen sockerlösning (strösocker) eller vört baserad på maltextrakt. Ölen har haft en lite knepig eftersmak som är svår att beskriva. Helt ok att dricka, men jag skulle gärna varit utan den. Nu sist delade vi bryggden på cirka hälften. 9l gick i fat och kolsyrades med koldioxid. Resten gick på flaska och primades med sockerlösning.
Resultatet: Ölen i fatet saknade bismaken i fråga men den fanns tydligt på flaskorna. Då börjar man fundera, är det primningen vi misslyckas med? Kan primningen ge en bismak eller var kommer den ifrån?
Sist primade vi med en lösning bestående av 88g vatten, 92g strösocker i en lösning och tillsatte 2.5ml / 500ml flaska. (FG 1015)
Kan tillägga att ölen lagrats ganska exakt 1 månad.
/Peter
Hej på er, det blev många frågor. Jag skall försöka besvara ett antal av dom
(Då det var frågor från olika personer kortar jag av genom att svara på mitt 1:a inlägg.)
Har du några andra problem med ölen på flaska?
Nej, största "problemet" är att smakerna mellan fat och flaska skiljer sig mycket (man kan inte tro att det är samma öl) och att flaskorna har någon variant av bismak, några tycker att den senaste drar åt det kemiska hållet som aceton. Det har jag dock inte hört någon säga om tidigare bryggder och jag tycker att bismaken går igen mellan bryggderna.
Hur är skummet? Den blir inte överkolsyrad med tiden?
Denna bryggd är inte så gammal ännu, skumet mellan fat och flaska är ganska lika vid servering, dock ser man att skummet från flaskan går mer åt ljusgult medans skummet från fat är ganska vitt.
När glaset stått en stund skingrar sig skummet från ölen som varit i flaska medans det känns stabilare från fatet. (Fast det kanske beror på hur man serverar och slår upp också.) Vad gäller tidigare bryggder så är det bara ett försök till en imperial som är totalt överkarbonerad.
Har fatet och flaskorna förvarats vid samma temperatur?
Flasklorna har stått i rumstemperatur längre än fatet, ölen är tappad den 1/11, så jag tycker inte att åldern borde ta den ännu. Fatet fick stå i rumstemperatur ca: 1 Vecka flaskorna ca 3 veckor.
Hur lång tid brukar det ta innan fatet är tomt?
Det blir svårt att svara på, detta är mitt 1:a fat (ett 2:a är beställt till det som precis ser ut att ha jäst klart). Men med nuvarande takt är fatet säkert tömt på ca 2 månader.
Hur väl sköljer ni ur flaskorna efter disk?
Först brukar vi skölja ut maskindiskmedlet med ett par vanliga sköljningar sedan har vi en flasksköljare som vi monterar på kökskranen och så blåser vi på...
Vad gäller sporer i flaskorna så skulle vi ju kunna ha haft det i några, men flaskornas historia skiljer sig en del liksom typ av flaska så det känns osanorlikt att alla flaskor skulle ha sporer. Samtidigt har alla öl på flaska smakat lika. (Historiskt har vi fått slå ut två flaskor, när dessa öppnats har man känt att ölen varit dålig, troligen har dessa flaskor inte varit ordentligt rengjorda men det var ett tag sedan vi stötte på en sådan flaska sist.)
/Peter