Bismak på primat öl?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Bismak på primat öl?

Inlägg av Lasse O. »

Jag brukar efter sista sköljningen ställa flaskorna i ugnen minst1tim. på 125C.
Jag har hit tills inte haft någon felsmak i någon flaska.
Har även hört att några här på listan lägger kapsylerna i klorin eller jodofor. Dock har jag själv aldrig gjort detta.
Lasse O.

Tidigare har all vår bryggd tappats på falaskor som primats med antingen sockerlösning (strösocker) eller vört baserad på maltextrakt. Ölen har haft en lite knepig eftersmak som är svår att beskriva. Helt ok att dricka, men jag skulle gärna varit utan den. Nu sist delade vi bryggden på cirka hälften. 9l gick i fat och kolsyrades med koldioxid. Resten gick på flaska och primades med sockerlösning.
Resultatet: Ölen i fatet saknade bismaken i fråga men den fanns tydligt på flaskorna. Då börjar man fundera, är det primningen vi misslyckas med? Kan primningen ge en bismak eller var kommer den ifrån?

Sist primade vi med en lösning bestående av 88g vatten, 92g strösocker i en lösning och tillsatte 2.5ml / 500ml flaska. (FG 1015)

Kan tillägga att ölen lagrats ganska exakt 1 månad.

/Peter

Hej på er, det blev många frågor. Jag skall försöka besvara ett antal av dom
(Då det var frågor från olika personer kortar jag av genom att svara på mitt 1:a inlägg.)

Har du några andra problem med ölen på flaska?
Nej, största "problemet" är att smakerna mellan fat och flaska skiljer sig mycket (man kan inte tro att det är samma öl) och att flaskorna har någon variant av bismak, några tycker att den senaste drar åt det kemiska hållet som aceton. Det har jag dock inte hört någon säga om tidigare bryggder och jag tycker att bismaken går igen mellan bryggderna.

Hur är skummet? Den blir inte överkolsyrad med tiden?
Denna bryggd är inte så gammal ännu, skumet mellan fat och flaska är ganska lika vid servering, dock ser man att skummet från flaskan går mer åt ljusgult medans skummet från fat är ganska vitt.
När glaset stått en stund skingrar sig skummet från ölen som varit i flaska medans det känns stabilare från fatet. (Fast det kanske beror på hur man serverar och slår upp också.) Vad gäller tidigare bryggder så är det bara ett försök till en imperial som är totalt överkarbonerad.

Har fatet och flaskorna förvarats vid samma temperatur?
Flasklorna har stått i rumstemperatur längre än fatet, ölen är tappad den 1/11, så jag tycker inte att åldern borde ta den ännu. Fatet fick stå i rumstemperatur ca: 1 Vecka flaskorna ca 3 veckor.

Hur lång tid brukar det ta innan fatet är tomt?
Det blir svårt att svara på, detta är mitt 1:a fat (ett 2:a är beställt till det som precis ser ut att ha jäst klart). Men med nuvarande takt är fatet säkert tömt på ca 2 månader.

Hur väl sköljer ni ur flaskorna efter disk?
Först brukar vi skölja ut maskindiskmedlet med ett par vanliga sköljningar sedan har vi en flasksköljare som vi monterar på kökskranen och så blåser vi på...

Vad gäller sporer i flaskorna så skulle vi ju kunna ha haft det i några, men flaskornas historia skiljer sig en del liksom typ av flaska så det känns osanorlikt att alla flaskor skulle ha sporer. Samtidigt har alla öl på flaska smakat lika. (Historiskt har vi fått slå ut två flaskor, när dessa öppnats har man känt att ölen varit dålig, troligen har dessa flaskor inte varit ordentligt rengjorda men det var ett tag sedan vi stötte på en sådan flaska sist.)

/Peter
peter.pl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Bismak på primat öl?

Inlägg av peter.pl »

Denna bryggd är inte så gammal ännu, skumet mellan fat och flaska är ganska lika vid servering, dock ser man att skummet från flaskan går mer åt ljusgult medans skummet från fat är ganska vitt.
Om detta stämmer och inte är en synvilla så tycker jag det låter märkligt. Du har inte sagt något om dis, så jag antog att det inte var ett problemet, men Göran var inne på jästen. Det är inte så att du har jästdis i flaskölen? som kanske också lite smått färgar skummet? Det ger ju såklart smak åt ölen. Men personligen tycker jag oftast att jästdis ger en lite jästig brödighet och möjligen en liten disig smak (dvs inte så rent smaker, utan lite disig/otydlig även i smaken, mindre frisk. Unken? tja kanske kan man uppfatta brödig som unken, beroende på vilka referesenr man har. ). Flasksedimentet däremot kan ju smaka beskt det har jag också märkt. Det klarnar förvisso med tiden, men beroende på flockulations förmåga och kolsyrenivå så kan en kristallklar flaska ibland bli disig när den korkas upp och serveras.

Vad var receptet? Hade du mycket humlerester i ölen? Ibland är det ju humlefragment i sedimentet också som inte smakar så kul.

Fast det märker man ju - om ölen är kristallklar i glaset kan du nog utesluta det felet.

/Fredrik
Jag har lagt ut receptet så den som vill se kan ta en titt.
Ta inte alla fält på fullt alvar som priser, lakvattensfaktor etc... De uppdaterar inte vi, det får dock stå kvar som en fingervisning.
Receptet finns här: http://pli.se/r1/index.html
Skillnaden i volym mellan sötvört och grönöl är fortsatt lakning (kokas separat minst 10min) samt tillsats av kallvatten för att få ner OG. (I detta fall 5 liter kallvatten)

Humlen försöker vi bli av med genom att slå den kylda vörten genom en saftsil, jag hoppas och tror att vi får bort det mesta där.

Dis i ölen?
Den är inte helt kristallklar det är den inte, men heller man upp ett glas kan man lätt se upp mot ytan utan problem. Men samtidigt ser man att den inte är helt klar. Faktum är att det man tappar upp från flaska blir något klarare än det från fatet.

Om vi tror på jästdis i flaskorna, hur skall vi göra för att undvika / minska risken för detta? Jag beskrev det säkert lite felaktigt innan men jag tycker att flaskölets beska/smak påmminer mycket om flasksedimentets. (Jo jag har smakat på bottensatsen i flaskan också...)

Där fanns en fråga om kapsyler också, dessa lägger vi i bryggrens och dom får ligga där ca: 20 minuter innan vi sköljer dom i kallvatten. Vi försöker att bara fingra längst ut i kanterna på kapsylerna.

/Peter
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Bismak på primat öl?

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Tycker precis som Fredrik att det låter mycket skumt med denna bismak.
Har i alla händelser en gång drabbats av denna räliga bakterie som
Fredrik tycks ha lyckats ordna fram. Men det tog över ett år innan jag
hällde ut de sista flaskorna. Jag sparade ett gäng för att se hur det
utvecklades under lagring. I början anade man bara smaken svagt i
slutet. Efter ett år skummade flaskan jag öppnade över och smakade
riktigt räligt illa. Men vad jag förstått av litteratur och så är det
en ganska ovanlig infektion.

Detta var precis i början av min bryggarkarriär och fick mej att
grundligt ändra rengöringsrutiner, bland annat hetvattensköljer jag
alla fat numera och steriliserar flaskorna i 150°C i en timme.

Värme rår väl på även de flesta sporer?

Om jag förstår saken rätt är alla flaskor jämnt drabbade. Då är det
knappast vid tappning eller tvättning problemet uppstår. Finns inte
smaken i fatet så är det nog inte den infektion som ger aceton i ölet.
Aceton ger just en bitande obehaglig beska som märks rätt tidigt och
som sakta tar över allt mer och mer i takt med att man lagrar.

Jäst kan, som flera påpekat, smaka beskt också. Har ni använt denna
jäst tidigare? En hel del av de bryggerier som säljer ofiltrerad
flaskjäst öl har ju en annan jäst till kröjsningen på flaska. Det finns
ju jäst som är rent av god, medan annan jäst kan vara riktigt rälig.
Vissa jäststammar är dessutom väldigt benägna att börja lösa upp sej så
fort de jäst klart, medan andra går ner i viloläge. De som löser upp
sej smakar INTE gott, men inte heller beskt, snarare tvåligt, flottigt,
stearin eller som någon uttryckt det, köttigt.

Tanniner är också beska. De kommer både från humle och skaldelar av
malten och kan bindas tillsammans med proteiner till slöjbildande
mikroklumpar i ölet som smakar beskt. Kan försvinna eller sedmenteras
om man lagrar ölet vid 0-2°C i en månad eller mer.

Bosse Bergenståhl

2006-12-05 kl. 17.10 skrev LasseO.:
*** Brev nr. 12629 till Bryggaren skickat av "Lasse O."
<ulaPÅteliaPUNKTcom> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Jag brukar efter sista sköljningen ställa flaskorna i ugnen minst1tim.
på 125C.
Jag har hit tills inte haft någon felsmak i någon flaska.
Har även hört att några här på listan lägger kapsylerna i klorin eller
jodofor. Dock har jag själv aldrig gjort detta.
Lasse O.

Tidigare har all vår bryggd tappats på falaskor som primats med
antingen sockerlösning (strösocker) eller vört baserad på
maltextrakt. Ölen har haft en lite knepig eftersmak som är svår att
beskriva. Helt ok att dricka, men jag skulle gärna varit utan den. Nu
sist delade vi bryggden på cirka hälften. 9l gick i fat och
kolsyrades med koldioxid. Resten gick på flaska och primades med
sockerlösning.
Resultatet: Ölen i fatet saknade bismaken i fråga men den fanns
tydligt på flaskorna. Då börjar man fundera, är det primningen vi
misslyckas med? Kan primningen ge en bismak eller var kommer den
ifrån?

Sist primade vi med en lösning bestående av 88g vatten, 92g
strösocker i en lösning och tillsatte 2.5ml / 500ml flaska. (FG 1015)

Kan tillägga att ölen lagrats ganska exakt 1 månad.

/Peter

Hej på er, det blev många frågor. Jag skall försöka besvara ett antal
av dom
(Då det var frågor från olika personer kortar jag av genom att svara
på mitt 1:a inlägg.)

Har du några andra problem med ölen på flaska?
Nej, största "problemet" är att smakerna mellan fat och flaska skiljer
sig mycket (man kan inte tro att det är samma öl) och att flaskorna
har någon variant av bismak, några tycker att den senaste drar åt det
kemiska hållet som aceton. Det har jag dock inte hört någon säga om
tidigare bryggder och jag tycker att bismaken går igen mellan
bryggderna.

Hur är skummet? Den blir inte överkolsyrad med tiden?
Denna bryggd är inte så gammal ännu, skumet mellan fat och flaska är
ganska lika vid servering, dock ser man att skummet från flaskan går
mer åt ljusgult medans skummet från fat är ganska vitt.
När glaset stått en stund skingrar sig skummet från ölen som varit i
flaska medans det känns stabilare från fatet. (Fast det kanske beror
på hur man serverar och slår upp också.) Vad gäller tidigare bryggder
så är det bara ett försök till en imperial som är totalt
överkarbonerad.

Har fatet och flaskorna förvarats vid samma temperatur?
Flasklorna har stått i rumstemperatur längre än fatet, ölen är tappad
den 1/11, så jag tycker inte att åldern borde ta den ännu. Fatet fick
stå i rumstemperatur ca: 1 Vecka flaskorna ca 3 veckor.

Hur lång tid brukar det ta innan fatet är tomt?
Det blir svårt att svara på, detta är mitt 1:a fat (ett 2:a är
beställt till det som precis ser ut att ha jäst klart). Men med
nuvarande takt är fatet säkert tömt på ca 2 månader.

Hur väl sköljer ni ur flaskorna efter disk?
Först brukar vi skölja ut maskindiskmedlet med ett par vanliga
sköljningar sedan har vi en flasksköljare som vi monterar på
kökskranen och så blåser vi på...

Vad gäller sporer i flaskorna så skulle vi ju kunna ha haft det i
några, men flaskornas historia skiljer sig en del liksom typ av flaska
så det känns osanorlikt att alla flaskor skulle ha sporer. Samtidigt
har alla öl på flaska smakat lika. (Historiskt har vi fått slå ut två
flaskor, när dessa öppnats har man känt att ölen varit dålig, troligen
har dessa flaskor inte varit ordentligt rengjorda men det var ett tag
sedan vi stötte på en sådan flaska sist.)

/Peter=
malt är gott
Användarens profilbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Bismak på primat öl?

Inlägg av carlsbergerensis »

Lite mer spån till bygget...
Dis i ölen?
Den är inte helt kristallklar det är den inte, men heller man upp ett glas kan man lätt se upp mot ytan utan problem. Men samtidigt ser man att den inte är helt klar. Faktum är att det man tappar upp från flaska blir något klarare än det från fatet.
Vad menar du se upp mot ytan? Menar du att du kan se igenom glaset? eller?
Om vi tror på jästdis i flaskorna, hur skall vi göra för att undvika / minska risken för detta? Jag beskrev det säkert lite felaktigt innan men jag tycker att flaskölets beska/smak påmminer mycket om flasksedimentets. (Jo jag har smakat på bottensatsen i flaskan också...)
Hmm en fråga - är det "bara" köldgrumling du har eller är det grumligt även vid rumstemp? Jag har för mig du hade en högflockulerande jäst(?) så den borde ju lägga sig i rimlig tid. Lågflockulerande stammar däremot kan ta flera veckor uppåt en månad innnan det är kristallklara. Och jag tycker att man brukar känna skillna i smaken, när ölen väl är helt fri får jästdis så smakar den också renare, med mindre brödighet. Om ölen är disig i rumstemperatur, och det inte är jästdis låter det lite skumt också. Fast å andra sidan vet jag inte hur lång tid primningen tog. Jag primar bara i experimentsyfte.

I ung öl har man nästan alltid lite jästdis efter omtappning, det kan ta någon vecka till månad efter avslutad aktivitet för att klarna helt. Sedan bör den vara i princip klar (i rumstemp), annars är det något annat som är lite skumt. Sen om det grumlar sig när man kyler det är ju en annan sak, och det är inte hela världen. Och jag har aldrig uppfattat att lite köldgrumling ger några direkt fulsmaker. Är ölen visuellt klar i rumstemp, tror jag jästkoncentrationen är så låg att den knappast ska ge en felsmak av den storleksordningen du pratar om.

Är ölen helt utjäst förresten? om den inte är utjäst så kommer den säkert att vara disig länge. Hur smakar den annars? torr, söt?

Jag brukar uppleva att så länga jag med ögat ser att ölen är aningen disig i rumstemp, du brukar man också känne en viss jästig brödighet. Men är den helt klar brukar iallafall inte jag känna någonting. Men det är bara mina blygsamma erfarenheter. Jag tycker ändå det lite lite smått osannolikt med den beskan du pratar om... isåfall tycker jag den borde vara inte bara lätt disig utan ordentligt grumlig?

Hur pass disig är den på en skala?

Vad gäller humldelar så gjorde jag ett experiment och försöka filtrera humlete i kaffefilter upprepade gånger... och det mesta frösvann såklart (dvs de bitar man SER med ögat) men jag hittade massor med humle/växt fragment i mikroskopet som slank igenom. Så att till 100% filtrera bort *alla* humlerester i en saftsil vet jag inte om jag tror går. Fast det låter ändå långsökt att det skulle vara förklaringen.

/Fredrik
peter.pl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Bismak på primat öl?

Inlägg av peter.pl »

Dis i ölen?
Ursäkta en aningen klantig formulering, jag menade mer håller man upp glaset och tittar in från sidan kan man se hela ytan, men nej du kan inte se något på andra sidan glaset om det inte är typ en ljuspunk.
Hmm en fråga - är det "bara" köldgrumling du har eller är det grumligt även vid rumstemp? Jag har för mig du hade en högflockulerande jäst(?)
Jo det skall NorthWest, vara.
Jag är rädd för att ölen är disig även vid rumstemperatur.

så den borde ju lägga sig i rimlig tid. Lågflockulerande stammar däremot kan ta flera veckor uppåt en månad innnan det är kristallklara. Och jag tycker att man brukar känna skillna i smaken, när ölen väl är helt fri får jästdis så smakar den också renare, med mindre brödighet. Om ölen är disig i rumstemperatur, och det inte är jästdis låter det lite skumt också. Fast å andra sidan vet jag inte hur lång tid primningen tog. Jag primar bara i experimentsyfte.

Hur lång tid primingen tog?
Menar du tid till kolsyra, ingen aning men vi brukar vänta 2 veckor , under denna tid får flaskorna stå i rumstemeratur.
I ung öl har man nästan alltid lite jästdis efter omtappning, det kan ta någon vecka till månad efter avslutad aktivitet för att klarna helt. Sedan bör den vara i princip klar (i rumstemp), annars är det något annat som är lite skumt. Sen om det grumlar sig när man kyler det är ju en annan sak, och det är inte hela världen. Och jag har aldrig uppfattat att lite köldgrumling ger några direkt fulsmaker. Är ölen visuellt klar i rumstemp, tror jag jästkoncentrationen är så låg att den knappast ska ge en felsmak av den storleksordningen du pratar om.

Är ölen helt utjäst förresten? om den inte är utjäst så kommer den säkert att vara disig länge. Hur smakar den annars? torr, söt?
Den är mer söt än torr, men man känner ingen direkt söttma.
Vi brukar anse ölen utjäst då jästen är borta från ytan och det bubblar mindre än en bubbla per 2 minuter i jäsröret. Då tappar vi över på en sekundär tunna och låter det stå 1-2veckor. Nu slog mig något, vid över tappet till sekundär var det väldigt mycket kolsyra i ölet denna gång. Så mycket har vi aldrig haft vid omtapp förut. I detta läge "skakade" vi försiktigt ur massor utav kolsyra. (Teorin var att denna skulle driva ut syret i tunnan fort och lätt) Jag vet att omtapp till sekundär är omtvistat, men vi tycker att öllet blivit klarare vid omtapp.
Jag brukar uppleva att så länga jag med ögat ser att ölen är aningen disig i rumstemp, du brukar man också känne en viss jästig brödighet. Men är den helt klar brukar iallafall inte jag känna någonting. Men det är bara mina blygsamma erfarenheter. Jag tycker ändå det lite lite smått osannolikt med den beskan du pratar om... isåfall tycker jag den borde vara inte bara lätt disig utan ordentligt grumlig?

Om 5 är kristallklar och 1 är riktigt grummligt. Då får vi nog tyvärr inte mycket bättre än en 3:a (Det gäller både fat och flaska)
Vad gäller humldelar så gjorde jag ett experiment och försöka filtrera humlete i kaffefilter upprepade gånger... och det mesta frösvann såklart (dvs de bitar man SER med ögat) men jag hittade massor med humle/växt fragment i mikroskopet som slank igenom. Så att till 100% filtrera bort *alla* humlerester i en saftsil vet jag inte om jag tror går. Fast det låter ändå långsökt att det skulle vara förklaringen.

/Fredrik

Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Bismak på primat öl?

Har ni provat kallagring av både flasköl och fatöl? I så fall hur
länge? Blir den sämre trots kallagring är det en infektion blir den
bättre beror det på grumligheten. Med tanke på att det är en
högflockulerande jäst bör det inte vara den jästen i alla fall som gör
ölen grumlig.

Hur noga var ni med avskiljning av druv? Får man med mycket druv i ölet
kan proteinklumparna gå sönder i mindre klumpas som smakar just tradigt
beskt och som ger grumlig öl. Har själv råkat ut för liknande resultat
när jag tyckt att det blivit väl mycket kvar i grytan efter koket - men
låt sånt vara kvar, det är INTE gott...

Bosse Bergenståhl

2006-12-07 kl. 00.21 skrev peterPUNKTplPÅteliaPUNKTcom:
*** Brev nr. 12634 till Bryggaren skickat av peterPUNKTplPÅteliaPUNKTcom ***
Dis i ölen?
Den är inte helt kristallklar det är den inte, men heller man upp
ett glas kan man lätt se upp mot ytan utan problem. Men samtidigt
ser man att den inte är helt klar. Faktum är att det man tappar upp
från flaska blir något klarare än det från fatet.
Vad menar du se upp mot ytan? Menar du att du kan se igenom glaset?
eller?
Ursäkta en aningen klantig formulering, jag menade mer håller man upp
glaset och tittar in från sidan kan man se hela ytan, men nej du kan
inte se något på andra sidan glaset om det inte är typ en ljuspunk.
Om vi tror på jästdis i flaskorna, hur skall vi göra för att undvika
/ minska risken för detta? Jag beskrev det säkert lite felaktigt
innan men jag tycker att flaskölets beska/smak påmminer mycket om
flasksedimentets. (Jo jag har smakat på bottensatsen i flaskan
också...)
Hmm en fråga - är det "bara" köldgrumling du har eller är det
grumligt även vid rumstemp? Jag har för mig du hade en
högflockulerande jäst(?)

så den borde ju lägga sig i rimlig tid. Lågflockulerande stammar
däremot kan ta flera veckor uppåt en månad innnan det är
kristallklara. Och jag tycker att man brukar känna skillna i smaken,
när ölen väl är helt fri får jästdis så smakar den också renare, med
mindre brödighet. Om ölen är disig i rumstemperatur, och det inte är
jästdis låter det lite skumt också. Fast å andra sidan vet jag inte
hur lång tid primningen tog. Jag primar bara i experimentsyfte.

Menar du tid till kolsyra, ingen aning men vi brukar vänta 2 veckor ,
under denna tid får flaskorna stå i rumstemeratur.
I ung öl har man nästan alltid lite jästdis efter omtappning, det kan
ta någon vecka till månad efter avslutad aktivitet för att klarna
helt. Sedan bör den vara i princip klar (i rumstemp), annars är det
något annat som är lite skumt. Sen om det grumlar sig när man kyler
det är ju en annan sak, och det är inte hela världen. Och jag har
aldrig uppfattat att lite köldgrumling ger några direkt fulsmaker. Är
ölen visuellt klar i rumstemp, tror jag jästkoncentrationen är så låg
att den knappast ska ge en felsmak av den storleksordningen du pratar
om.

Är ölen helt utjäst förresten? om den inte är utjäst så kommer den
säkert att vara disig länge. Hur smakar den annars? torr, söt?
Vi brukar anse ölen utjäst då jästen är borta från ytan och det
bubblar mindre än en bubbla per 2 minuter i jäsröret. Då tappar vi
över på en sekundär tunna och låter det stå 1-2veckor. Nu slog mig
något, vid över tappet till sekundär var det väldigt mycket kolsyra i
ölet denna gång. Så mycket har vi aldrig haft vid omtapp förut. I
detta läge "skakade" vi försiktigt ur massor utav kolsyra. (Teorin var
att denna skulle driva ut syret i tunnan fort och lätt) Jag vet att
omtapp till sekundär är omtvistat, men vi tycker att öllet blivit
klarare vid omtapp.
Jag brukar uppleva att så länga jag med ögat ser att ölen är aningen
disig i rumstemp, du brukar man också känne en viss jästig brödighet.
Men är den helt klar brukar iallafall inte jag känna någonting. Men
det är bara mina blygsamma erfarenheter. Jag tycker ändå det lite
lite smått osannolikt med den beskan du pratar om... isåfall tycker
jag den borde vara inte bara lätt disig utan ordentligt grumlig?

Om 5 är kristallklar och 1 är riktigt grummligt. Då får vi nog tyvärr
inte mycket bättre än en 3:a (Det gäller både fat och flaska)
Vad gäller humldelar så gjorde jag ett experiment och försöka
filtrera humlete i kaffefilter upprepade gånger... och det mesta
frösvann såklart (dvs de bitar man SER med ögat) men jag hittade
massor med humle/växt fragment i mikroskopet som slank igenom. Så att
till 100% filtrera bort *alla* humlerester i en saftsil vet jag inte
om jag tror går. Fast det låter ändå långsökt att det skulle vara
förklaringen.

/Fredrik

malt är gott
peter.pl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Bismak på primat öl?

Inlägg av peter.pl »

ölen grumlig.

Bosse Bergenståhl
Undrar om vi inte har hittat den felande länken nu, druv. Vi sparande inte en cl av koket, allt genom saftsilen och ner i jäskaret.
Nu måste jag erkänna att jag missat en grundlig detalj, avskiljning av druv. Jag vill minnas att jag i ett tidigt skede av "bryggar kariären" tittade efter druv,
men fann ingen. Sedan dess har jag inte ens tänt tanken, den har varit som bortblåst.
Det enda vi är noga med att ta bort det är allt skum som kommer upp på ytan under uppvärmingen vörten. Kommer det mer som går att fånga under koket tar vi det med. Men efter avkylning har allt gått i jäskärlet.
För att kyla fort sänker vi ner hela kokkärlet i ett badkar med kallt vatten sedan kopplar vi till en kopparspiral som vi kör kallvatten i. Denna spiral rör vi runt i gryrtan med. (Kyltid från kok till ca:20 grader tar runt 20 min, då rör det sig om ca 15 liter)
Det är kanske inte så bra att röra utan bara låta den stå och kyla så att "grums" och "bös" kan sjunka ner mot botten. Vi brukar ösa över den kylda vörten med en en tillbringare och slå allt genom en saftsil, då vi använder humlekottar blir det ju mycket stora rester kvar så det känns lite jobbigt att använda en hävert (Risk att den snabbt korkar igen). Vid nästa bryggd får vi vara mer noga och se till att vi inte får med druven i jäskärlet. Jag hoppas att vi kan se den i botten av kälet om vi hanterar det lite mer försiktigt?

/Peter
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare

Bismak på primat öl?

Inlägg av uffe_i_falköping »

Humm,

Här har jag visst missat något väldigt viktigt.

Druv, vad är det? Varför, hur, när o.s.v. blir man av med det?

Själv har jag alltid bara silat bort humlekottarna. Kan draven ha fastnat
där då? Kan det vara så att min smakpallet är för trubbig för att märka av
druvsmaken?

/Uffe

Den som har längst e-postadress när han dör vinner
The one with the longest e-mail adress when he dies wins

From: peterPUNKTplPÅteliaPUNKTcom
Reply-To: bryggarenPÅmollehemPUNKTse
To: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Subject: [Bryggaren] Re:Re: Re:Re:Re:Re:Re:Bismak på primat öl?
Date: Thu, 07 Dec 2006 20:39:01 +0100

*** Brev nr. 12637 till Bryggaren skickat av peterPUNKTplPÅteliaPUNKTcom ***
ölen grumlig.

Bosse Bergenståhl
Undrar om vi inte har hittat den felande länken nu, druv. Vi sparande inte
en cl av koket, allt genom saftsilen och ner i jäskaret.
Nu måste jag erkänna att jag missat en grundlig detalj, avskiljning av
druv. Jag vill minnas att jag i ett tidigt skede av "bryggar kariären"
tittade efter druv,
men fann ingen. Sedan dess har jag inte ens tänt tanken, den har varit som
bortblåst.
Det enda vi är noga med att ta bort det är allt skum som kommer upp på ytan
under uppvärmingen vörten. Kommer det mer som går att fånga under koket tar
vi det med. Men efter avkylning har allt gått i jäskärlet.
För att kyla fort sänker vi ner hela kokkärlet i ett badkar med kallt
vatten sedan kopplar vi till en kopparspiral som vi kör kallvatten i. Denna
spiral rör vi runt i gryrtan med. (Kyltid från kok till ca:20 grader tar
runt 20 min, då rör det sig om ca 15 liter)
Det är kanske inte så bra att röra utan bara låta den stå och kyla så att
"grums" och "bös" kan sjunka ner mot botten. Vi brukar ösa över den kylda
vörten med en en tillbringare och slå allt genom en saftsil, då vi använder
humlekottar blir det ju mycket stora rester kvar så det känns lite jobbigt
att använda en hävert (Risk att den snabbt korkar igen). Vid nästa bryggd
får vi vara mer noga och se till att vi inte får med druven i jäskärlet.
Jag hoppas att vi kan se den i botten av kälet om vi hanterar det lite mer
försiktigt?

/Peter
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Bismak på primat öl?

Inlägg av bohumle »

----- Original Message -----
From: <peterPUNKTplPÅteliaPUNKTcom>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Thursday, December 07, 2006 8:39 PM

ölen grumlig.

Bosse Bergenståhl
Undrar om vi inte har hittat den felande länken nu, druv. Vi sparande inte
Nu måste jag erkänna att jag missat en grundlig detalj, avskiljning av druv.
Jag vill minnas att jag i ett tidigt skede av "bryggar kariären" tittade
efter druv,
men fann ingen. Sedan dess har jag inte ens tänt tanken, den har varit som
bortblåst.
Det enda vi är noga med att ta bort det är allt skum som kommer upp på ytan
under uppvärmingen vörten. Kommer det mer som går att fånga under koket tar
För att kyla fort sänker vi ner hela kokkärlet i ett badkar med kallt vatten
sedan kopplar vi till en kopparspiral som vi kör kallvatten i. Denna spiral
rör vi runt i gryrtan med. (Kyltid från kok till ca:20 grader tar runt 20
min, då rör det sig om ca 15 liter)
Det är kanske inte så bra att röra utan bara låta den stå och kyla så att
"grums" och "bös" kan sjunka ner mot botten. Vi brukar ösa över den kylda
vörten med en en tillbringare och slå allt genom en saftsil, då vi använder
humlekottar blir det ju mycket stora rester kvar så det känns lite jobbigt
att använda en hävert (Risk att den snabbt korkar igen). Vid nästa bryggd
får vi vara mer noga och se till att vi inte får med druven i jäskärlet. Jag
hoppas att vi kan se den i botten av kälet om vi hanterar det lite mer
försiktigt?

/Peter

Hej Peter

Det är nästan som en deckare detta, att någon hittar lösningen på ditt
prob." Jag vill minnas att jag i ett tidigt skede av "bryggar kariären"
tittade efter druv,
men fann ingen." Det blir ju alltid druv efter kokningen, så det måste du
ju ha fått även denna gång. När koket är färdigt och man rört om ordentligt
i grytan samt kylt vörten så ligger förhoppningsvis humle samt druv i
centrum. Har du av tappning i botten av kok kärlet? Var det hel humle eller
pellets du använde. Om det var helhummle(kottar) så blir det ju ungefär som
en filterbädd när du tappar av den kylda vörten i genom till ex. ett
durkslag. Men det blir trots allt en hel del druv kvar i jäshinken. Varmdruv
samt kalldruv. Kalldruven är det nog ingen större fara med, den kan till och
med funka som jäst förstärkande. Säj till Fredrik om jag är ute och cyklar.
Tappade du om till sekjäsning? Gör du det då blir du ja av med både den
varma samt kalla druven. Nu kan jag ju inte själv tala om egen erfarenhet
eftersom alla mina öl tappas på flaska. Så jag kan ju ha samma prob utan att
veta om det. För ca 10 år sedan så fick jag 5 brygder i följd en vit hinna
ovanpå ytan, det såg nästan ut som bensin blandat i vatten! Lite läskigt.
Men hör och häpna det påverkade inte smaken ett enda dugg, men så kunde det
ju inte fortsätta. Jag steriliserade som en galning, till slut så kunde man
nästan operera i den sterila miljön, men hinnan kom tillbak. Då bytte jag
hinkar och sedan dess så försvann hinnan. Inget svar kanske men lite
tipsbara. Hoppas du löser det med hjälp av alla oss.

Bo
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Bismak på primat öl?

Inlägg av bohumle »

----- Original Message -----
From: <peterPUNKTplPÅteliaPUNKTcom>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Thursday, December 07, 2006 12:21 AM
Subject: [Bryggaren] Re:Re:Re:Re:Re:Bismak på primat öl?

Dis i ölen?
Den är inte helt kristallklar det är den inte, men heller man upp ett glas
kan man lätt se upp mot ytan utan problem. Men samtidigt ser man att den
inte är helt klar. Faktum är att det man tappar upp från flaska blir något
klarare än det från fatet.
Ursäkta en aningen klantig formulering, jag menade mer håller man upp glaset
och tittar in från sidan kan man se hela ytan, men nej du kan inte se något
på andra sidan glaset om det inte är typ en ljuspunk.
Om vi tror på jästdis i flaskorna, hur skall vi göra för att undvika /
minska risken för detta? Jag beskrev det säkert lite felaktigt innan men jag
tycker att flaskölets beska/smak påmminer mycket om flasksedimentets. (Jo
jag har smakat på bottensatsen i flaskan också...)
Hmm en fråga - är det "bara" köldgrumling du har eller är det grumligt
även vid rumstemp? Jag har för mig du hade en högflockulerande jäst(?)

så den borde ju lägga sig i rimlig tid. Lågflockulerande stammar däremot kan
ta flera veckor uppåt en månad innnan det är kristallklara. Och jag tycker
att man brukar känna skillna i smaken, när ölen väl är helt fri får jästdis
så smakar den också renare, med mindre brödighet. Om ölen är disig i
rumstemperatur, och det inte är jästdis låter det lite skumt också. Fast å
andra sidan vet jag inte hur lång tid primningen tog. Jag primar bara i
experimentsyfte.

Menar du tid till kolsyra, ingen aning men vi brukar vänta 2 veckor , under
denna tid får flaskorna stå i rumstemeratur.
I ung öl har man nästan alltid lite jästdis efter omtappning, det kan ta
någon vecka till månad efter avslutad aktivitet för att klarna helt. Sedan
bör den vara i princip klar (i rumstemp), annars är det något annat som är
lite skumt. Sen om det grumlar sig när man kyler det är ju en annan sak, och
det är inte hela världen. Och jag har aldrig uppfattat att lite
köldgrumling ger några direkt fulsmaker. Är ölen visuellt klar i rumstemp,
tror jag jästkoncentrationen är så låg att den knappast ska ge en felsmak av
den storleksordningen du pratar om.
Är ölen helt utjäst förresten? om den inte är utjäst så kommer den säkert
att vara disig länge. Hur smakar den annars? torr, söt?

Vi brukar anse ölen utjäst då jästen är borta från ytan och det bubblar
mindre än en bubbla per 2 minuter i jäsröret. Då tappar vi över på en
sekundär tunna och låter det stå 1-2veckor. Nu slog mig något, vid över
tappet till sekundär var det väldigt mycket kolsyra i ölet denna gång. Så
mycket har vi aldrig haft vid omtapp förut. I detta läge "skakade" vi
försiktigt ur massor utav kolsyra. (Teorin var att denna skulle driva ut
syret i tunnan fort och lätt) Jag vet att omtapp till sekundär är omtvistat,
men vi tycker att öllet blivit klarare vid omtapp.
Jag brukar uppleva att så länga jag med ögat ser att ölen är aningen disig
i rumstemp, du brukar man också känne en viss jästig brödighet. Men är den
helt klar brukar iallafall inte jag känna någonting. Men det är bara mina
blygsamma erfarenheter. Jag tycker ändå det lite lite smått osannolikt med
den beskan du pratar om... isåfall tycker jag den borde vara inte bara lätt
disig utan ordentligt grumlig?
Om 5 är kristallklar och 1 är riktigt grummligt. Då får vi nog tyvärr inte
mycket bättre än en 3:a (Det gäller både fat och flaska)
Vad gäller humldelar så gjorde jag ett experiment och försöka filtrera
humlete i kaffefilter upprepade gånger... och det mesta frösvann såklart
(dvs de bitar man SER med ögat) men jag hittade massor med humle/växt
fragment i mikroskopet som slank igenom. Så att till 100% filtrera bort
*alla* humlerester i en saftsil vet jag inte om jag tror går. Fast det låter
ändå långsökt att det skulle vara förklaringen.
/Fredrik
Hej

Är ölet disigt vid rumstemp så är det nog jästen som på något sätt spökar.
Mina öl brukar bli "kristall klara" efter ca 1 vecka. Sedan köldgrumlar dom
nästan alltid, det kvittar om jag använder Irish Moss eller Protaflock dom
grumlar ändå. Det har väl endast hänt någongång att jag lyckats utan
köldgrumling, men det är ju bara en estetisk sak. Föresten så släpper nästan
alltid köld grumlingen efter 4 veckor i en temp ner mot 4 c. Hur länge
var/är ölet disigt i rumstemp? Jag brygde en lager i början av kariären som
var disig, nästan grumlig i rumstemp, den klarnade aldrig, varken i rumstemp
eller i kall temp. Den smakade lite sött, utan att direkt va söt. Burr den
vill jag helst glömma.

Bo

Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Bismak på primat öl?

mja, druv är de räliga klumpar som brukar fara runt i vörten under
koket i allt större flak. Om man låter grytan stå lite efter koket
brukar det man kallar varmdruven lägga sej snällt på botten. Efter
kylning har även kalldruven lagt sej där. Om man kyler med
motströmskylare eller så får man alltså över kalldruven till jäskärlet.
Det sista anses av många inte som så farligt, kalldruven går till stor
del åt som näring till jästen.

Men varmdruven är inte kul att få med i sin stamvört. Den ger grumlig
öl och smakar i lite större mängder beskt. Har man ingen kran på grytan
är det idé att flytta vörten från kokgrytan med hävert i stället för
att hälla över vörten. I alla händelser ska man se upp med druven. Det
är proteinkonglomerat, alltså stora klumpar av proteiner och annat som
geggar ihop sej med proteinerna. Smakar beskt och trist. Sjunker snabbt
till botten efter kokningen och är då lätt att avskilja. MEN får man
ned den i vörten och jästen börjar sätta rotation på vad som finns i
jäskärlet, då kan de stora klumparna åter nästan lösa sej - så det blir
ett smått stoft som flyter omkring i din öl.

Å andra sidan, för peters del, är hoppet nu rätt stort om bättre öl.
Den han har på flaska är säkert ogiftig och bör klarna betydligt om den
kallagras ett par månader. Klarnar den blir den mindre besk.

Bosse Bergenståhl

2006-12-07 kl. 22.40 skrev UffeKarlström:
*** Brev nr. 12638 till Bryggaren skickat av Uffe Karlström
<hello_and_welcome_to_jamaica_have_a_nice_dayPÅhotmailPUNKTcom> ***
Humm,

Här har jag visst missat något väldigt viktigt.

Druv, vad är det? Varför, hur, när o.s.v. blir man av med det?

Själv har jag alltid bara silat bort humlekottarna. Kan draven ha
fastnat
där då? Kan det vara så att min smakpallet är för trubbig för att
märka av
druvsmaken?

/Uffe

Den som har längst e-postadress när han dör vinner
The one with the longest e-mail adress when he dies wins

From: peterPUNKTplPÅteliaPUNKTcom
Reply-To: bryggarenPÅmollehemPUNKTse
To: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Date: Thu, 07 Dec 2006 20:39:01 +0100

*** Brev nr. 12637 till Bryggaren skickat av peterPUNKTplPÅteliaPUNKTcom ***
högflockulerande jäst bör det inte vara den jästen i alla fall som
gör
ölen grumlig.

Hur noga var ni med avskiljning av druv? Får man med mycket druv i
ölet
kan proteinklumparna gå sönder i mindre klumpas som smakar just
tradigt
beskt och som ger grumlig öl. Har själv råkat ut för liknande
resultat
när jag tyckt att det blivit väl mycket kvar i grytan efter koket -
men

Bosse Bergenståhl
Undrar om vi inte har hittat den felande länken nu, druv. Vi sparande
inte
Nu måste jag erkänna att jag missat en grundlig detalj, avskiljning av
druv. Jag vill minnas att jag i ett tidigt skede av "bryggar kariären"
tittade efter druv,
men fann ingen. Sedan dess har jag inte ens tänt tanken, den har
varit som
bortblåst.
Det enda vi är noga med att ta bort det är allt skum som kommer upp
på ytan
under uppvärmingen vörten. Kommer det mer som går att fånga under
koket tar
För att kyla fort sänker vi ner hela kokkärlet i ett badkar med kallt
vatten sedan kopplar vi till en kopparspiral som vi kör kallvatten i.
Denna
spiral rör vi runt i gryrtan med. (Kyltid från kok till ca:20 grader
tar
runt 20 min, då rör det sig om ca 15 liter)
Det är kanske inte så bra att röra utan bara låta den stå och kyla så
att
"grums" och "bös" kan sjunka ner mot botten. Vi brukar ösa över den
kylda
vörten med en en tillbringare och slå allt genom en saftsil, då vi
använder
humlekottar blir det ju mycket stora rester kvar så det känns lite
jobbigt
att använda en hävert (Risk att den snabbt korkar igen). Vid nästa
bryggd
får vi vara mer noga och se till att vi inte får med druven i
jäskärlet.