Värmekälla

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
JW Bottomtooth III
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04

Re: Värmekälla

Inlägg av JW Bottomtooth III »

Du har rätt i att det finns en brandrisk. Likaså att ha levande ljus inne, fritera i kastrull etc.

Har man brännaren på behörigt avstånd från brännbart material, är generellt försiktig samt har en brandsläckare redo i säkerhetsskull skulle jag säga att risken är minimal.

Men såklart är det förbjudet hos förening eller hyresvärd så är det ju en annan femma.
Comforting
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2020-05-21 12:58

Re: Värmekälla

Inlägg av Comforting »

Nä, gasol får jag inte ha. Tyvärr.

Får testa lite. Tror nog att jag kan få rullande kok med värmekällorna jag länkade ovan. Kör de på olika säkringar bara.

Återkommer med resultat.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Värmekälla

Inlägg av assistredo »

Varför inte kolla upp tipset du fick från "skyking" ovan d.v.s. om att möjligen koppla in på spisuttaget med adapter. I de flesta någorlunda moderna bostäder finns finns ett s.k. Perilex-uttag med trefas - alltså 3x16A. Adaptern i länken hade där alltså tre enfas uttag på vardera 16A. En nackdel kan där vara att man inte kan ha spisen inkopplad samtidigt. Själv har jag en egenbyggd adapter så att jag kan ha spisen inkopplad tillsammans med bryggverket (på 3300W).
Björn Petersson
Skriv svar