Ölen tappar all smak...
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Ölen tappar all smak...
Det här med infektion känns som ett irrspår. Infektioner visar sig oftast med tiden via diverse symptom som syrlighet, oväntade bismaker eller förhöjd kolsyra. Det påstås visserligen finnas "minor infections" som endast yttrar sig som en uttunning av ölen, men då är det maltighet vi pratar om.
Jag känner igen trådstartarens problem, och överväger att skaffa egen kolsyretub innan jag brygger välhumlat igen; dessa öl är nämligen extremt syrekänsliga. Det finns förstås skäl till att bryggerier investerar i mottrycksfyllare och dylikt för att minimera syresättningen vid paketering.
Jag känner igen trådstartarens problem, och överväger att skaffa egen kolsyretub innan jag brygger välhumlat igen; dessa öl är nämligen extremt syrekänsliga. Det finns förstås skäl till att bryggerier investerar i mottrycksfyllare och dylikt för att minimera syresättningen vid paketering.
Ölen tappar all smak...
Med en sån här blir det jättelätt att fylla headspace i jäshinkar, fat/flaskor innan tappning mm med CO2. Koppla på en slang på änden bara så är det grönt. Kopplas på vanliga gaskopplingen du redan har på CO2-flaskan:
http://m.aliexpress.com/item/3223903507 ... sitedetail
Använder den också till att rengöra ölslangarna! I med PBW i en PET-flaska bara och trycksätt den (passar både på öl- och gaskoppling). Fyll ölslangarna och skölj ur på samma sätt med varmvatten efteråt!
http://m.aliexpress.com/item/3223903507 ... sitedetail
Använder den också till att rengöra ölslangarna! I med PBW i en PET-flaska bara och trycksätt den (passar både på öl- och gaskoppling). Fyll ölslangarna och skölj ur på samma sätt med varmvatten efteråt!
Falkens skrev:Humle skriver ganska sammanfattat om Star San.
http://shop.humle.se/utrustning/rengori ... 18-ml-4-oz
Det var det första jag köpte, PBW och Star San när jag började brygga...
Mmm, men det där med att en grumlig lösning skulle vara overksam är tydligen inte korrekt enligt tester som gjorts. Eller rättare sagt, det är inte någon bra indikator eftersom den ofta funkar lika bra fast den är grumlig. Ibland blir min lösning grumlig på några få minuter fast ph fortfarande ligger rätt.
Ska se om jag hittar artikeln.
Kan tex min 21 grader i rummet temp skapa de problem jag har ?Drake skrev:Star-san ska inte och behöver inte sköljas bort! Då riskerar du ju att få in nytt skit i flaskorna. Även om risken kanske är liten med kommunalt vatten.
Träffade nyligen en bryggare som har brottats med otaliga infektioner och han berättade att han alltid sköljde bort all Star-san. Ingen aning om infektionerna berodde just på det men det är väl lätt att misstänka det.
Jag har gjort många öl som tappats på flaska både med och utan kallkrasch och alla har blivit klara. Tar väl lite längre tid bara för öl som inte kraschats. En 11%-are som jag kraschade under nollan i flera veckor fick också bra med kolsyra. Men visst kan det vara en chansning.
Jästemperatur betyder otroligt mycket för resultatet men det skiljer sig ju från jäst till jäst. Belgare kan nog ofta jäsas lite varmare än vanlig ale-jäst, men om du tar 05:an som exempel så skulle jag säga att 22 grader i rummet är på tok för varmt. Jag brukar hålla en temp på 17 grader i hinken (14-15 grader i kylen) de första dagarna och får ett betydligt bättre resultat då.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilken jäst hade du?
Se ekstedt´s svar längst upp på den här sidan... personligen så tycker jag det är konstigt (har inte vart nära att få detta problem vid välhumlade öl) men han har ganska stor erfarenhet så det är möjligt att det är syret som tagit alla dina öl.
Se ekstedt´s svar längst upp på den här sidan... personligen så tycker jag det är konstigt (har inte vart nära att få detta problem vid välhumlade öl) men han har ganska stor erfarenhet så det är möjligt att det är syret som tagit alla dina öl.
// Jonas
Det har jag väldigt svårt att tro.Chabo skrev: Kan tex min 21 grader i rummet temp skapa de problem jag har ?
Gällande oxidering av humle så har jag många gånger tänkt på att hanteringen vid paketeringen är något som man borde räkna in. Vet vi med säkerhet att den behandlats på optimalt sätt hos våra svenska butiker?
För jag antar att det är de som paketerar om till 100grams-påsarna, och att det inte sker i tidigare led?
För jag antar att det är de som paketerar om till 100grams-påsarna, och att det inte sker i tidigare led?
Med tanke på att humlen torkar med fläkt i 60°C luft så lär paketering och hanteringen inte ha med saken att göra.
Det ligger nåt i det 
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Jag har också fått samma problem med att "smaken försvinner" som du säger. Mitt beror på just oxidering av humlen. Man kan se det även på att ölen blir något mörkare än vad den var när den var helt ny. Jag ska testa att fylla flarrorna med kolsyra nu, för jag är trött på att de humlestinna ölen tappar så fort.
För att undvika förvirring bör man skilja på oxidering av humle och oxidering av humlestinn öl.
Det förstnämnda är nog ganska ovanligt, men kan orsakas av exempelvis en otät förpackning. Dock kommer detta leda till delvis andra smakeffekter och de är dessutom med från början. Detta är alltså inte relevant för tråden.
Oxidering av humlestinna öl leder just till att den fräscha humlearomen snabbt försvinner, samt att ölet också kan mörkna en aning som Jonas beskriver ovan. Sannolikt är det detta som drabbat trådstartaren. Det krävs inte att man plaskar och har sig, utan det verkar räcka med luftkontakt under rörelse. Varför vissa inte får det kan vara svårt att säga. Men lyckas man inte minimera syreupptaget på annat sätt så är kodioxid en bra lösning.
Det förstnämnda är nog ganska ovanligt, men kan orsakas av exempelvis en otät förpackning. Dock kommer detta leda till delvis andra smakeffekter och de är dessutom med från början. Detta är alltså inte relevant för tråden.
Oxidering av humlestinna öl leder just till att den fräscha humlearomen snabbt försvinner, samt att ölet också kan mörkna en aning som Jonas beskriver ovan. Sannolikt är det detta som drabbat trådstartaren. Det krävs inte att man plaskar och har sig, utan det verkar räcka med luftkontakt under rörelse. Varför vissa inte får det kan vara svårt att säga. Men lyckas man inte minimera syreupptaget på annat sätt så är kodioxid en bra lösning.
Men det bildas ju kolsyra i flaskorna med lite socker i.Jonas Johnsson skrev:Jag har också fått samma problem med att "smaken försvinner" som du säger. Mitt beror på just oxidering av humlen. Man kan se det även på att ölen blir något mörkare än vad den var när den var helt ny. Jag ska testa att fylla flarrorna med kolsyra nu, för jag är trött på att de humlestinna ölen tappar så fort.
så varför fylla extra ?
Eller nått jag missat ?
Anders
Därför att ölet kommer i kontakt med syre när det kommer ner i flaskan. Det är alltså meningen att man ska blåsa ur flaskorna med kolsyra innan de fylls, så att ölet får så lite syrekontakt som möjligt. Jag har märkt att det verkar vara en fördel om man tappar i så stora kärl som möjligt. 65 cl-flaskor tycks hålla bättre än 33:or, men partyfat är ännu bättre. Detta gäller alltså vid primning. Kanske kan det vara så att ju mindre volym öl i förhållande till luft i flaskan/fatet, desto mer oxidering. Eftersom att det då finns mer syre i förhållande till öl. Sen tycker jag att just primningen försämrar aromen också.
Allra bäst är så klart corneliusfat. Skaffade fat bara för att bli kvitt oxiderad ipa och det har blivit mycket mycket bättre.
Allra bäst är så klart corneliusfat. Skaffade fat bara för att bli kvitt oxiderad ipa och det har blivit mycket mycket bättre.
En tanke som slår mig. När det flaskas, fylls det med slang från botten eller tappas det rakt ner i flaskan?ekstedt skrev:Det krävs inte att man plaskar och har sig, utan det verkar räcka med luftkontakt under rörelse. Varför vissa inte får det kan vara svårt att säga.
För mig har det alltid varit självklart med bottenfyllning, men det kanske inte är allmän praxis vid flaskning.
(Jag pratar i generella termer här, inte om specifika individer.)
Jag har självklart fyllt från botten väldigt försiktigt med flaskfyllaren.
Dock har jag kommit på ett tillfälle då ölet utsätts för syre, det är när jag tappat på sekundärfatet.
Då ligger ölet 1-2 veckor mot syre.
Osäker på om det bildas egen kolsyra i sekundären ?
Dock har jag kommit på ett tillfälle då ölet utsätts för syre, det är när jag tappat på sekundärfatet.
Då ligger ölet 1-2 veckor mot syre.
Osäker på om det bildas egen kolsyra i sekundären ?