Sida 2 av 2

Re: för "fin" malt

Postat: fredag 2015-10-16 16:55
av thelostbongo
ska testa sammanlagt ca 30kg malt med coronan nu. annars får de bli en bulldog helt enkelt .

Re: för "fin" malt

Postat: fredag 2015-10-30 19:40
av thelostbongo
gick hur fint som helst med annan malt, dock så blir det en del hela korn som ej blivit krossade i kvarnen , så får jobba på effektiviteten.
hamnade på ca 9 brix efter kok eller ca 40 öchsle på hydrometern. hur räknar jag på ut effektiviteten på detta ?
4kg pilsnermalt
1kg caramber
1kg carahell

Re: för "fin" malt

Postat: fredag 2015-10-30 22:19
av Mange81
Hur många liter?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Re: för "fin" malt

Postat: lördag 2015-10-31 00:59
av thelostbongo
ja just det ja ! 28 l . testade på grainfatthers hemsida , och då finns det ju bara att man måste mäta preboil och inte efter för att få ut effektivitet.

Re: för "fin" malt

Postat: lördag 2015-10-31 08:12
av Mange81
Får det till 65% ungegär.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Re: för "fin" malt

Postat: lördag 2015-10-31 23:02
av thelostbongo
kasst med andra ord . ska försöka få malten något mer mald nästa bryggning då alltså

Re: för "fin" malt

Postat: måndag 2015-11-23 19:21
av thelostbongo
ölet blev helt kanon dock , långt över förväntningarna !