Kontamination.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Kontamination.
Klorin kan döda allt, inklusive sporer, har inte sett någon källa peka på att starsan är lika effektivt, inte ens kokning är lika bra.
Däremot är det mycket viktigt att skölja rejält efter man använt klorin, är man rädd för sitt kranvatten blir det rätt tröttsamt att koka så mycket vatten som behövs för allt skölj.
Däremot är det mycket viktigt att skölja rejält efter man använt klorin, är man rädd för sitt kranvatten blir det rätt tröttsamt att koka så mycket vatten som behövs för allt skölj.
Senast redigerad av Janne gnoff Berglund den tisdag 2015-02-24 23:33, redigerad totalt 1 gång.
Starsan är väl inte speciellt dyrt? För 250 spänn får man ju 600 liter bruksfärdig lösning!
Jag brukar fylla en duschflaska och den räcker till alla redskap, hinkar och fat. Att man slipper skölja dom är ju också otroligt bekvämt.
Det blir mindre än 50 öre per bryggning och jag slipper klorinlukten som jag alltid kommer att förknippa med mina misslyckade bryggningar på 70 och 80-talet.
Är bara uppe i ett 15-tal bryggtillfällen hittills men har inte sett tillstymmelse till någon vildjäst ännu.
En intressant pod som belyser ämnet: http://podbay.fm/show/75092679/e/1175200200?autostart=1
Jag brukar fylla en duschflaska och den räcker till alla redskap, hinkar och fat. Att man slipper skölja dom är ju också otroligt bekvämt.
Det blir mindre än 50 öre per bryggning och jag slipper klorinlukten som jag alltid kommer att förknippa med mina misslyckade bryggningar på 70 och 80-talet.
Är bara uppe i ett 15-tal bryggtillfällen hittills men har inte sett tillstymmelse till någon vildjäst ännu.
En intressant pod som belyser ämnet: http://podbay.fm/show/75092679/e/1175200200?autostart=1
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Kontakt:
För att återgå till min prekära situation :
Om jag nu vill försöka sterilisera min bryggutrustning, räcker det inte med att koka mina slangar och prylar, sedan köra med starsan?
Kan det sitta sporer i mitt bryggskåp/lokaler/förvaringslådor etc?
Är måttligt opeppad på klorin. Känns inte praktiskt i det kök jag håller till.
Om jag nu vill försöka sterilisera min bryggutrustning, räcker det inte med att koka mina slangar och prylar, sedan köra med starsan?
Kan det sitta sporer i mitt bryggskåp/lokaler/förvaringslådor etc?
Är måttligt opeppad på klorin. Känns inte praktiskt i det kök jag håller till.
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

Grindcrusher skrev:Så hade jag nog tänkt under normala omständigheter, men det är verkligen som en liten tunn hinna. Peddio?
Såg dock lite värre ut där ja när man ser hinnan. som tidigare talare, smakar det surt och illa så är det antagligen åt råttorna med den satsen.
- MickeEklund
- Torrhumlare

- Kontakt:
Man kan väl kanske tänka sig klorin som en engångsinsats om man noterat att man är under attack av fulingar?! För mig har starsan funkat bra men jag skulle prova klorin istället för att kasta utrustningen, det är ju knepigt att koka plastgrejor...
Köpte precis en flaska Klorin för jag fick en infektion på senaste batchen. Har bestämt mig för att nuka äckelpäcklet en gång för alla och sen köra med starsan som vanligt. Samtliga plast/glasgrejer kommer få sig en omgång klorinlösning...MickeEklund skrev:Man kan väl kanske tänka sig klorin som en engångsinsats om man noterat att man är under attack av fulingar?! För mig har starsan funkat bra men jag skulle prova klorin istället för att kasta utrustningen, det är ju knepigt att koka plastgrejor...
Jag märkte dock inget innan det jäst färdigt, så det hamnade i fatet (det var kanske där det blev infekterat rentav?).
Gissar på att corneliusfatet inte mår så bra av klorin, eller är det nån som kör i alla fall? Rostfritt och klorin är ju no-no i allmänhet annars...
Såg nåt någonstans om att man kunde hälla ner några liter kokande vatten i fatet och stänga locket, hur effektivt är det i ett fat som man vet är infekterat måntro?
Vad var det för typ av infektion?Mangefred skrev: Köpte precis en flaska Klorin för jag fick en infektion på senaste batchen. Har bestämt mig för att nuka äckelpäcklet en gång för alla och sen köra med starsan som vanligt. Samtliga plast/glasgrejer kommer få sig en omgång klorinlösning...
Jag märkte dock inget innan det jäst färdigt, så det hamnade i fatet (det var kanske där det blev infekterat rentav?).
Gissar på att corneliusfatet inte mår så bra av klorin, eller är det nån som kör i alla fall? Rostfritt och klorin är ju no-no i allmänhet annars...
Såg nåt någonstans om att man kunde hälla ner några liter kokande vatten i fatet och stänga locket, hur effektivt är det i ett fat som man vet är infekterat måntro?
Vet inte exakt...ekstedt skrev: Vad var det för typ av infektion?
När jag sedan tappade upp på fat efter 4 dagars kallkrasch så märkte jag inget konstigt visuellt, men jag smakade inte då, utan det gick in i fatet direkt för kolsyrning.
Efter tre dagars kolsyrning så blev jag lite otålig och slog upp ett glas för att smaka, då var den ordentlig grumlig, vilket jag blev lite besviken över för det var första gången jag hade möjlighet att kallkrascha. Den smakade inte alls som provet innan kallkrash, utan hade en bismak av vad jag TROR är DMS, har inga referenser förutom det jag läst. Inga sura smaker, men en lite funkig smak som fyller hela munnen. Typ kokt kål-liknande, fast inte riktigt exakt?
Kolsyrade i alla fall färdigt den i en vecka och testade igen. Hällde upp två glas till och nu var den EXTREMT grumlig och mörkare än innan och "kokt-kål-artade" smaken har tagit över totalt, men det smakar inte surt. Jag tappade även upp en liter i en glasburk som jag har haft stående i kylen i tre veckor och den är verkligen totalt ogenomskinlig. Det är även ett litet sedimentlager i botten på burken, inget alls på ytan.
Så jag vet inte... Lade ner massa internet-läsning på symptomen, men hittade inget som passade in exakt.
Okej, inte uppenbart en infektion i alla fall. Jag rekommenderar att du låter någon erfaren bryggare eller annan kompetent person testa ditt öl för att se om du har några problem.Mangefred skrev: Vet inte exakt...Som jag sade så märkte jag inget konstigt när jag tog sista provet innan jag satte hinken på kallkrasch. Smakade rent med en rejäl beska (förväntat, det var uppåt 90 IBU beräknat). Såg inga som helst konstigheter i hinken.
När jag sedan tappade upp på fat efter 4 dagars kallkrasch så märkte jag inget konstigt visuellt, men jag smakade inte då, utan det gick in i fatet direkt för kolsyrning.
Efter tre dagars kolsyrning så blev jag lite otålig och slog upp ett glas för att smaka, då var den ordentlig grumlig, vilket jag blev lite besviken över för det var första gången jag hade möjlighet att kallkrascha. Den smakade inte alls som provet innan kallkrash, utan hade en bismak av vad jag TROR är DMS, har inga referenser förutom det jag läst. Inga sura smaker, men en lite funkig smak som fyller hela munnen. Typ kokt kål-liknande, fast inte riktigt exakt?
Kolsyrade i alla fall färdigt den i en vecka och testade igen. Hällde upp två glas till och nu var den EXTREMT grumlig och mörkare än innan och "kokt-kål-artade" smaken har tagit över totalt, men det smakar inte surt. Jag tappade även upp en liter i en glasburk som jag har haft stående i kylen i tre veckor och den är verkligen totalt ogenomskinlig. Det är även ett litet sedimentlager i botten på burken, inget alls på ytan.
Så jag vet inte... Lade ner massa internet-läsning på symptomen, men hittade inget som passade in exakt.
Har den varit utsatt för starkt ljus/uv-strålar?
Nej, inte alls.Drake skrev:Har den varit utsatt för starkt ljus/uv-strålar?
Den har stått i en frysbox med tempkontroll från pitch till tappning.