Kontamination.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Kontamination.

Inlägg av Grindcrusher »

Bild

Jag brukar inte slänga så många bekymrade blickar ner i jäshinken, men om det ser ut såhär, har jäst ner till 1.006 med wlp002 och smakar surt/illa då är jag benägen att tro att jag fått en kontamination. Har haft problem med syrliga toner i tidigare batcher, haft en känsla att något växer i bryggrummet.

Håller ni med? Vad tror ni jag fått och hur undviker jag att det sätter sig i kommande batcher?
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kontamination.

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Ser väl nästan mer ut som Yeast Rafts?
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Så hade jag nog tänkt under normala omständigheter, men det är verkligen som en liten tunn hinna. Peddio?

Bild
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Peddio jobbar långsamt, det är troligen acetobakter eller någon vildjäst. Kanske en kombo i värsta fall. Smakar det surt och illa så är det nog infektion, konstigt annars
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ser inte uppenbart ut som en infektion i alla fall. Med risk för att bli tjatig: skicka in en flaska till domarkommittén. Då kan du förhoppningsvis få ett mer pålitligt svar än snillen-spekulerar-utifrån-bilder-och-muntliga-bekrivningar.

Det där sista var inte riktat som kritik mot någon här, utan var menat att påpeka det stundtals fruktlösa att sitta och felsöka ett öl utan att smaka på det.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

ekstedt skrev:Ser inte uppenbart ut som en infektion i alla fall. Med risk för att bli tjatig: skicka in en flaska till domarkommittén. Då kan du förhoppningsvis få ett mer pålitligt svar än snillen-spekulerar-utifrån-bilder-och-muntliga-bekrivningar.

Det där sista var inte riktat som kritik mot någon här, utan var menat att påpeka det stundtals fruktlösa att sitta och felsöka ett öl utan att smaka på det.
Tack. Du har såklart helt rätt...
Jag gjorde 5 flaskor av bägge tunnor (samma låga FG och sura smak, wlp002 i ena och 1469 i andra). Ska se till att skicka med en flaska tillsammans med några andra för utvärdering här under våren. Tills dess byter jag jästunnor tror jag.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Kan vara en bra idé att skicka in flaskorna i god tid innan SM-bedömningarna drar igång och domarna blir mer upptagna.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det ser ju inte ut som efter WLP002 är färdigt iaf. Brukar ju vara en cementklump i botten då.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Det ser ut som en redig infektion av så kallad hinnjäst.
Dags för en rejäl rengöring av all bryggutrustning du har.
Hinkar, slangar, hävertar,jäsrör, flaskor osv.
Om du har tillgång till ett badkar så rekommenderar jag att du fyller det med kallt vatten och tillsätter mycket klorin och stoppar ner all din utrustning där i några timmar för att döda alla bakterier.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jag såg att dfu haft problem tidigare
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=8960&p=41401
Ett tips är att förbättra renligheten, strunta i Starsan och andra "nymodigheter"
Klorin dödar det mesta och är oöverträffat för att ta kol på alla elaka bakterier.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Källa på att det är oöverträffat? Enda fördelen som jag ser det är priser annars är "nymodigheten" starsan överlägset.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Vilken källa har du?
Lite mer seriöst så har det dykt upp ett antal olika (dyra) rengöringsmedel på marknaden de senaste åren.
Syftet verkar mer vara att tjäna pengar än att det skulle vara bättre.
När det gäller klorin så har det fått ett oförtjänt rykte om att vara farligt för miljön, tex ozonlagret vilket är helt felaktigt eftersom klorinet snabbt bryts ner till ofarliga ämnen.
Det enda man ska tänka på angående klorin är att inte utsätta det för värme, till exempel varmvatten då det kan ge upphov till icke önskvärda kemiska reaktioner.

Vad är "starsan"? och vem vet hur det påverkar miljön?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

ekstedt skrev:Kan vara en bra idé att skicka in flaskorna i god tid innan SM-bedömningarna drar igång och domarna blir mer upptagna.
Så här års bedömer inte domarna öl som medlemmar skickar in, eller iaf skickar inte ut resultaten. Detta för att undvika att medlemmar ska använda tjänsten som sista-minuten-trimmande inför SM.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

@kenneth
http://www.fivestarchemicals.com/brewer ... /products/
Finns lite mer info om innehåll osv där

Jag är så långt ifrån dig som möjligt i dina resonemang om klorin. Skulle aldrig byta ut starsan (som funkat bra/länge i bryggsammanhang i staterna, prisas av d bästa) mot klorin..
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

martinb skrev:Så här års bedömer inte domarna öl som medlemmar skickar in, eller iaf skickar inte ut resultaten. Detta för att undvika att medlemmar ska använda tjänsten som sista-minuten-trimmande inför SM.

I GBG bedömer vi ölen, men skickar inte ut resultaten förrän efter SM.
Skriv svar