Re: Hur göra öl med låg alkoholhalt?
Postat: tisdag 2014-12-16 11:05
Ett tips är att mäska med högre temp för att få lite kropp och restsötma i ett lågalkoholhaltigt öl för att det inte ska bli blaskigt 
Diskussion och information om SHBF och öl - hembryggt eller köpt
https://bryggaren.shbf.se/
Vad är fördelen med så långt kok? Är långa kok att föredra om man skall göra lättöl?ecmik skrev: Ökade på kokningen till 120 min. Struntade också i FWH utan körde lite lite bitterhumle (Citra) med 90 min koktid. Ändrade också jästen till pålitliga US-05.![]()
Testa! Det är kanon att ha en lättöl hemma när man måste va representabel men inte kan avstå en öl;)
Det var modigt. Vi hade nog för mycket stärkelserester i vår öl för den var odrickbar efter ett par veckorecmik skrev:Jag har precis korkat upp mina första flaskor av en lätt-Ale som blev på 2.1%. OG 1.027 och FG 1.014 + 0.4% alkoholpålägg för primningen räknar jag med. Till min förvåning blev det riktigt gott!Lite för lite kolsyra dock, men annars ganska mycket smak och arom för en lättöl.
Jag baserade bryggningen på detta recept: http://hembryggarbloggen.blogspot.se/20 ... i.html?m=1
Ökade på kokningen till 120 min. Struntade också i FWH utan körde lite lite bitterhumle (Citra) med 90 min koktid. Ändrade också jästen till pålitliga US-05.![]()
Testa! Det är kanon att ha en lättöl hemma när man måste va representabel men inte kan avstå en öl;)
Det har gått tre drygt tre veckor nu och den smakar fortfarande gott..martinb skrev:Det var modigt. Vi hade nog för mycket stärkelserester i vår öl för den var odrickbar efter ett par veckor