L. plantarum surar fint och snabbt i rumstemperatur. Har själv fått utmärkta resultat av Proviva supershots. Tänk bara på att plantarum inte tål någon humle alls i princip.Prollin skrev:Är ny på att brygga suröl men har en fråga . Såg att några tidigare i tråden var lite inne på att sura i rums temp, te.x WLP672 står det jästemp på 21-24grader är det någon som testat om det funkar bra? antar att det tar lite längre tid att få ner Ph:t?
Snabbsurning/sour kettling
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Snabbsurning/sour kettling
då blir det till att testa det! hur många kapslar skulle du rekomendera till 10 liter?
Jag gillar den här tråden, så mycket bra info! Jag har läst och antecknat inför min första surning.
I förrgår satte jag min första suröl. Idag tog jag upp korken och fiskade upp några cl vört. Jag kände att det luktade bra, gott, fruktigt från damejeannen. Lovande! Jag smakade på provet och det var surt, inte för surt så det kan stå ett tag till. Det smakade gott och fruktigt, lite sött och lite surt. En skön, mjuk syra. Bra, det fungerar! Jag har inga pH-stickor eller så, så jag får gå lite på teori och känsla. Tänker mig att jag avbryter surningen om nåt dygn och kokar 60 min och sen jäser med US-05. Har inte bestämt mig om jag ska koka med humle och/eller torrhumla. Eventuellt frukt en vecka in i jäsningen.
Lite data från mig: 1,2 kg pilsnermalt, 0,6 kg vetemalt Mäskning 66 grader i 75 min.Kokade upp och lät koka i 5 minuter innan kylning ner till 35 grader. Slangade ner 10 liter vört till en glasdamejeanne. Tillsatte 1 dl ProViva mango. Det har stått i 33-39 grader.
Ville bara dela med mig för att ytterligare bekräfta hur man kan gå till väga.
I förrgår satte jag min första suröl. Idag tog jag upp korken och fiskade upp några cl vört. Jag kände att det luktade bra, gott, fruktigt från damejeannen. Lovande! Jag smakade på provet och det var surt, inte för surt så det kan stå ett tag till. Det smakade gott och fruktigt, lite sött och lite surt. En skön, mjuk syra. Bra, det fungerar! Jag har inga pH-stickor eller så, så jag får gå lite på teori och känsla. Tänker mig att jag avbryter surningen om nåt dygn och kokar 60 min och sen jäser med US-05. Har inte bestämt mig om jag ska koka med humle och/eller torrhumla. Eventuellt frukt en vecka in i jäsningen.
Lite data från mig: 1,2 kg pilsnermalt, 0,6 kg vetemalt Mäskning 66 grader i 75 min.Kokade upp och lät koka i 5 minuter innan kylning ner till 35 grader. Slangade ner 10 liter vört till en glasdamejeanne. Tillsatte 1 dl ProViva mango. Det har stått i 33-39 grader.
Ville bara dela med mig för att ytterligare bekräfta hur man kan gå till väga.
Vid temperatur kring 37 går surningen snabbt. Jag sänkte ph från 5.6 till 3.6 på 24 timmar. Om ph kommer under 3.4 kan vanlig öljäst få svårt att jobba.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Tack för tipset. Undrar hur pH 3,4 smakar
Jaja, jag sänker temperaturen några grader och kokar senast i morgon bitti.
Det finns rätt många lambikar som ligger här eller lägre. Men egentligen är det inte pH som styr hur surt ett öl upplevs, utan vilka syror som finns och hur mycket av dem. Med huvudsakligen mjölksyra så känns inte pH 3,4 jättesurt utan snarare friskt skulle jag gissa.bredsida skrev:Undrar hur pH 3,4 smakar
Googla "total acidity" om du vill gräva ner dig.
- Weinkeller
- Maltrostare

Syran kommer framträda på ett annat sätt när din vört är utjäst, nu har du mycket sötma som balanserar upp. Nu vet jag inte hur mycket bakterier 1dl proviva innehåller men L.Planatarum med en pitch på 5miljarder/l surar ofta klart eller nära sin platå på 3.2~ish på bara 24h vid 30-40C.bredsida skrev:Tack för tipset. Undrar hur pH 3,4 smakarJaja, jag sänker temperaturen några grader och kokar senast i morgon bitti.
Så koka så snart som möjligt så undviker du eventuell kontaminering av något du inte vill ha i ölen även om risken är ganska liten i en så sur lösning.
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Tack! Ja, det såklart, sockret försvinner. Men sen kan man väl ha i frukt och få ännu mer smaknyans.Weinkeller skrev: Syran kommer framträda på ett annat sätt när din vört är utjäst, nu har du mycket sötma som balanserar upp. Nu vet jag inte hur mycket bakterier 1dl proviva innehåller men L.Planatarum med en pitch på 5miljarder/l surar ofta klart eller nära sin platå på 3.2~ish på bara 24h vid 30-40C.
Så koka så snart som möjligt så undviker du eventuell kontaminering av något du inte vill ha i ölen även om risken är ganska liten i en så sur lösning.
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
När jag kom hem från jobbet i eftermiddags hade det bildats lite skum och det bubblade lite sakta i jäsröret. Jaha, var det kontaminerat nu. Ett par timmar senare var det mer tydligt skum, men nu hade jag tid att koka. Smak och lukt var ju kanonbra, smakar fruktjos, med en mjuk syrlighet. Jag kokade en kvart utan humle, kylde och pitchade ett paket rehydrerad US-05. Nu håller jag tummarna att det ska bli bra.