Sida 8 av 8
Re: Premiär med all grain
Postat: fredag 2019-06-14 15:38
av 140cab
Ö&B har också flaskborstar.
Köpte ingen men kändes helt okej. Priset är 15:-.
Re: Premiär med all grain
Postat: söndag 2019-09-01 09:35
av 140cab
Provar även i år med att göra plommonvin.
I fjol vart det en söt tjock odrickbar sörja som är förpassad till källarens allra mörkaste vrå.
Nytt för i år är att använda pektolas för att bryta ner frukten. Hur det kommer te sig återstår att se.
Använde samma till äppelcider laddningen som snart skall flaskas, och där verkar det som det blir klarare.
Har även blåbärs vin på gång men där är det svårare att se om det har klarnat. Är liksom svart som natten. Frukten verkar i alla fall ha samlats vid ytan.
Re: Premiär med all grain
Postat: söndag 2019-09-15 11:04
av 140cab
Provar igen med plommon. Nu ifrån ett träd som ger småa frukter utan sötma.
Re: Premiär med all grain
Postat: fredag 2019-09-20 19:18
av 140cab
Hur gör ni med proteinskummet som blir vid kokstart. Kokar ner det eller öser bort det ?
Själv så har jag alltid för vana att ösa bort det.
Här har jag öst bort det.
Testar med egenplockad noname humle.
Den bruna åker i först och de gröna som luktar mer blir vid kokslut.
Re: Premiär med all grain
Postat: lördag 2019-09-21 00:56
av Djonk
Jag brukar skumma av, trots att jag inte är övertygad att det gör någon större skillnad - se t.ex.
http://brulosophy.com/2019/05/20/the-im ... t-results/
Hoppas att den bruna humlen luktade/smakade ok

Re: Premiär med all grain
Postat: lördag 2019-09-21 10:02
av Perwaste
Jag skummar bort det som kommer vid kokstart.
Då slipper man dessutom i stort sett alltid överkokning iom man är med där.
Re: Premiär med all grain
Postat: måndag 2019-09-23 14:42
av 140cab
Va lite skeptisk först men efter att kokat lite "humle te" så fick den grönt ljus. Tog bra halva mängden vid kokstart och drog i resten vid kokslut. Hade nästan ingen egen malt den här gången så jag drog ner lite på pump volymen för mindre plask.
Har börjat fått lite väl mycket jästburkar i kylskåpet så det är lika bra att de jobbar istället för att bara ligga och vila.
Re: Premiär med all grain
Postat: tisdag 2019-10-08 17:29
av 140cab
Höstens maratonlopp i bärjäsning börjar nå sin ände.
Känslan jag får är att desto godare frukt desto sämre resultat.
Har provat 3 olika plommonsorter och den som i stort sett är oätlig blev bäst.
Äpple och krusbär blev surt samt har för mycket jästsmak.
Blåbär verkar också drabbas av jästsmak.
Allting förutom en satts med äpplen vart jäst på ec1118.
Den andra satsen vart på vanlig torr bakjäst.
Tappar allting på både vinflaska samt ölflaskor bara för att kunna efterjäsa till cider.
Har i alla fall en sats kvar att tappa upp. Vart en blandning av plommon röda/svarta vinbär samt svartvinbärsblad.
Tippar att den blir vinnaren.
Re: Premiär med all grain
Postat: lördag 2019-10-12 08:37
av 140cab
Premiär på egengjord blåbärscider.
Lite besviken på den inte har så mycket smak. Utgick ifrån 15 - 18 liter bär. Fyllde upp till 25 liters nivån på jäshinken. Började med OG på 1.08 men har nog slängt i 2 kg till.
Re: Premiär med all grain
Postat: lördag 2020-01-04 11:30
av 140cab
Tappa till flaska.
Sköljning med saniclean.
Sockerlag 8-isch gr/L.
Tömmer i den varma sockerlag genom att "vrida" runt tratten.
Hävert till flaska.
Använder fortfarande Greta för kapsyleringen. 2 st ekonomi enheter som delas ut till diverse tomglas leverantörer.
Sist så sköljs flaskorna utvändigt för att minska risken för mögelfläckar.
Re: Premiär med all grain
Postat: söndag 2020-01-12 15:07
av Rotsac
Re: Premiär med all grain
Postat: söndag 2020-09-06 10:09
av 140cab
Som vanligt är man lite sent ute med att plocka humlen.
Årets nyodling visade sig vara 3 honor och 2 hanar. Blir och gräva igen nästa år.
Re: Premiär med all grain
Postat: söndag 2020-09-06 12:43
av Rotsac
140cab skrev:Som vanligt är man lite sent ute med att plocka humlen.
Bilagan 20200906_100140_compress5.jpg finns inte längre
Bilagan 20200906_093737_compress72.jpg finns inte längre
Årets nyodling visade sig vara 3 honor och 2 hanar. Blir och gräva igen nästa år.
Bilagan 20200906_093745_compress22.jpg finns inte längre
(Håll kameran vågrätt för vissa motiv... eller vrid bilden för de som använder datorer).
Re: Premiär med all grain
Postat: söndag 2020-09-06 22:22
av Perwaste
Grattis till humle!
Mina hinner nog inte bli något i år, kanske EKG i bästa fall.
edit: vad har du för humle?