Hur torrhumlar ni i primären?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Hur torrhumlar ni i primären?
Hej!
Dags för den trixiga IPA:n. 50 g torrhumling ska ner i primären om några dagar. Får panik kring oxidering när jag tänker på att ens öppna locket. Tänker några olika scenarion:
1. Peta ner pellets via jäsrörshålet och kallkrascha efter 4 dagar.
2. Öppna locket och sänka ner humlepåse med pellets, dock inte släppa ner i jästkakan, utan peta ut typ tandtråd/fiskelina via jäsrörshålet så påsen hänger lagom under ytan? Eller analyserar jag sönder detta och kan egentligen bara släppa ner påsen med tyngder i? Kallkrascha efter 4 dagar samt flaska med påsen kvar i primären. Vill helst inte öppna locket ytterligare en gång.
3. Öppna locket, strö försiktigt ner fria pellets, kallkrascha efter 4 dagar. Flaska.
Givetvis Starsan på lock och kanter osv.
Tänker eliminera så mycket syretillförsel jag kan kring flaskningen genom att köra med flaskfyllare och trycka ur varje flaska med Soda Stream.
Har förstått att det är nästan omöjligt att få till en humlig IPA utan fatning och kolsyresättning?
Hur gör ni andra som torrhumlar, och som klarat er hyfsat från oxidering?
Tack på förhand!
Dags för den trixiga IPA:n. 50 g torrhumling ska ner i primären om några dagar. Får panik kring oxidering när jag tänker på att ens öppna locket. Tänker några olika scenarion:
1. Peta ner pellets via jäsrörshålet och kallkrascha efter 4 dagar.
2. Öppna locket och sänka ner humlepåse med pellets, dock inte släppa ner i jästkakan, utan peta ut typ tandtråd/fiskelina via jäsrörshålet så påsen hänger lagom under ytan? Eller analyserar jag sönder detta och kan egentligen bara släppa ner påsen med tyngder i? Kallkrascha efter 4 dagar samt flaska med påsen kvar i primären. Vill helst inte öppna locket ytterligare en gång.
3. Öppna locket, strö försiktigt ner fria pellets, kallkrascha efter 4 dagar. Flaska.
Givetvis Starsan på lock och kanter osv.
Tänker eliminera så mycket syretillförsel jag kan kring flaskningen genom att köra med flaskfyllare och trycka ur varje flaska med Soda Stream.
Har förstått att det är nästan omöjligt att få till en humlig IPA utan fatning och kolsyresättning?
Hur gör ni andra som torrhumlar, och som klarat er hyfsat från oxidering?
Tack på förhand!
Re: Hur torrhumlar ni i primären?
Jag gör nr 3 för pellets.
Annars om jag har kottar blir det humplepåse utan tyngd - sjunker när den har mättats med vätska. Praktiskt eftersom man inte behöver kallkrascha.
Blåser humlen innan med kolsyra och utrymmet ovanför ölet ordentligt efteråt. Är absolut inte omöjligt utan fat, men man kanske inte får behålla aromen lika länge och det är ju allmänt bökigt - men man får definitivt lön för mödan
.
Annars om jag har kottar blir det humplepåse utan tyngd - sjunker när den har mättats med vätska. Praktiskt eftersom man inte behöver kallkrascha.
Blåser humlen innan med kolsyra och utrymmet ovanför ölet ordentligt efteråt. Är absolut inte omöjligt utan fat, men man kanske inte får behålla aromen lika länge och det är ju allmänt bökigt - men man får definitivt lön för mödan
Ok! Eftersom jag nyligen börjat brygga så funderar jag på hur man blåser utrymmet ovanför ölet? Om jag inte har utrustning för detta, kan jag då torrhumla lite tidigare så att kvarvarande jäsning trycker ur syret via röret?
Nr 3 alla gånger. Du behöver inte ens krascha den. Det är ju ett lotteri att flaska en torrhumlad IPA. Har lyckats 2-3 gånger men oftast blir det brun kartong efter en vecka. Blåsa kan du göra med en Sodastreamer. Dra en slang från pipen.
Ett råd är dock att skippa torrhumling tills du skaffar fat (alla vägar leder till fat, tro mig). Det är ett mek att få till det med flaskning och även när du får till det så är det inte i närheten av fat.
Massor av stilar du kan göra utan att vräka i humle.
Ett råd är dock att skippa torrhumling tills du skaffar fat (alla vägar leder till fat, tro mig). Det är ett mek att få till det med flaskning och även när du får till det så är det inte i närheten av fat.
-
Robbelibobbelibobban
- Delmäskare

Jag knycker tråden lite. En sk. Flameout eller variant. Hur ställer det sig mot torrhumling? Jag brygger inte ipa men vill prova någon dag, fast helst slippa torrhumlingen. Eller torrhumla redan vid jästpitch i påse och sedan tappa på fat när primären lagt sig och köra trycksatt jäsning sista dagarna?
Funderar hur man rent fysiskt riktar trycket från Soda stream med slang?Saint skrev:Nr 3 alla gånger. Du behöver inte ens krascha den. Det är ju ett lotteri att flaska en torrhumlad IPA. Har lyckats 2-3 gånger men oftast blir det brun kartong efter en vecka. Blåsa kan du göra med en Sodastreamer. Dra en slang från pipen.
Har just nu 10 liter i en 30 litershink. Riskerar man inte att ytan bubblar upp av kolsyran och syresätter ölet av det?
Nej, du stoppar inte ner slangen så långt. Kommer bara blåsa bort syret.
Bobban: varför inte humla i fatet? Annars brukar man ju vänta tills jästaktiviteten börjar avta i alla fall.
Bobban: varför inte humla i fatet? Annars brukar man ju vänta tills jästaktiviteten börjar avta i alla fall.
-
Robbelibobbelibobban
- Delmäskare

Syresättning av ölet, så klumpig som jag är lyckas jag garanterat sabba batchenDjonk skrev: Bobban: varför inte humla i fatet? Annars brukar man ju vänta tills jästaktiviteten börjar avta i alla fall.
Inbillar mig att proceduren är slabbig vilket kommer göra att jag sabbar batchen.
Vill inte ha så mycket humlerester i ölen, dels vill jag inte ha det i glaset och dels brukar jag brygga på kakan från föregående sats.
Jäskärlet brukar förpassas till ett ställe som är trångt och lite jobbigt att komma åt riktigt.
Jag har aldrig provat att torrhumla och är väl ovan.
Resultatet blir annorlunda. En förklaring är att vid flameout så är det varmt och humlearomerna tenderar att lämna snabbare då. Vill man komma lite närmare så är hopback kanske ett alternativ? Jag säger inte att resultatet blir samma (jag har inte testat hopback heller), men humlearomerna har inte så mycket annat val än att följa med vörten eller stanna i humlet. Sen har man iofs det att endel aromer följer med CO2n från primärjäsningen.Robbelibobbelibobban skrev:Jag knycker tråden lite. En sk. Flameout eller variant. Hur ställer det sig mot torrhumling? Jag brygger inte ipa men vill prova någon dag, fast helst slippa torrhumlingen. Eller torrhumla redan vid jästpitch i påse och sedan tappa på fat när primären lagt sig och köra trycksatt jäsning sista dagarna?
Angående torrhumling på fat. Är du säker på att du får så mycket humle i glaset? Jag tänker mig att humleresternas öde är densamma som jästens (endel följer med första decilitrarna eller lägger sig som en gegga på botten av fatet). Vill man styra torrhumlingstiden så hänger man humlepåsen i ett snöre (när man sedan tappat första litrarna så kommer humlepåsen hänga ovanför ölen).
Jag har torrhumlat minst 20 gånger och helt enkelt lyft på locket och hällt ner pellets rakt av. Jag har inte noterat någon oxidation. Under jäsningen bildas CO2 i jästkärlet som är tyngre än luft så det blir marginellt lite syre som följer med pelletsen ned i kärlet. Det är inte så att jästkärlet blir fullt av luft bara för att locket tas bort under några sekunder.
För min del är enkla förebyggande metoder värt besväret, lite värre med att blåsa varenda flaska före och efter, men jämfört med kontrollflaskor har det haft stor effekt.
Status humling:
Körde pellets rakt ner i primären dag 7. FG hade då stått på 1.018 ett par dagar. Efter torrhumlingen tog det fart igen, och nu på dag 4 med torrhumling så bubblar det fortfarande. FG på 1.016. Planen var att torrhumla max 4 dagar och sedan kallkrascha, men nu blir jag osäker. Vill inte få flaskbomber, men heller inte humla för länge pga grästoner i smaken. Törs jag avvakta några dagar innan krasch? (Fortfarande rookie här : ))
Körde pellets rakt ner i primären dag 7. FG hade då stått på 1.018 ett par dagar. Efter torrhumlingen tog det fart igen, och nu på dag 4 med torrhumling så bubblar det fortfarande. FG på 1.016. Planen var att torrhumla max 4 dagar och sedan kallkrascha, men nu blir jag osäker. Vill inte få flaskbomber, men heller inte humla för länge pga grästoner i smaken. Törs jag avvakta några dagar innan krasch? (Fortfarande rookie här : ))
Råder väl inte total enighet om att kontakt-tiden leder till gräsighet. Ett extremt exempel: http://scottjanish.com/150-day-dry-hop-tart-saison/
Krascha du (om du verkligen måste) Du kommer inte att få flaskbomber på 1,016. 5-6g/liter borde bli perfekt. Sedan undrar jag hur du tar mätningarna?
Har du tappkran på jäskärlet eller en pipett? Skulle inte rekommendera att öppna och peta i vörten allt för mycket efter att du har torrhumlat.
Har du tappkran på jäskärlet eller en pipett? Skulle inte rekommendera att öppna och peta i vörten allt för mycket efter att du har torrhumlat.
Jag mäter via tappkran på jäshinken.
Ang artikeln så läste jag om torrhumling i flera månader utan gräsig smak, men också att det kan handla mer om val av humle än själva kontakttiden med ölet. Som sagt, det är ju ens personliga referenser som styr lite också.
Dilemmat jag hamnat i, är att jag nu är på dag 5 med humlen, och att det fortfarande kommer magiska bubblor. Spontant vill jag låta jästen jobba färdigt, än att kallkrascha för tidigt. Så det lutar åt kanske 6-7 dagar med torrhumling, där receptet säger 4. Kanske inte är en så farlig ”övertid”? Jag vill ju göra så mycket rätt jag kan, eftersom man som nybörjare klappar och smeker hinken varje dag.
Ang artikeln så läste jag om torrhumling i flera månader utan gräsig smak, men också att det kan handla mer om val av humle än själva kontakttiden med ölet. Som sagt, det är ju ens personliga referenser som styr lite också.
Dilemmat jag hamnat i, är att jag nu är på dag 5 med humlen, och att det fortfarande kommer magiska bubblor. Spontant vill jag låta jästen jobba färdigt, än att kallkrascha för tidigt. Så det lutar åt kanske 6-7 dagar med torrhumling, där receptet säger 4. Kanske inte är en så farlig ”övertid”? Jag vill ju göra så mycket rätt jag kan, eftersom man som nybörjare klappar och smeker hinken varje dag.
Senast redigerad av Jäste den torsdag 2019-03-07 22:29, redigerad totalt 1 gång.